دادخواهان در مصاف با رژیم در ماه محرم

image 40

شماری از خانواده‌های دادخواه با فرارسیدن روزهای عزاداری محرم، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که در این ایام لباس سفید می‌پوشند، چرا که خود را عزادار فرزندان «جانباختە» خود می‌دانند.
در ویدیویی که از آمل منتشر شده است، اعضای گروه موسیقی یکی از هیات‌های عزاداری با لباس‌های سفید بر مزار غزاله چلابی، از جانباختگان انقلاب ژینا حاضر شده و موسیقی «از خون جوانان وطن لاله دمیده» را اجرا می‌کنند. غزاله چلابی روز ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱، در جریان تجمع مبارزین معترض در برابر فرمانداری آمل، با شلیک گلوله‌ای که از داخل فرمانداری شلیک شد، جان باخت.
مصطفی قیصری، برادر محسن قیصری، از جانباختگان اعتراضات در ایلام هم در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ویدیویی از برادرش نوشته: «من عزادارم، نه عزای محرم و حسین؛ من به نشانه عزایم لباس سفید به تن می‌کنم». کاملیا سجادیان، مادر محمد حسن ترکمان، از جانباختگان انقلاب ژینا در بابل هم در صفحه اینستاگرام خود نوشته: «سفیدپوش فریاد حقانیت و عدالت سرمی‌دهم. سفید می‌پوشم برای جلای روح بلند انسانیت، به حرمت فرزندم و دیگر فرزندان شهید این سرزمین». احسان خزایی، برادر عرفان خزایی، از جانباختگان انقلاب ژینا در شهریار هم در صفحه اینستاگرام خود نوشته: «من عزادارم، نه عزای محرم و حسین، من عزادار انسان‌هایی هستم که زنده‌اند، ولی نمی‌توانند زندگی کنند».
در این دوره که دادخواهان در برابر عزاداری رژیمی، عزاداری مردمی را برای گرامی‌داشت یاد و خاطره عزیزانی که در مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی جانباخته‌اند، به عنوان بدیل قرار داده‌اند. خانواده‌های جانباختگان انقلاب بیش از گذشته، از همدیگر دیدار می‌کنند. ویدیویی از حضور امیر شهیدی، پدر مهرشاد شهیدی از جانباختگان اعتراضات اخیر ایران منتشر شده است. او با حضور بر مزار سینا ملایری از دیگر جانباختگان اعتراضات ایران پدر او را در آغوش می‌گیرد. مهرشاد شهیدی متولد ۶ آبان‌ماه ۱۳۸۱، به صورت حرفه‌ای آشپزی و در یک کافه رستوران کار می‌کرد. او ۵ آبان‌ماه سال گذشته بر اثر ضربات باتوم ماموران امنیتی در جریان اعتراضات در شهر اراک جانش را از دست داد. سینا ملایری، سی و چهار ساله در روز ٣٠ مهرماه ۱۴۰۱ در اراک در نتیجه ضربات مزدوران جانباخت.

کاربری نوشت: برای من محرم تنها و تنها یادآور چهره و نگاه محسن محمدپور است. او در ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در خرمشهر آنقدر از طرف ماموران باتوم خورد تا جانباخت.

در همین روزهای محرم مداحی اعتراضی نیز وسعت گرفت. برای نمونه ویدیویی از یک مراسم نوحه‌خوانی در دزفول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که مداح در آن به صراحت از این که با وجود این همه مشکلات اقتصادی «اینها همه دغدغه‌شان حجاب است» انتقاد می‌کند. مداح دزفولی در ادامه اشاره می‌کند که مقامات حکومتی به فقر و اشک و آه کارگران، سفره‌های بدون نان، پدران شرمنده و مادران پریشان توجه ندارند و در مقابل از بیت‌المال می‌دزدند.
این نوع از مداحی، که ده‌ها سال است از شکل مداحی حکومتی فاصله گرفته، نماینده بخشی از شهروندان ناراضی ایران می‌باشد که هنوز باور مذهبی دارند. اکثر این‌ها پس از مشاهده تاثیرات ویرانگری که اسلام سیاسی بر جامعه گذاشته خواهان استقرار حکومتی سکولار هستند. مداحان مورد نظر آن‌ها نیز با استعاره‌هایی که به کار می‌گیرند خامنه‌ای را یزید زمان می‌خوانند. بعضی از آن‌ها در بخش‌هایی از نوحه خوانی‌ها جانباختگان انقلاب را ستوده و شمار قابل توجهی از جوانان را به طرف خود جلب کرده‌اند. روز چهارشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۲،مامورین امنیتی یکی از این مداحان معترض به نام حیدر قبادی در کرمانشاه را حین نوحه‌خوانی همراه با ضرب و شتم دستگیر کرده‌اند.
دادخواهان، که ابتکاراتی را در مقابل عزاداری‌های حکومتی به میدان آورده‌اند، بخشی از جنبش گسترده‌تر و رو به رشد دادخواهی هستند. این مبتکرین و بقیه دادخواهان جنبش دادخواهی را به صورت یکی از ارکان مهم انقلاب ژینا در آورده‌اند. سران رژیم که متوجه این جنبش ضدرژیمی، سکولار و دموکراسی خواه شده‌اند فشار بر خانواده‌های جانباختگان را افزایش داده‌اند. اما هر اقدام ضدانسانی کاربدستان بدلیل مقاومت ستودنی اعضای خانواده‌ها نتیجه عکس داده و عملاً جنبش دادخواهی و لاجرم انقلاب ژینا را توانمندتر کرده است. مقاومت دادخواهان و بویژه مادران جانباختگان در حمایتی ریشه دارد که ده‌ها میلیون از زنان و مردان کارگر و آزادی‌خواهان از آن‌ها به عمل می‌آورند.

کولبرنیوز

Next Post

زاهدان؛ آزادی عامر دادآفرین و محمد ملازهی با تودیع وثیقه

ی جولای 30 , 2023
عامر دادآفرین و محمد ملازهی، شهروندان بازداشتی اهل ایرانشهر با تودیع قرار وثیقه موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان زاهدان آزاد شدند. به گزارش کولبرنیوز، روز یک‌شنبه هشتم مردادماه ١۴٠٢، عامر دادآفرین و محمد ملازهی، با تودیع قرار وثیقه پانصد و پنجاه میلیون تومانی موقتاً و تا […]
image 41

You May Like