بروکسل؛ وضعیت «قرمز» کارگران و معلمان ایران در گزارش کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌ها

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌ها، در آخرین گزارش سالانه خود وضعیت کارگران و معلمان ایران را «قرمز» اعلام کرد.

2024 06 17 12.27.11

به گزارش کولبرنیوز، کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌ها در گزارش سالانه خود که روز پنجشنبه ٢۴ خردادماه ١۴٠٣ منتشر شد، وضعیت فعالیت صنفی کارگران و معلمان ایران را هم‌چنان «قرمز» ارزیابی کرد. این به معنای فقدان هرگونه حقوق تضمین‌شده برای فعالیت‌های صنفی و کارگری در این کشور است.

در این گزارش به برخوردهای شدید با فعالان صنفی معلمان در ایران اشاره شده است. بر اساس این گزارش، ۴۴ نفر از اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران صرفاً به دلیل فعالیت‌های صنفی خود در زندان به سر می‌برند. کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌ها این اقدامات را «بازداشت خودسرانه» می‌نامد.

این نهاد بین‌المللی در گزارش خود هم‌چنين به نقض گسترده حقوق کارگران در ترکیه اشاره می‌کند. این کشور به همراه ٩ کشور دیگر از جمله بنگلادش، بلاروس، مصر و میانمار در لیست بدترین کشورهای جهان از نظر رعایت حقوق کارگران قرار گرفته است.

گزارش کنفدراسیون به مواردی مانند سرکوب آزادی‌های مدنی، انحلال اتحادیه‌ها، تشکیل پرونده‌های قضایی با اتهامات واهی برای فعالان صنفی و تهدید به خشونت علیه کارگران در ترکیه اشاره می‌کند.

همزمان با اعتراضات سراسری در ایران در سال ١۴٠١، سرکوب تجمعات و اعتراضات صنفی معلمان و کارگران نیز شدت گرفته است. در روز جهانی کارگر و روز معلم امسال، بسیاری از فعالان صنفی در زندان بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرده است که این شورا هیچ‌گونه بیانیه‌ای مبنی بر شرکت یا عدم شرکت معلمان و دانش‌آموزان و اولیای آنها در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٢ صادر نکرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در اقدامی جداگانه خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی، کارگر زندانی، شده است. شهابی به دلیل فعالیت‌های صنفی خود در سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به حبس و تبعید محکوم شده است. عفو بین‌الملل با اشاره به محرومیت این زندانی سیاسی از امکانات درمانی مناسب، خواستار آزادی فوری او شده است.

کولبرنیوز

Next Post

غرق شدن قایق پناهجویان و مرگ حداقل ۶۰ پناهجو

د ژوئن 17 , 2024
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it Email روز پنج‌شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۳ یک قایق حامل پناهجویان در نزدیکی سواحل ایتالیا غرق شد و بیش از ۶۰ پناهجو جان خود را از دست دادند. به گزارش کولبرنیوز یک قایق حامل پناهجویان که اکثرا اهل کوردستان […]
شدن قایق پناهجویان و مرگ حداقل ۶۰ پناهجو

You May Like