محیط زیست چشم اسفندیار رژیم

سایت “اکوسیستم” در سوم مردادماه از قول احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران نقل کرد که وضعیت بارندگی در نیمه شرقی ایران و عرض‌های شمالی از سال قبل بدتر است و تامین آب شُرب در بعضی مناطق، دغدغه جدی است این کارگزار رژیم البته مسئله بارش در شمال و بخش‌هایی از جنوب شرق کشور در تابستان را محتمل و مایه امیدواری دانست. اما کارشناسان در مقابل گفتەاند باران‌های تابستانی هم مشکل کم آبی را حل نکرده، هیچ بلکه می‌توانند موجب خسارت، صدمات و لطمات جانی شوند. این خسارت و لطمه هم‌اکنون در بلوچستان روی داده است. روز پنجشنبه ۵ مردادماه،در پی وقوع بارش باران‌های رگباری در بلوچستان و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانەهای فصلی علاوه بر خسارات سنگین مالی دستکم پنج نفر بر اثر غرق شدن در یکی از رودخانە‌ها جان خود را از دست دادند‌.
در کنار بحران کم آبی که زنگ خطر را برای جمهوری اسلامی و لاجرم مردم به صدا درآورده، خبر خشک شدن ٩٩ درصدی تالاب گاوخونی در بین اصفهان و یزد، با ۴۷ هزار هکتار وسعت بر مشکلات افزوده و دامنە ایجاد ریزگردها را افزایش خواهد داد. در سوم مردادماه یکی از کاربدستان رژیم گفت ۱۴ میلیون هکتار کانون بحران ریزگرد در ایران وجود دارد. اخیرا بحران ریزگردها در بلوچستان؛ ۸۳۳ نفر را روانه بیمارستان‌های بی‌امکانات کرد.
بحران زیست محیطی در ایران تنها منحصر به خشکسالی، ریزگرد و کم آبی نیست. آن‌جا که آب نیز هست، مردم با آلودگی شدید آن روبرویند. آب و هوای آلوده نیز در این کشور از مشکلات اساسی است. در کنار این معضلات زدن و افتتاح سدهایی که زیانشان بیشتر از سودشان می‌باشد هم‌چنان ادامه دارد. آخرین نمونه آن سد چمشیر، در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که در روز ٢٦ تیرماه افتتاح شد. نوشتەاند ساخت این سد، که می‌تواند سرنوشت سد گتوند را پیدا کند، زیر فشار مقامات چینی، که سرمایەگذار سد می‌باشند، انجام گرفته است. در کنار آن باید فرونشست زمین و نابودی طبیعی و عمدی جنگل‌ها را در نظر گرفت که ما در کوردستان شاهدش هستیم. در مریوان و جوانرود هزاران هکتار جنگل عمدتاً بلوط توسط سپاه و سوء استفادەچی‌های وابسته به حکومت فقط در چند ماه اخیر به بهانه امنیت و یا برای انبوە‌سازی و کشت انگور، سوخته و یا بریده و غارت شده‌اند.
بحران زیست محیطی معضلی جهانی است. عامل اصلی آن‌هم سیستم سرمایەداری است. اما حکومت‌ها نقش‌های متفاوتی در تخریب زیست‌بوم دارند که جمهوری اسلامی یکی از بدترین آن‌هاست. این رژیم ایدئولوژیک و عقب‌افتاده سرمایەداری برای حل هیچ‌کدام از مشکلات مربوط به این عرصه برنامه منسجم و دراز مدتی ندارد. دولت رئیسی جلاد فقط دو دهم درصد از بودجه امسال، یعنی مبلغ ناکافی ٩٣ میلیون دلار را به حفاظت از محیط زیست اختصاص داده است. آن‌هم پس از کسر سهم دزدان کە میزان کمتری از آن باقی می‌ماند. اما رژیم که می‌داند محیط زیست چشم اسفندیار آن و امری سیاسی است برای امنیتی کردنش برنامه داشته و عمل هم کرده است. برپایه گزارش دریافتی  روز شنبه ٧ مردادماه نیروهای امنیتی رژیم ایران یک فعال زیست محیطی به نام  یاسر نوری در جوانرود را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این اقدامات سرکوبگرانه در جمهوری اسلامی سابقه رسوایی دارد. رژیم طی سال‌ها بسیاری از فعالان محیط زیست را به شکل دسته‌جمعی و یا فردی بازداشت و روانه زندان کرده و آن‌ها را تحت شکنجه‌های شدید قرار داده است. گویا بعضی از آن‌ها به تصادف، آثار فعالیت‌های هستەای سپاه را روی گیاهان مشاهده کرده بودند. جلادان به این بهانه دکتر کاووس سید امامی، استاد دانشگاه را چنان شکنجه دادند که جان سپرد. آشکار است که رژیم و عملکردهایش وضع محیط زیست را به طرف فاجعه سوق می‌دهد. فقط با مبارزه پیگیرانه، همبسته و متشکل می‌توان آن‌را واداشت تا برای محافظت از محیط زیست اقدامات جدی و هدف‌دار انجام دهد. راه حل موثر و ماندگار جهت انجام اقدامات جدی برای حفاظت از زیست‌بوم در گرو سرنگونی انقلابی رژیم است. ایران بر دریایی از ثروت‌های طبیعی نشسته است. اگر قدرت سیاسی به دست صاحبان برحق و توانای آن یعنی کارگران و شوراهای برخاسته از اراده آزادانه مردم بیافتد، با چنین ثروت‌های عظیم، کارشناسان ماهر و با نیروی کار خلاقانهِ پایان ناپذیری که در آن نهفته است، بدون شک مشکلات زیست محیطی بە درجات زیادی حل خواهند شد.

کولبرنیوز

Next Post

سنندج؛ آزادی دو فعال کارگری با تودیع قرار وثیقه

د جولای 31 , 2023
صدیق ریحانی و ریبوار عبداللهی دو فعال کارگری اهل شهر سنندج با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی سنندج آزاد شدند. به گزارش کولبرنیوز، روز دوشنبه ۹ مردادماه ١۴٠٢، صدیق ریحانی و ریبوار عبداللهی دو فعال کارگری اهل […]
image 43

You May Like