دولت نروژ در حال مذاکره نهایی برای توافق مالیاتی با جمهوری اسلامی ایران

به تازگی در اسنادی که روزنامه Dagbladet نروژ به آنها دسترسی پیدا کرده است، فاش شده که دولت نروژ در حال مذاکره نهایی برای توافق مالیاتی با جمهوری اسلامی ایران است.

photo 2022 10 17 10 54 54

روز هفدهم‌ ماه آگوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران جهت توافق مالیاتی بین دو کشور در وزارت دارایی نروژ حضور یافت.

این گزارش می‌نویسد که نروژ در حال حاضر با بیش از ۹۰ کشور توافق مالیاتی دارد اما نه در مورد ایران، جایی که قیام مردمی علیه حکومت کشور در سرتاسر جهان سر و صدا به پا کرده است.

توافق نامه مالیاتی مشخص می‌کند که کدام یک از کشورها مجاز به مالیات بر درآمد هستند و قوانینی را برای اجتناب از مالیات مضاعف وضع می‌کند.

بر اساس این اسناد، کشورهای نروژ و ایران به اصطلاح «توافق نامه اجتناب از مالیات مضاعف» (DTTA) را امضاء می‌کنند.

یک‌ کارشناس حوزه مالیاتی از مدرسه اقتصاد نروژ- ‏Furuseth ‏Eivind- به روزنامه Dagbladet نروژ می‌گوید: “کمی تعجب‌آور است که شما با چنین کشور بحث انگیزی وارد توافق می‌شوید.”

او معتقد است که چنین توافقی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد و می‌افزاید: “توافق نامه‌های مالیاتی معمولاً حاوی مقرراتی در مورد تبادل اطلاعات هستند. از طریق چنین توافقی، مقامات ایرانی می‌توانند از مقامات مالیاتی نروژ اطلاعاتی در مورد مالیات دهندگان نروژی بخواهند و اگر ایران اطلاعاتی را در مورد شرکت‌های مثلاً Equinor یا Statkraft درخواست کند، نروژ بایستی به درخواست تبادل اطلاعات پاسخ دهد.”

این کارشناس مالیاتی خاطرنشان می‌کند که نروژ هیچ تضمینی در اختیار ندارد که اطلاعات مهم به سایر کشورها منتقل نشود.

او می‌افزاید:” اطلاعات مربوط به پرونده‌های عمده قیمت‌گذاری داخلی که شرکت‌های نفتی در آن دخیل هستند ممکن است به طور بالقوه در دستان اشتباه قرار گیرد که مخاطره آمیز خواهد بود.”

او معتقد است اینکه مقامات مالی در حال حاضر برای این کار درخواست می‌کنند نمی‌تواند تصادفی باشد و می‌تواند به این معنا باشد که یک شرکت دولتی یا دیگران از بخش تجارت نروژ می‌خواهند با ایران همکاری اقتصادی برقرار کند.

او‌ می‌گوید‌ که جمهوری اسلامی ایران در لبه بیرونی حکومت‌هایی قرار دارد که نمی‌خواهیم خودمان را با آنها مقایسه کنیم اما ممکن است چیز دیگری پشت پرده باشد، مثلاً اینکه احتمالاً فردی در جامعه تجاری نروژ وجود دارد که برای یک توافق فشار آورده است.

برگردان فارسی، نگارش و تنظیم:
زیرآسمان نروژ

منبع خبر:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/inngar-avtale-med-iran/77427262

کولبرنیوز

Next Post

بیانیە پشتیبانان از آزادیخواهان کردستان و ایران در اقلیم کردستان

د اکتبر 17 , 2022
همبستگی با آزادیخواهان کردستان و ایران وظیفە همە انسان دوستان و آزادیخواهان در اقلیم کردستان است! جهت اطلاع عموم!‌‌خطاب بە همە شهروندان اقلیم کردستان، بە آژانس‌های ملل متحد در اقلیم کردستان و عراق، به کمیتە سیداو در ژنو (کمیتە مخصوص بە مسائل زنان)، بە همه سفارتخانەها در اقلیم کردستان، به […]
photo 2022 10 17 16 03 29

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی