سقز؛ عثمان اسماعیلی فعال کارگری به ۳۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد

عثمان اسماعیلی فعال سرشناس کارگری اهل شهر سقز و از زندانیان سیاسی دهه شصت توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهر سقز از بابت اتهام «عضویت در کومه‌له» به ۳۱ ماه و پانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت و سخنرانی در مراسم خاکسپاری ژینا امینی» به ۷ ماه و پانزده روز حبس تعزیری محکوم شد.

photo 2023 08 24 18 51 54

به گزارش کولبرنیوز، عثمان اسماعیلی فعال سرشناس کارگری اهل شهر سقز و از زندانیان سیاسی دهه شصت توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر به ریاست قاضی “مصطفایی” سقز از بابت اتهام «عضویت در کومه‌له» به ۳۱ ماه و پانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت و سخنرانی در مراسم خاکسپاری ژینا امینی» به ۷ ماه و پانزده روز حبس تعزیری محکوم شد.
بر اساس این حکم و با عنایت به وجود جهات تخفیف مندرج در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ از جمله وضعیت سنی متهم و متاهل بودن نام برده به استناد ماده اخیر الاشاره و ماده ۶ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ ناظر بر ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مجازات حبس اشد فوق را به تحمل ۱۶ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی تخفیف می‌نماید.

روز یک‌شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عثمان اسماعیلی با حضور سه قاضی و وکیل تسخیری ایشان در دادگاه سقز برگزار شد. آقای اسماعیلی در این جلسه دادگاه از بابت اتهامات «عضویت در احزاب اپوزیسیون و تبلیغ علیه نظام» به دفاع از خود پرداخت و کلیه اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرد. در حاشیه دادگاه در رابطه با طبقه کارگر و جنبش کارگری نیز از این فعال کارگری سوالاتی شده است، که او به دفاع از جنبش و طبقه کارگر پرداخت و علیه هرگونه ناعدالتی اعلام اعتراض کرده است.
عثمان اسماعیلی روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، بدون برگه قضایی و اعلام اتهام انتسابی توسط نیروهای امنیتی شهر سقز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل گردید.
نهایتاً روز دوشنبه ۲۸ فروردین‌ماه ١۴٠٢، عثمان اسماعیلی فعال سرشناس کارگری اهل شهر سقز پس از گذشت ۷۰ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد شد.
وی در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱ طی تماس تلفنی با خانواده خود اعلام نمود که به بند قرنطینه زندان مرکزی سقز منتقل شده و در این مدت از داشتن حق وکیل نیز محروم بوده است.
پیش‌تر نیز عثمان اسماعیلی در ۱۰ اردیبهشت سال ١٤٠١ و در آستانه روز جهانی کارگر توسط نیروهای امنیتی در سقز، پس از تفتیش منزل بازداشت و سپس با قرار وثیقه ۱۴۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.
عثمان اسماعیلی در سال ۱۳۹۴ نیز از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده و ۱۲ روز را در سلول انفرادی گذرانده بود. سپس او را با سپردن وثیقه ۷۲ میلیون تومانی آزاد کردند. او در آبان ۱۳۹۴ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سقز با اتهام شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، محاکمه و به یک سال حبس محکوم شد که دادگاه تجدید نظر حکم او را به دو ما حبس تقلیل داد.

کولبرنیوز

Next Post

کارگران ساختمانی و مبارزه متشکل

پ آگوست 24 , 2023
خارج شدن قانون اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی از دستورکار مجلس هم‌چنان مورد بحث و نقد نمایندگان تایید شده در کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی است. روز اول شهریورماه ١۴٠٢، یکی از این نمایندگان به خبرنگار خبرگزاری دولتی ایلنا گفت که بیمه حق کارگران ساختمانی است و اگر اصلاح […]
photo 2023 08 24 19 55 30

You May Like