اعتراف نمایندە کرمانشاە در شورای عالی استانها بە وضعیت معیشتی نگران کنندە مردم نوارمرزی

بیش از ٥٠ درصد کولبران دارای مدرک بالای لیسانس هستند/ مردم پاوە و نوارمرزی برای امرار معاش در تایر تراکتور گوجە و توت فرنگی میکارند.

photo 2022 05 12 16 45 41

قباد کرمپور نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها درمصاحبە با ایلنا با اشاره به اینکه دیدن زنان و مردان کهنسالی که برای هزینه‌های زندگی‌شان مجبور به کولبری می‌شوند، دردناک است، گفت ١٠ درصد زنان مناطق پاوه، اورامان و مریوان کولبرند که تازه بیشترشان نیز سرپرست خانوارند.

قباد کرمپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشتە: قرار بود برای شرایط سخت و نابسامان کولبران در مجلس تصمیمانی گرفته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما هر روز شاهد اتفاقات تلخی برای این قشر زحمت کش در این راه پر از خطر هستیم که در مواردی منجر به کشته شدن آنها می‌شود.

او همچنین اعلام کردە کە  برای در امان بودن جان کولبران به نظرم باید مرز را کامل ببندند و تمام منطقه مرزی را سیم خاردار بکشند و در عوض یک بازارچه مرزی مانند مرز قصرشیرین ایجاد کنند تا جوانان وقتی برای حمل تلویزیون یا کولری به آن سوی مرز می روند کشته نشوند. تعدادی از کولبرانی که در مناطق مرزی کشته شده‌اند به خاطر حمل تلویزیون بوده است.

نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان ها ادامه دادە کە: بیشترین کولبری در شهرستان مرزی پاوه انجام می شود آن هم به دلیل بیکاری مردم منطقه است. در این شهرستان مرزی هیچگونه شغل و منبع درآمدی وجود ندارد. اهالی آنجا از روی ناچاری در کوه‌ها و تپه های سخت گذر انگور کاشته‌اند. عده‌ای نیز روی پشت بام خانه‌های‌شان در تایر تراکتور خاک ریخته و گوجه و توت فرنگی کاشته‌اند که بتوانند تا مدتی مخارج زندگی‌شان را با این کار تامین کنند.

وی در این مصاحبە گفتە است کە: بارها از آنها سئوال کرده ام که کاشت انگور در مناطق سخت گذر چقدر برایتان درآمد دارد که مردم دیگر مناطق کرمانشاه با وجود باغداری هم سود چندانی عایدشان نمی‌شود؟ گفتند  سالی ١٠ میلیون تومان، واقعا با سالی ١٠ میلیون تومان با پنج سر عائله می‌توان زندگی کرد؟

این عضو شورای عالی استان‌ میگوید: بیش از ٥٠ درصد کولبران دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند. کولبری که فوق لیسانس ریاضی بود به خاطر حمل تلویزیون ال.سی.دی در مرز کشته شد. آیا اگر این افراد مشکل معیشتی نداشته باشند حاضرند جان شان را به خطر بیندازند؟

کولبرنیوز

Next Post

بیانیه سندیکاها و تشکلات کارگری و بازنشستگان مستقل پیرامون تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف نسبت به گرانی‌ها

ج مه 13 , 2022
اعلام پشتیبانی از اعتراض های دلیرانۀ مردم ایذه، اهواز، سوسنگرد، شیراز، شادگان و دزفول علیه افزایش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی. اعلام پشتیبانی از اعتراض های دلیرانۀ مردم ایذه، اهواز، سوسنگرد، شیراز، شادگان و دزفول علیه افزایش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی. گرانی مداوم و کمر شکن ارزاق عمومی و […]
photo 2022 05 13 15 06 02

You May Like