سراوان؛ جمع‌آوری الاغ‌‌ها و قاطرهای سوختبران توسط نیروهای نظامی + ویدیو

نیروهای نطامی در منطقه مرزی کله‌گان، اقدام به جمع‌آوری الاغ سوختبران کردند.

به گزارش کولبرنیوز، به نقل از حال‌وش، روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، نیروهای نظامی پس از یورش به روستای «فهره» در منطقه مرزی کله‌گان از توابع شهرستان سراوان، با توسل به خشونت اقدام به جمع‌آوری الاغ‌ها و قاطر‌های سوختبران کرده و به پاسگاه این منطقه منتقل کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است، مرز کله‌گان جزء معدود معابر مرزی استان سیستان و بلوچستان است که سوختبران در آن مشغول به خرید و فروش سوخت هستند. معمولا سوختبران در کنار خودرو و موتورسیکلت در این مرز از الاغ و قاطر برای جابجایی سوخت استفاده می‌کنند.

قابل ذکر است، طی سال‌های گذشته نیروهای نظامی با تیراندازی مستقیم صدها رأس الاغ را در این مناطق مرزی کشته‌اند.

سوختبری از جمله کارهای نامتعارف و خطرآمیزی محسوب می‌شود که بسیاری از مردم بلوچ در بلوچستان بدلیل نبود شغل مناسب و پایدار اجباراً به آن روی آوردەاند. تصادف، واژگونی خودرو و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی، بخشی از خطراتی هستند که در این راه جان سوختبران را تهدید می‌کند. با استناد به گزارش فعالین بلوچ در سال ۲۰۲۳ میلادی دستکم ۱۷۲ سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی، تصادفات رانندگی و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست داده و ۴۲ تن دیگر نیز طی این حوادث زخمی که از این آمار ۱١ تن کودک بودند.

کولبرنیوز

Next Post

زخمی شدن دست‌کم پنج سوختبر بلوچ در پی سوانح جاده‌ای

ش فوریه 3 , 2024
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it در چهار روز گذشته، طی دو سانحه جاده‌ای مجزا دست‌کم پنج سوختبر زخمی شدند. به گزارش کولبرنیوز، به نقل از کمپین فعالین بلوچ، طی روزهای گذشته دست‌کم پنج‌ سوختبر بلوچ در پی حوادث جاده‌ای زخمی شدند. بر اساس […]
msg 1001143457715 88676

You May Like