کوردستان؛ در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱٧ کولبر کشته و زخمی شدند

در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱٧ کولبر در استان‌های کرمانشاه، کوردستان و آذربایجان‌غربی، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، انفجار مین و سرمازدگی کشته و زخمی شدند.

۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱٧ کولبر کشته و زخمی شدند

به گزارش کولبرنیوز تنها در مدت ۲۴ ساعت در مرز نوسود ١٣ کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم زخمی شدند. کولبرنیوز توانسته است هویت ده تن از آن‌ها را به شرح زیر احراز کند:
«احسان نظری»، «رضا نظری»، «متین حسینی»، «محمد محمودی»، «محمد یوسفی»، «یاسین “فامیلی نامشخص”»، «امید شمسی»، «سامان رستمی»، «شیرکو حبیبی» و «غلامرضا فیضی».

همچنین شامگاه دوشنبه ششم فروردین‌ماه ١۴۰۳، نیروهای مرزبانی عراق (حرس‌الحدود) در مرز بیاره اقلیم کوردستان و نوسود دوازده کولبر را بازداشت کرده‌اند.

هویت این کولبران «انصار محمودی»، «پیمان رحمانی»، «ایرج محمودی»، «شایان نجفی»، «قانع رستمی»، «آرام ناظری»، «سیوان رحیمی»، «آریان ویسی»، «یونس ترابی‌فر»، «آرمان (فامیلی نامشخص)» «ایثار (فامیلی نامشخص)»و «نازار (فامیلی نامشخص)» از اهالی روستای دودان از توابع شهرستان پاوه گزارش شده است.

روز سه‌شنبه هفتم فروردین‌ماه نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در نوار مرزی بانه، با شلیک به سمت کولبران، یک کولبر با هویت «جبار نادری» ٣٧ ساله و اهل مریوان را از ناحیه پا مجروح کردند. لازم به ذکر است که آقای نادری متاهل و دارای یک فرزند خردسال است.

انفجار مین نیز در نوار مرزی سردشت دو کولبر را مجروح کرد. بر اساس این گزارش روز سه‌شنبه هفتم فروردین‌ماه ١۴۰۳، بر اثر انفجار مین در کوهستان “بُلفَت” در نوارمرزی سردشت دو کولبر با هویت «رئوف احمدی» ۳۹ ساله اهل روستای “زوران” و «جبار احمدزاده» ۲۸ ساله اهل روستای “کُنه مشکی” از توابع شهر سردشت به شدت زخمی شدند. رئوف احمدی از ناحیه پا قطع عضو و جبار احمدزاده نیز به شدت مجروح شد.
«سعید سلوسی» کولبر اهل پیرانشهر نیز که در تاریخ پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ حین کولبری مفقود شده بود، بر اثر سرمازدگی جانباخت. پیکر این کولبر روز چهارشنبه هشتم فروردین‌ماه پس از دو روز جستجو یافت شد.

کولبرنیوز پیش‌تر نیز در گزارشی دیگر میزان کولبران کشته و زخمی شده در ابتدای سال تا ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ را مجموعا ده تن اعلام نموده بود.

با استناد به آمار ثبت شده در کولبرنیوز در سال ۱۴۰۲ شمسی، جمعاً ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کوردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۴۴ کولبر معادل (١٠٪) کشته و ۴۰۰ کولبر معادل (٩٠٪) زخمی شدند. از مجموع ۴۴۴ کولبری که در سال ۱۴۰۲ کشته و زخمی شده‌اند، جمعاً ٣٧۳ مورد، معادل (٨۴٪) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.
هم‌چنین از مجموع ۴۴۴ کولبری که طی سال ۱۴۰۲ در نوار مرزی کوردستان کشته و زخمی شده‌اند، ٣٧ نفر از آن‌ها کودکان زیر ١٨ سال هستند.
در سال ١۴٠٢ ما شاهد افزایش ٩٠٪ کشته و زخمی شدن کولبران در نوارمرزی کوردستان بوده‌ایم.

کولبرنیوز

Next Post

سقز؛ زخمی شدن یک کودک کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی

چ مارس 27 , 2024
یک‌ کودک کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوار مرزی سقز، به شدت زخمی شد. به گزارش کولبرنیوز، شب گذشته ۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی بسطام سقز به سمت گروهی از کولبران آتش گشودند و در پی آن یک‌ کودک کولبر از ناحیه پا به شدت […]
شدن یک کودک کولبر

You May Like