نوسود؛ بازداشت دوازده کولبر توسط حرس‌الحدود

دوازده کولبر اهل شهر جوانرود توسط نیروهای مرزبانی عراق(حرس‌الحدود) در نوارمرزی نوسود و بیاره اقلیم کوردستان بازداشت شدند.

12F71EF7 1EDA 4A65 A6A1 B9D06023678D

به گزارش کولبرنیوز شامگاه دوشنبه ششم فروردین‌ماه ١۴٠۳، نیروهای مرزبانی عراق (حرس‌الحدود) در مرز بیاره  اقلیم کوردستان و نوسود دوازده کولبر اهل روستای دَوان (دەوان) از توابع شهر جوانرود را بازداشت کرده‌اند. تا زمان تنظیم این گزارش تنها هویت پنج نفر از آن‌ها با اسامی “آریان ویسی، سیوان رحیمی، قانع رستمی، ایثار (فامیلی نامشخص) و آرام ناظری” برای کولبرنیوز احراز شده است.

در یکی دو ماه گذشته، شاهد افزایش خشونت نیروهای هنگ‌مرزی در برخورد با کولبران در مناطق‌مرزی روژهلات کوردستان بوده‌ایم. این خشونت منجر به افزایش بی‌سابقه شمار کشته و زخمی‌های کولبران شده است. در همین حال، نیروهای مرزبانی عراق (حرس‌الحدود) نیز در هماهنگی معناداری با نیروهای مرزبانی ایران، فشارها بر کولبران در دو سوی مرزهای ساختگی کوردستان را افزایش داده‌اند. در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی مبنی بر ضرب و شتم و توهین به کولبران توسط نیروهای حرس‌الحدود، منتشر شده است.

مردم کوردستان، در سایه شرایط دشوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که از سوی حکومت‌های مرکزی ایران و عراق بر آن‌ها تحمیل شده، با نوعی استثمار پیچیده روبرو هستند. پیامدهای این استثمار، روی‌آوری خیل عظیمی از مردم این منطقه به پدیده‌ی مرگباری به نام کولبری برای تامین معاش زندگی خود است.

اما گویی این رنج و مشقت به تنهایی کافی نبوده که اکنون شاهد همدستی بی‌پرده حکومت‌های مرکزی در دو سوی مرزهای کوردستان با هدف قتل و نابودی سیستماتیک این مردم نیز هستیم.

کولبرنیوز

Next Post

بلوچستان؛ جان باختن یک سوختبر بر اثر تصادف خودرو

س مارس 26 , 2024
بر اثر تصادف در محور خاش به ایرانشهر، یک سوختبر بلوچ جان خود را از دست داد. به گزارش کولبرنیوز بە نقل از رسانک، روز دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، یک دستگاه خودروی سوختبر در محور خاش _ایرانشهر و حد فاصل منطقه کارواندر دچار حادثه شده که راننده آن جان […]
photo1711396382

You May Like