دو قسمت شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه بر اثر خشکی از هم جدا شده‌اند

علت مخالفت با احیای ‎دریاچه‌ی ارومیه، دریاچه نمک قم و سایر دریاچه‌های ایران، وجود لیتیوم در بستر این دریاچه‌هاست و سود فروش هرکیلو لیتیوم با نرخ ۱۶۰ دلار است!

روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه، گزارشی از سوی خبرگزاری‌های داخلی منتشر شده است که در آن به این اشاره شده است که، علت خشکاندن دریاچه ارومیه تعمدی بوده و بدلیل بدست آوردن منابع لیتیوم در بستر دریاچه‌های آب‌شور ایران عنوان شده است.

در همین گزارش آمده است که: علت مخالفت با احیای ‎دریاچه ارومیه و دریاچه نمک قم و ستیر دریاچه‌های ایران، وجود لیتیوم در بستر این دریاچه‌هاست و سود فروش هرکیلو لیتیوم با نرخ ۱۶۰ دلار است. همچنین در خبری دیگر، نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه فاش کرد: پرداخت حقوق و خرید خودرو در ٣ استان با اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است. در همین راستا باید گفت که سودخواهی و منفعت شخصی سران رژیم به جایی رسیده است که اگر تمام اکوسیستم ایران را نابود کنند سیر نخواهند شد.

چند روز پیش نیز یک مقام دولتی در ایران گفته است که دریاچه ارومیه هنوز به طور کامل خشک نشده است اما به دو قسمت تقسیم شده است.

آرزو اشرفی‌زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ایران به خبرگزاری ایسنا گفته «دریاچه ارومیه هنوز به‌صورت کامل خشک نشده اما تقریبا دو قسمت شمالی و جنوبی آن از هم جدا شده و حدوداً هزار کیلومتر مربع از دریاچه باقی‌مانده است».

خانم اشرفی‌زاده گفته «در صورت عدم تامین حق‌آبه مورد نیاز دریاچه با توجه به تاخیر در بارش‌های پاییزی و تبخیر بالا، دریاچه به‌صورت کامل خشک خواهد شد».

کارشناسان محیط زیست هشدار داده اند که یکی از عواقب خشکی کامل دریاچه ارومیه، غبارهای نمکی است که ممکن است آثار آن تا نواحی دورتری مثل پایتخت هم برسد.

photo 2022 09 08 11 53 47

لیتیوم یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است. به دلیل واکنش‌پذیری بالای لیتیوم، هرگز نمی‌توان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد و همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، پیدا می‌شود. از آن‌جایی که لیتیوم در آب حل می‌شود، به صورت یون در آب اقیانوس‌ها و به صورت نمک در آب‌ها و [خاک]رس هم دیده می‌شود. لیتیوم و ترکیب‌های آن کاربردهای فراوانی دارند از آن جمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن که در فضاپیماها کاربرد دارد، باتری‌های لیتیوم خودروهای برقی و در مصارف پزشکی به عنوان دارو است.

بیشترین و بزرگ‌ترین دخایر لیتیوم دنیا در بولیوی و افغانستان وجود دارد که حتی تعدادی از کارشناسان یکی از دلایل کودتای بولیوی و جنگ امریکا در افغانستان به ویژه در دوران ترامپ را دسترسی به معادن غنی لیتیوم در این کشور می‌دانستند. بزرگترین معادن لیتیوم ایران هم در شرق کشور و در استان خراسان جنوبی در شهر نهبندان و اطراف بیرجند قرار دارد. بعد از آن دریاچه نمک قم، چهارمحال و بختیاری و اصفهان هم دارای این معدن هستند. این ماده یک نوع خاک معدنی هست که حتی از آب شور هم به دست می‌آید.

کولبرنیوز

Next Post

انتقال رضا شهابی به بند عمومی زندان اوین

ج سپتامبر 9 , 2022
رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با پایان یافتن مراحل بازجویی و تکمیل پرونده از بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی ۴ زندان اوین منتقل شد. به گزارش کولبر نیوز به نقل از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، […]
photo 2022 09 08 23 06 26

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی