گزارش سازمان یونیسف دربارە وضعیت نگران‌کننده کودکان در مسیرهای مهاجرتی دریای مدیترانه

photo 2023 07 14 22 30 41

گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد “یونیسف” به وضعیت نگران‌کننده‌ی کودکان در مسیر مهاجرتی دریای مدیترانه مرکزی از شمال آفریقا به اروپا اشارە می‌کند کە طبق آمار سازمان یونیسف، تنها امسال حدود ۲۸۹ کودک جان خود را در این راه از دست داده یا ناپدید شده‌اند که به طور میانگین هر هفته تقریباً ۱۱ کودک می‌باشد. از سال ۲۰۱۸ به بعد، تخمین زده می‌شود که حدود ۱۵۰۰ کودک در چنین مسیرهای خطرناکی جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌ باشند.
مسیر مهاجرتی دریای مدیترانه برای کودکان بسیار خطرناک است. بیشتر کشتی‌های غرق‌شدە در این مسیرها ثبت نمی‌شوند و بە همین دلیل تعیین تعداد واقعی کودکان قربانی‌ بسیار دشوار است و گمان می‌رود کە آمار بسیار بیشتر از این میزان باشد.
این گزارش بر ضرورت ایجاد فوری راهکارهای امن و قانونی برای کودکانی که در جستجوی پناهندگی هستند و همچنین تقویت تلاش‌های نجات در دریا تأکید می‌کند.
با وجود محدودیت و نبود امنیت در طول سفر، کودکان هموارە در معرض خطرهایی نظیر خشونت، بدرفتاری و سوءاستفاده قرار می‌گیرند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تعداد کودکانی کە در سال ۲۰۲۳ از شمال آفریقا وارد خاک ایتالیا شدەاند، ۱۱۶۰۰ نفر معادل ٤٢٨ کودک در هر هفتە می‌باشد.
فقط در سە ماهە اول سال ٢٠٢٣، ٧١٪ یعنی ٣٣٠٠ کودک کە از این طریق وارد اروپا شدەاند هیچ همراهی نداشتە و یا از والدین خود جدا افتادە بودند که همین امر آنها را در معرض خطر بیشتری از خشونت، آزار و سوءاستفاده قرار می‌دهد.
همچنین سازمان یونیسف از دولت‌ها خواستە کە بر اساس تعهدشان بە قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های حقوق کودک “ کە در زیر آن را مشاهدە میکنید” با کودکان مهاجر رفتار کنند:

⁃ حمایت از حقوق و منافع کودکان در راستای تعهدات مندرج در قوانین ملی و بین المللی.
⁃ فراهم کردن مسیرهای ایمن و قانونی برای مهاجرت و پناهندگی کودکان، از جمله افزایش سهمیه الحاق خانواده و اسکان مجدد پناهندگان.
⁃ تقویت هماهنگی در عملیات جستجو و نجات و حصول اطمینان از رسیدن به مکان‌های امن.
⁃ تقویت سیستم‌های ملی حمایت از کودکان برای مشمولیت و محافظت بهتر از کودکانی کە در معرض خطر استثمار و خشونت قرار داردند؛ به‌ویژه کودکان بدون همراه.
⁃ بهبود چشم‌انداز زندگی کودکان و نوجوانان در کشورهای مبدا با پرداختن به مخاطرات جنگ، آب و هوا و گسترش پوشش حمایت اجتماعی و فرصت های یادگیری و کسب درآمد.
⁃ اطمینان از دسترسی کودکان به اطلاعات کافی جهت انتخاب ایمن و آگاهانه در مورد گزینه‌های موجود و خطرات سفر از مسیرهای آبی.
⁃ تضمین یادگیری و فراهم کردن دسترسی کودکان پناهنده و مهاجر به خدمات بهداشتی و سایر خدمات ضروری.

یونیسف همچنین از اتحادیه اروپا درخواست کردە است تا اطمینان حاصل کند که موارد فوق در پیمان اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت و پناهندگی که در دست مذاکره است، گنجاندە شوند.

کولبرنیوز

Next Post

تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات ریحانه انصاری‌نژاد فعال کارگری

ش جولای 15 , 2023
ریحانه انصاری‌نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری از طریق تماس تلفنی، به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران احضار شد. به گزارش کولبرنیوز، امروز جمعه ٢۳ تیرماه ۱۴۰۲، ریحانه انصاری‌نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های […]
photo 2023 07 14 22 53 14

You May Like