کشته شدن یک سوختبر بلوچ در پی زیر گرفته شدن توسط نیروهای دریابانی در پسابندر و بازداشت ده‌ها سوختبر دیگر

نیروهای دریابانی پسابندر چابهار با قایق گلف خود یک قایق سوختبر را در آب‌های پسابندر چابهار زیر گرفته که منجر به کشته شدن یک سوختبر اهل گوادر شد. هم‌چنین ده‌ها سوختبر دیگر بازداشت و قایق‌های آن‌ها توقیف شد.

photo 2024 10 11 19 18 51

به گزارش کولبرنیوز روز چهارشنبه هجدهم مهرماه ۱۴۰۳، در پی یورش نیروهای دریابانی به مناطق دریایی پسابندر از جمله “خور باهو” و “خور کلانی”، نیروهای نظامی با قایق گلف خود یک قایق سوختبر را زیر گرفتند که یک سوختبر اهل گوادر کشته شد. هویت سوختبر کشته شده، “امام‌بخش بلوچ”، ۳۷ ساله فرزند رسول‌بخش و اهل بندر گوادر می‌باشد. هم‌چنین سوختبر همراه وی با هویت “لال‌محمد بلوچ” بازداشت شده که در جریان غرق شدن امام‌بخش به داخل آب برای کمک به وی پریده که موفق نشده و توسط سایر سوختبران نجات داده شده است.
بر اساس این گزارش، پیکر امام‌بخش پس از گذشت ۲۴ ساعت از دریا خارج و تحویل خانواده در گوادر داده شده است. هم‌چنین ده‌ها سوخت بر بلوچ اهل گوادر نیز بازداشت و قایق‌های آن‌ها توقیف شدند.

نیروهای دریابانی پس از بازداشت این سوختبران آن‌ها را به زاهدان در اردوگاه الغدیر منتقل کرده و از آن‌جا به مرز تفتان می‌فرستند.

سوختبری از جمله کارهای نامتعارف و خطرآمیزی محسوب می‌شود که بسیاری از مردم بلوچ در بلوچستان بدلیل نبود شغل مناسب و پایدار اجباراً به آن روی آوردەاند. تصادف، واژگونی خودرو و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی، بخشی از خطراتی هستند که در این راه جان سوختبران را تهدید می‌کند. با استناد به گزارش فعالین بلوچ در سال ۲۰۲۳ میلادی دستکم ۱۷۲ سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی، تصادفات رانندگی و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست داده و ۴۲ تن دیگر نیز طی این حوادث زخمی که از این آمار ۱١ تن کودک بودند.

کولبرنیوز

Next Post

بلوچستان؛ بازداشت چهار کارگر بلوچ توسط نیروهای امنیتی

ج اکتبر 11 , 2024
مسلم مزارزهی، محمداکبر مزارزهی، محمداسلام مزارزهی و ظاهر مزارزهی چهار کارگر بلوچ در شهرهای نهاوند و زاهدان بازداشت شدند. به‌گزارش کولبرنیوز، روزهای چهاردهم و پانزدهم مهرماه ۱۴۰۳، یک کارگر بلوچ در شهر نهاوند و سه کارگر دیگر در زاهدان که قصد عزیمت به استان یزد جهت کارگری را داشتند، در […]
photo 2024 10 11 19 28 33

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی