سنندج؛ کاهش حکم ژینا مدرس‌گرجی از ۲۱ سال حبس و تبعید به ۱۶ ماه حبس تعزیری

حکم حبس ژینا مدرس‌گرجی فعال مدنی اهل شهر سنندج، از ۲۱ سال حبس و تبعید به زندان همدان به ۱۶ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

photo 2024 10 05 18 20 35

به گزارش کولبرنیوز، حکم ۲۱ سال حبس و تبعید به زندان همدان ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی اهل شهر سنندج توسط دادگاه تجدیدنظر استان کوردستان به ۱۶ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم مدرس‌گرجی در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ در شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان کوردستان برگزار شد. در این دادگاه این فعال مدنی از اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم» ‌تبرئه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و «تشکیل دستە و گروە غیرقانونی با هدف براندازی نظام» به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد که ۱۶ ماه از آن قابل اجرا خواهد بود.

پیشتر دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج، ژینا مدرس‌گرجی را با اتهام‌ «تشکیل دسته و گروه غیرقانونی با هدف براندازی نظام» به ۱۰ سال حبس تعزیری، «همکاری با گروه‌ها و دول متخاصم» به ۱۰ سال حبس تعزیری و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و تبعید به زندان همدان محکوم کرده بود.

ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان اولین بار در جریان خیزش انقلابی ژینا در ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ توسط مأموران امنیتی اداره اطلاعات در یکی از خیابان‌های سنندج به شیوه‌ای خشونت‌آمیز بازداشت و پس از ۴۰ روز در ۸ آبان‌ماه ١۴٠١ با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. میزان وثیقه بعدتر با تفهیم اتهامات جدید به مبلغ یک میلیارد تومان افزایش یافت.
او برای دومین بار در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۸۴ روز در ۱۲ تیرماه ١۴٠٢ با قرار وثیقه سنگین پنج میلیارد تومانی به صورت موقت از بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد. او یک ماه نخست بازداشت را در سلول انفرادی این زندان تحت شرایطی سخت گذرانده بود و در فاصله بین دو بازداشت نیز مرتباً از طریق نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی تحت فشار و کنترل قرار داشت.
فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نیز اداره اماکن شهر سنندج در راستای «طرح نور» و به بهانه «عدم رعایت حجاب اسلامی» کتابفروشی «ژیرا» به مدیریت ژینا مدرس‌گرجی را به مدت چند روز پلمپ کرد.
اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات این فعال حقوق زنان در ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی اکبری، جلسه دوم در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی سعیدی و جلسه سوم در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به ریاست قاضی کرمی برگزار شد.

کولبرنیوز

Next Post

میرجاوه؛ کشته و زخمی شدن دو سوختبر بلوچ در تیراندازی نیروهای نظامی رژیم

ش اکتبر 5 , 2024
دو سوختبر بلوچ بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، در مرز روتک میرجاوه، کشته و زخمی شدند. به گزارش کولبرنیوز روز شنبه چهاردهم مهرماه ۱۴۰۳ نیروهای نظامی رژیم در مرز روتک شهرستان میرجاوه، اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت چند خودروی سوختبر کردند که بر اثر آن یک سوختبر […]
و زخمی شدن دو سوختبر بلوچ در تیراندازی نیروهای نظامی رژیم

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی