بازداشت خانوادەهای دادخواه بر ضد خود بدل خواهد شد.

photo 2023 08 23 13 51 44

در این روزهای نزدیک شدن به قتل حکومتی ژینا امینی و شروع انقلاب “زن، زندگی، آزادی” دستگاه‌های امنیتی رژیم بر میزان دستگیری خانوادەهای جانباختگان این انقلاب افزودەاند. این دستگیری‌ها کسانی را در بر می‌گیرد که در جامعه تاثیرگزارند و رژیم اسلامی از حضور آنها در این روزهای حساس وحشت دارد.

نیروهای حکومتی روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد به منزل ماشالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام شده یورش برده و وی را بازداشت کردند. یک منبع مطلع با اعلام این خبر گفت که ماموران حکومتی، امیرحسین کوهکن، وکیل محمد مهدی کرمی را نیز دستگیر کرده‌اند. محمد مهدی کرمی در جریان جنبش انقلابی “زن، زندگی، آزادی” در کرج بازداشت شد. وی با پرونده سازی و گرفتن اعتراف ساختگی زیر شکنجەهای بهیمی به اعدام محکوم و در روز ۱۷ دی ماه سال گذشته به همراه سید محمد حسینی اعدام شد. ستمی که بر آن دو جوان کارگر رفت آتش تداوم انقلاب را شعلەورتر ساخت. در همان روز سەشنبه نیروهای امنیتی در شهر سقز اقدام به بازداشت شرمین حبیبی، همسر فریدون محمودی، یکی از جانباختگان جنبش انقلابی ژینا در این شهر کردند. طبق خبری دیگر در روز شنبه ٢٨ مرداد، حسن درافتاده پدر کومار، نوجوان ۱۶ ساله جانباخته در پیرانشهر، توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران احضار و برای چندین ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت.

بر اساس گزارش‌های دیگری که در چند روز گذشته منتشر شدند تعدادی از خانواده‌های دادخواه از جمله خواهر حدیث نجفی و پدر و برادر حمیدرضا روحی از جانباختگان خیزش انقلابی، در صفحات اینستاگرام خود، اعلام کردەاند، زیر فشار شدید نهادهای امنیتی قرار دارند. فشارهای مذکور در ادامه فشارهای چند ماه گذشته تشدید شده است. آزارهای امنیتی بر خانواده‌های بازداشت شدگان و قربانیان خیزش انقلابی چنان شدید است که برای نمونه در روز ٣٠ مرداد معصومه آل حسینی، مادر ماکان داوری، معترض اهل لنگرود بر اثر فشار و مشکلات ناشی از بازداشت فرزندش فوت کرد.

در این رابطه سازمان حقوق بشری “عفو بین الملل” در ۳۰ مرداد گزارشی ۴۳ صفحه‌ای در مورد فشار و آزارهای وارد شده بر خانوادەهای جانباختگان جنبش انقلابی ژینا در یک سال گذشته خبر داد. دیانا التاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفت: «ظلم مقامات ایرانی حد و مرزی ندارد. مقامات جمهوری اسلامی در تلاش رذیلانه برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود، با جلوگیری از دادخواهی خانواده‌ها و پیگیری آنها برای عدالت، حقیقت و غرامت و حتی ممانعت از کاشتن گل بر مزار عزیزانشان بر درد و رنج این خانواده‌ها افزودند.»

اما نتیجه آزارها و فشارهای مذکور در این روزهای منتهی بر شروع انقلاب “زن، زندگی، آزادی” چه خواهد بود؟ یک فعال حقوق بشر این سوال را چنین جواب داد: یکسال قبل در ماه مرداد، کمی قبل از رخ دادن فاجعه مرگ ژینا امینی، تعدادی از خانوادەهای جانباختگان آبان ٩٨ بازداشت شدند. خوب چی شد؟ انقلاب ژینا رخ داد.

این داوری درست بر روحیه عالی و مبارز خانوادەها و بویژه مادران دادخواه متکی است. سرکوبگران رژیم فشارهای مضاعفی بر والدین شجاع ژینا امینی وارد آورده اند تا از هرگونه اقدامات گسترده در جهت بزرگداشت یاد دختر عزیزشان و نیر انقلابی خودداری کنند که به نام دخترشان مزین است. آنها در همین رابطه صالح نیک بخت، وکیل این خانواده، را در هفته آینده با اتهامات ساختگی محاکمه خواهند کرد. مژگان افتخاری، مادر ژینا با انتشار تصویر تازه‌ای از دختر جان‌باخته‌اش در حبس پلیس امنیت اخلاقی، در یک استوری اینستاگرامی نوشت: « او در دل مردم جاودانه شده » شهروندان از گوشه و کنار ایران، فارغ از «نژاد، آیین، زبان و اندیشه»، به دیدار آرامگاه فرزندش می‌آیند. در این پُست خطاب به مهسا که مرگ او جرقه آغاز اعتراضات اخیر ایران بود، آمده «تو در قلب‌های پاک مردمان نیک‌سرشت این دیار جایی کنار رویاهای بزرگ‌شان داری و تا ابد زنده خواهی ماند.» خانم افتخاری در استوری مذکور به «آن مادربزرگ مهربان آذری‌زبان اشاره می کند که به سختی توان راه رفتن دارد اما با وجود بسته شدن بخش داخلی آرامستان به روی خودروها قسمتی از مسیر را به کمک دخترخانم زیبایش با عصا طی می‌کند. او همچنین به یک پسر نوجوان نوازنده از شمال کشور، یک دختر فرهیخته کُرد و کودکان خوش‌زبان بلوچ  اشاره کرده که برای ژینا شعر می‌خوانند.

روحیه مژگان افتخاری، مادر جسور ژینا، در میان اکثر دادخواهان و مادران داغدار عمومیت دارد و می تواند تمام تلاش های سرکوبگرانه کاربدستان امنیتی رژیم را بر ضد خودش تبدیل کند.

کولبرنیوز

Next Post

بازداشت نیلوفر شاکری از سوی ماموران امنیتی در کرج

چ آگوست 23 , 2023
شب گذشتە ٣١ مردادماه ١٤٠٢، نیلوفر شاکری، شهروند اهل کرج بە دست ماموران امنیتی این شهر بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شد. بە گزارش کولبر نیوز، شب گذشتە ٣١ مردادماه ١٤٠٢، نیلوفر شاکری، شهروند اهل کرج بە دست ماموران امنیتی این شهر بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل شد. […]
photo 2023 08 23 14 07 32

You May Like