احراز هویت بیست تن از بازداشتی‌های زاهدان

شمار بازداشتی‌های احراز هویت شده روز جمعه ۲۸ مهرماه در زاهدان به ٢٠ تن رسید. 

به گزارش کولبرنیوز روز جمعه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲، نیروهای نظامی و امنیتی همه معابر و خیابان‌های اطراف مصلی و مسجد مکی را مسدود کرده بودند و پس از شروع اعتراضات مردم به سوی آنان یورش برده و همه شهروندان از پیر، جوان و کودکان را که بیش از ۵۰۰ نفر تخمین زده می‌شوند را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و با اتوبوس‌هایی که قبلاً آماده کرده بودند به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند. بدنبال اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم زاهدان نیروهای نظامی و امنیتی بصورت برنامه‌ریزی شده به سمت مردم یورش برده به طوری که شمار بازداشت شدگان بیش از ۵۰۰ نفر عنوان شده که ده‌ها نفر از آنان مجروح بوده‌اند. تا زمان انتشار این گزارش تنها هویت بیست نفر از بازداشتی‌ها برای کولبرنیوز احراز شده است. 

اسامی احراز شده عبارتند از:

۱- طاها شهنوازی فرزند لشکر

۲- طلحه شهنوازی ۱۵ ساله

۳- حمید نارویی ۲۵ ساله 

۴- عبدالشریف محمودزهی

۵- رحیم بخش ترکمان ۴۷ ساله 

۶- شهاب سالارزهی

۷- ناصر سرابندی ۲۲ ساله

۸- مهدی مگل زهی

۹- پرویز باب براهویی

١٠- عبدالله بیلرانی ۴۲ ساله

١١- عرفان شاهوزهی فرزند علی

١٢- یاسین ریگی ١٧ ساله 

١٣- امین‌الله عالی‌زهی ۲۴ ساله

١۴- یاسر عالی‌زهی ۱۷ ساله

١۵- عبدالمالک کمالخانزهی ۲۷ ساله 

١۶- کریچ شهنوازی ۳۰ ساله

١٧- امین منگل براهوتی 

١٨- عبدالرئوف جمالزهی ۲۳ ساله 

١٩- خدایار گنگوزهی ۳۰ ساله

٢٠- سدیس گمشادزهی ١٩ ساله

گفتنی است شماری از این شهروندان به دلیل رنگی شدن لباس‌ها توسط نیروهای سرکوبگر پس از بازگشت به منزل بازداشت شدند.

براساس گزارش سالانه کمپین فعالین بلوچ، در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد ۳۰۵ گزارش بازداشتی به دست کمپین رسیده است که از این تعداد دستکم هویت ۳۰۷ شهروند احراز شده است و این گزارشات به دو دسته قبل از جنبش ماهو بلوچ و بعد از آن تقسیم بندی می‌شود. به دنبال رسانه‌ای شدن خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چابهار به یک کودک دختر ۱۵ ساله به نام ماهو بلوچ، اعتراضات زیادی در سطح استان سیستان و بلوچستان برپا شد که منجر به دستگیری تعداد زیادی از مردم بلوچستان شد.

کولبرنیوز

Next Post

اشنویه؛ یاسین صمصام جهت اجرای حکم حبس راهی زندان شد

ی اکتبر 22 , 2023
یاسین صمصام از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، جهت اجرای حکم حبس و هشتاد ضربه شلاق خود، راهی زندان اشنویه شد. به گزارش کولبرنیوز روز شنبه ٢٩ مهرماه ۱۴۰۲، یاسین صمصام از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، جهت اجرای حکم حبس و هشتاد ضربه شلاق خود، راهی زندان اشنویه شد. بر […]
IMG 6354

You May Like