صفحه اصلی

کولبر نیوز

وبسایت کولبر نیوز به طور اختصاصی گزارش، آمار و اخبار مربوط به کولبران را منتشر می کند.

تنوع و گستردەگی کسانی کە بە کولبری می‎پردازند، خود نشانە عمق بحران بیکاری در کردستان است. کارگران مهاجری کە بە دلیل تعطیل شدن شرکت‎ها و کارخانە‎ها دیگر مانند سابق برای پیدا کردن کار بە خارج از کردستان نمی‎روند، بە کولبری روی آوردەاند. تحصيل کردەها و فارغ‎التحصیلان دانشگاهی کە امکان استخدام ندارند، زنانی کە نان‌آور خانوادە هستند، دختران و پسران جوانی کە در خانوادەهای فقیر زندگی می‎کنند، بیمارانی کە برای تامین هزینە زندگی و خرج کمرشکن دارو و درمان ناچار بە کولبری شدەاند، زحمت‌کشان نوارمرزی کردستان کە جز میلیتاریزم و مین‎گذاری هیچ حمایتی از سوی رژیم ندیدەاند، افراد مسنی کە نە حقوق بازنشستگی دارند و نە بیمە بیکاری، همە و همە از سر ناچاری بە کولبری روی آوردەاند.

kolbar

فصل زمستان و سرمای جانسوز رشته کوه‌های زاگرس، کار در شب و عبور از میان میلیون‌ها مین به جا مانده از جنگ ارتجاعی ایران و عراق و کمین‌گاه‌های راهزنان و باجگیران سپاه پاسداران و نیروی انتظامی که هر شب با کشتن کولبری، چراغ کورسوز امید خانواده فقیری را خاموش می‌سازند، محیط کار و شرایطی را که کولبران در جستجوی لقمه نانی به کار در آن تن در می‌دهند، تشکیل می‌دهد. کولبران با وجود همه این مخاطرات ناگزیر بخشی از دستمزد ناچیز خود را به عنوان باجِ عبور به مرزبانان رژیم اسلامی می‌پردازند.

ویدیویی از کولبری کولبران نوسود

کشتن کولبران نباید به خبری روتین و عادی تبدیل شود و ما تنها شاهد اضافه شدن عددی به مرگ تراژیک این انسان‌های زحمت‌کش باشیم. کولبر یک انسان است، پدر، همسر و نان‌آور یک خانواده است. کولبر، برادر، خواهر، فرزند، دایی، عمو، رفیق و همسایه است. کولبر در مواردی مادر، همسر، خواهر و نان‌آور یک خانواده است، که همسری بیمار دارد و یا به دلیل مرگ و یا جدایی، تنها نان‌آور خانواده است. برخورد نیروهای نظامی و امنیتی رژیم به کولبران کردستان، نمونه عمل‌کرد و برخورد یک نیروی اشغالگر است. آگاهانه و به قصد مرگ به کولبران شلیک می‌کنند، سرمایه ناچیز و کالای آن‌ها را به غارت می‌برند و حتی اسب‌ها و قاطرهای آن‌ها را با گلوله از پای در می‌آورند و با این کار عملاً باعث فقر و فلاکت هر چه بیشتر در این مناطق می‌شوند.

k039
تصاویری از کولبران در حال حمل بار در مرزهای کردستان

در شرایطی که کشتار کولبران ادامه دارد، مردم کردستان و در پیشاپیش آنان کارگران نباید در مقابل این جنایت و زورگویی آشکار رژیم جمهوری‌اسلامی دست روی دست بگذارند. کارگران و مردم ستمدیده کردستان که در سال‌های اخیر صحنه‌های پر شوری از مبارزه علیه زور و اجحاف رژیم را به نمایش گذاشته‌اند نباید نسبت به کشتار کولبران بی‌تفاوت باشند. لازم است فعالین و پیشروان جنبش کارگری و انسان‌های مبارز در کردستان برای برپائی یک کمپین سیاسی و تبلیعی علیه کشتار کولبران دست به دست هم بدهند و آن را به یک جنبش اعتراضی تبدیل کنند.

مبارزه علیه کشتار کولبران و کولبری که بردگی مدرن است بخشی از مبارزه برای رفع تضاد طبقاتی حاکم و مبارزه برای رفع ستم ملی و استقرار جامعه‌ای شایسته انسان است. بیایید همه با هم صف این مبارزه را تقویت کنیم.


تگ های مهم این خبر

اخبار کولبران | کولبر | آمار کولبر نیوز از تعداد کولبران کشته و زخمی شده