٨ مارس، روز جهانی زن: گرامیداشت میثاقی برای برابری و رهایی

photo 2024 03 06 21 24 58

هشتم مارس، روز جهانی زن، یادآور مبارزات زنان در طول تاریخ برای دستیابی به برابری، رهایی و شرایط بهتر زندگی و کاری است. این روز، فراتر از یک تبریک ساده، فرصتی برای تأمل در مسیر ناهموار پیموده شده و مسیری که هنوز در پیش داریم، است.
در ٨ مارس ١٨٥٧، زنان کارگر در نیویورک در اعتراض به شرایط طاقت‌فرسای کار و دستمزدهای ناچیز، دست به اعتراض زدند. این جرقه، آغازگر جنبشی جهانی برای احقاق حقوق زنان شد.
امروز، ١٦٧ سال پس از آن واقعه، زنان در سراسر جهان همچنان برای برابری در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش، اشتغال، سیاست و حقوق اجتماعی، مبارزه می‌کنند.
در کوردستان و ایران نیز، جنبش انقلابی ژینا پس از قتل حکومتی ژینا امینی، به نمادی از این مبارزات تبدیل شده است. زنانی که در خیابان‌ها فریاد می‌زنند، خواهان آزادی، برابری و رهایی از یوغ ستم و تبعیض هستند.
ما در این روز، یاد و خاطره زنان مبارزی که در طول تاریخ جان خود را در راه آرمان برابری فدا کرده‌اند، گرامی می‌داریم. ما به زنان کوردستان و ایران که در خط مقدم مبارزه برای آزادی و رهایی هستند، درود می‌فرستیم.
٨ مارس، روز جهانی زن، میثاقی بین‌المللی برای ادامه مبارزه تا رسیدن به روزی است که در آن زنان و مردان در سایه صلح و عدالت، از حقوق و فرصت‌های برابر برخوردار باشند.
بیایید در این روز، با گرامی‌داشت ماهیت واقعی روز جهانی زن، تعهد خود را به آرمان برابری و رهایی زنان در سراسر جهان، تجدید کنیم.

کولبرنیوز

Next Post

نوسود؛ ضرب و شتم و زخمی شدن یک کولبر

پ مارس 7 , 2024
روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در نوارمرزی نوسود اقدام به ضرب و شتم یک کولبر کردند. به گزارش کولبرنیوز نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در نوار مرزی نوسود اقدام به ضرب و شتم یک کولبر با هویت «افشین نظری» اهل شهرستان ثلاث‌باباجانی کرده و وی را از ناحیه صورت […]
زخمی

You May Like