توماج صالحی برنده جایزه سازمان مدافع آزادی بیان شد

توماج صالحی، رپر زندانی حامی معترضان، از سوی سازمان «ایندکس آن سِنسِرشیپ» به عنوان برنده جایزه سالانه آزادی بیان در بخش هنر معرفی شد.

telegram cloud photo size 4 5877693157695667774 y

این سازمان غیردولتی مدافع آزادی بیان، تلاش‌های هنری توماج صالحی در حمایت از معترضان ایران به دنبال کشته‌شدن ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد را «الهام‌بخش» توصیف کرده است. سازمان index on censorship ضمن اهدای این جایزه به توماج نوشت: «توماج صالحی خواننده رپ ایرانی‌ست که در مورد بی‌عدالتی و تجاوز مقامات ایرانی به حقوق جامعه مدنی ایران می‌خواند. در سال ۲۰۲۲ در جریان اعتراضات، او به دلیل کارهای هنری‌اش دستگیر و متهم شد. او در سال۲۰۲۳ به بیش از ۶ سال زندان محکوم شد. تلاش‌های هنری او در حمایت از اعتراضات ایران پس از مرگ ژینا امینی الهام بخش بود». 

سازمان index on censorship یک سازمان غیرانتفاعی‌ست که برای آزادی بیان در سراسر جهان مبارزه و از آن دفاع می‌کند و از کسانی که تاثیر قابل توجهی در مبارزه با سانسور در هر نقطه از جهان را داشته‌اند، تقدیر می‌کند. 

این سازمان همچنین آثار نویسندگان و هنرمندان سانسور شده را منتشر می‌کند، گفتمان آن‌ها را ترویج می‌دهد و تهدیدهای علیه آزادی بیان را رصد می‌کند و معتقدند که هر کس باید آزاد باشد تا بدون ترس از آسیب یا آزار و اذیت، نظر خود را بیان کند؛ صرف نظر از اینکه چه دیدگاهی دارد.

هدف ایندکس افزایش آگاهی در مورد تهدیدات علیه آزادی بیان و ارزش آزادی بیان به عنوان اولین گام برای مقابله با سانسور است. سازمان «ایندکس آن سِنسورشیپ»، مستقر در لندن، این رپر معترض را خواننده‌ای معرفی کرده است که با «آوازخواندن درباره بی‌عدالتی و ظلم حکومت ایران به جامعه مدنی» سال گذشته در بحبوحه اعتراضات بازداشت و محکوم شد.

آرزو بابادی، از بستگان توماج صالحی، که از طرف این هنرمند زندانی جایزه سازمان ایندکس را دریافت کرده اهدای این جایزه را به معنای «به‌ رسمیت شناختن دیدگاه و مسیر» توماج صالحی توصیف کرد. آرزو بابادی در پیامی ویدیویی به این مناسبت، جایزه ایندکس را اعلام حمایتی عظیم از تمامی کسانی دانست که توماج برای آن‌ها مبارزه کرده است.

او با اشاره به زندانی‌بودن توماج صالحی از همگان خواست که با تمام توان صدای توماج باشند و با فشار بر «رژیم» ایران خواستار آزادی این هنرمند محبوس شوند.

این هنرمند زندانی در مرداد سال جاری هم از سوی سازمان «گلوبال میوزیک اواردز» به عنوان برنده جایزه «هِرِتیک» یا «بدعت‌گذار» معرفی شد.

روز دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲، توماج صالحی از بابت اتهام «افساد فی‌الارض» توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد. وی هم‌چنین به مجازات‌های تکمیلی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال محرومیت از فعالیت، تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی و هم‌چنین دو سال حضور الزامی در دوره‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش، محکوم شده است. بر اساس رای صادره اشد مجازات در قبال توماج صالحی که شش سال و سه ماه حبس با احتساب ایام بازداشت است، اجرایی است. او هم‌چنین از اتهامات «توهین به بنیانگذار انقلاب و رهبری و ارتباط با دول متخاصم» تبرئه شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی روز یک‌شنبه ١١ تیرماه ١۴٠٢، در شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست قاضی مرتضی براتی و با حضور امیر رئیسیان، وکیل مدافع توماج صالحی برگزار شد.

آقای رئیسیان در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، اتهامات مطروحه علیه موکلش را «افساد فی‌الارض، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دولت متخاصم، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر و توهین به رهبری» عنوان کرده بود.

در تاریخ ١٧ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، جلسه بازپرسی توماج صالحی، به صورت ویدیو کنفرانس در دادسرای اصفهان برگزار شده بود. پیش‌تر پرونده آقای صالحی به دلیل نقص تحقیقات از دادگاه به دادسرا بازگردانده شد.

توماج صالحی، اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۱، در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی و شهروند اهل شاهین‌شهر واقع در استان اصفهان است که بابت پرونده قبلی خود در سال ۱۴۰۰ از بابت اتهامات «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود.

کولبرنیوز

Next Post

تشدید سرکوب رژیم را از مرگ محتوم نجات نخواهد داد! 

ش اکتبر 21 , 2023
در روزهای اخیر موج جدیدی از بازداشت‌ها، محاکمات فرمایشی، پرونده‌سازی زیر شکنجه، صدور حکم حبس‌های طولانی مدت برای مبارزین دربند، براه افتاده است. سران جمهوری اسلامی از روز با ۱۵ مهرماه، که حماس به اسرائیل حمله کرد، فرصت را غنیمت شمرده و در تمام عرصه‌های مبارزاتی و اعتراضی بر فشارهای […]
photo output

You May Like