اهدای جایزه حقوق بشری واتسلاو هاول به توماج صالحی، رپر معترض محکوم به اعدام

توماج صالحی، رپر معترض محکوم به اعدام، به همراه دو هنرمند دیگر، جایزه حقوق بشری واتسلاو هاول را در سال ۲۰۲۴ دریافت کرد.

photo 2024 06 05 10 23 09

به گزارش کولبرنیوز، مراسم اهدای جایزه حقوق بشری واتسلاو هاول روز سه‌شنبه ۱۵ خردادماه ۱۴۰۳ در «بنیاد حقوق بشر» در اسلو، پایتخت نروژ برگزار شد. توماج صالحی، رپر معترض و زندانی سیاسی محکوم به اعدام، به دلیل استفاده از موسیقی خود به عنوان ابزاری جهت بیان اعتراض، این جایزه را دریافت نمود.
جایزه واتسلاو هاول به نام واتسلاو هاول، رئیس جمهور سابق چک و نویسنده مشهور، نامگذاری شده است. این جایزه هر ساله به افرادی اعطا می‌شود که با شجاعت و خلاقیت در جهت ترویج حقوق بشر و آزادی فعالیت می‌کنند.

لازم به ذکر است، روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ١۴٠٣، شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اسلامی در اصفهان با نقض حکم صادره دیوان عالی کشور
در رابطه با پرونده سال ۱۴۰۱ این زندانی سیاسی، وی را به ‌اتهام فساد فی الارض، به اعدام محکوم کرد.

توماج صالحی، اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۱، در ارتباط با اعتراضات سراسری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری‌های رسمی مدعی شدند، بازداشت وی در هنگامی که او قصد خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور را داشته، صورت گرفته است. ادعایی که توسط نزدیکان او تکذیب شد.
وی در تیرماه ۱۴۰۱، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان به شش سال و سه ماه حبس، ممنوعیت خروج از کشور، محرومیت از تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی و هم‌چنین دو سال حضور الزامی در دوره‌‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش، محکوم شد.
در پی نقض حکم صادره علیه توماج صالحی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور، وی در تاریخ بیست و هفتم آبان ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شده بود
توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی و شهروند اهل شاهین شهر واقع در استان اصفهان است که در پرونده قبلی خود در سال ۱۴۰۰ از بابت اتهامات «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود.

کولبرنیوز

Next Post

تداوم تهدیدات جانی اعضای هئیت مدیره کولبرنیوز

پ ژوئن 6 , 2024
کولبرنیوز از تداوم فشارها و تهدید جانی اعضای هئیت مدیره خود خبر داد. به گزارش کولبرنیوز از زمان آغاز فعالیت این رسانه تاکنون، فشارهای نهادهای امنیتی و سایبری سپاه پاسداران به اعضای هئیت مدیره این رسانه به صورت فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است. در تازه‌ترین این تهدیدات، «سعید امانی» یکی […]
photo 2024 06 18 23 42 41

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی