تهران؛ صدور دو سال حبس برای سپیده قلیان

سپیده قلیان فعال مدنی که شامگاه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، ساعاتی پس از آزادی از زندان اوین، در مسیر تهران به دزفول مجدداً توسط نیروهای امنیتی به اتهام سردادن شعار علیه خامنه‌ای بازداشت شده بود، به دو سال حبس محکوم شد.

image 5

به گزارش کولبرنیوز به نقل از مهدی قلیان، برادر سپیده قلیان، این فعال مدنی و حقوق کارگران به دو سال حبس محکوم شده است. سپیده قلیان پیش‌تر در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، ساعاتی پس از آزادی از زندان اوین، در مسیر برگشت به خانه توسط نیروهای امنیتی به اتهام سردادن شعار علیه خامنه‌ای در شهر قم بازداشت شد. نیروهای امنیتی ابتدا او را به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده و نهایتاً این فعال مدنی و حقوق کارگران در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه ١۴٠٢، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت پرونده سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین گفت: پرونده سپیده قلیان پس از صدور کیفرخواست در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ از دادسرای عمومی و انقلاب شهر تهران به دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شده است.

سپیده قلیان در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۷ به همراه دستکم ۱۹ تن از فعالین کارگری از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد.
او در تاریخ ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷ با قرار وثیقه آزاد شد. در جریان پخش اعترافات اجباری سپیده قلیان، اسماعیل بخشی توسط صدا و سیما، این دو فعال کارگری، پیش از پخش این مستند اعلام کرده بودند که نیروهای وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای امنیتی آنها را شکنجه کرده‌اند. آنها ساعاتی بعد از این اظهارات مجدداً توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
سپیده قلیان در تاریخ ۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد و در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به ۵ سال حبس قطعی محکوم شد.
سپیده قلیان نهایتاً در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۰ اسفندماه همان سال از بند زنان زندان اوین به زندان بوشهر تبعید شد.
سپیده قلیان شهریورماه ۱۴۰۰ طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی برای دفاع از اتهامات “نشر اکاذیب رایانه‌ای و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر فراخوانده شد.
سپیده قلیان در تاریخ ۲۸ مردادماه سال ۱۴۰۰از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود، در تاریخ ۱۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۲ مهرماه، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او نهایتاً ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰، با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

کولبرنیوز

Next Post

زخمی شدن یک کولبر در نوارمرزی نوسود

ج مه 5 , 2023
یک کولبر اهل شهر نودشه از توابع شهرستان پاوه، با تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه پاسداران در نوارمرزی نوسود از ناحیه کمر زخمی شد. به گزارش کولبرنیوز شامگاه پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، نیروهای سپاه پاسداران در نوارمرزی نوسود با سلاح ساچمه‌ای به سوی گروهی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه […]
image 6

You May Like