جنبش ضدجنگ برای متوقف کردن ارتش اسرائیل گسترش می‌یابد!

رویترز روز سه‌شنبه ۲۴ اکتبر، برابر با دوم آبان‌ماه، از قول مقامات غزه خبر داد که ۷۰۰ فلسطینی طی شبانه روز گذشته در نتیجه آتشبازی‌های اسرائیل جانشان را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت غزه در همین تاریخ اعلام کرد که با توجه به قربانیان ۲۴ ساعت گذشته تعداد کشته‌شدگان غزه به ۵۷۹١ نفر رسید که ۲۳۶۰ نفر آن‌ها کودک بودند. تعداد زخمی‌ها نیز به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

photo 2023 10 25 15 57 18

در دل جنایات هولناک دولت اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه؛ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بعد از روسای دولت‌های آمریکا، آلمان و بریتانیا خود را به اورشلیم رساند و مثل آن‌ها سیاست امپریالیستیِ حمایت صد در صدی از هیئت حاکمه اسرائیل و ارسال کمک‌های همه جانبه برای تداوم کشتار و پایمال کردن بیشتر حقوق فلسطینی‌ها را تکرار کرد. مکرون بدون کوچکترین اشاره‌ای به هزاران کشته شده بزرگسال و کودک فلسطینی ژست انساندوستانه بی‌پایه و اساس گرفت و از ضرورت آزادی گروگان‌های اسرائیل داد سخن داد. اما هیچ گوش شنوایی برای به اصطلاح فرمایشات این دست راستیِ ضدِکارگرِ نوکرِ سرمایه پیدا نشد.
ولی مردم دنیا به سخنانی گوش دادند که از آتش‌بس فوری در فلسطین سخن به میان آورده و از ضرورت رساندن کمک‌هایی بیست برابر کمک‌های ارسالی کنونی و به فوریت برای ساکنان غزه سخن به میان آوردند. کمونیست‌ها، تمام انسان‌دوستان و افراد پیشرو در جنبش ضدجنگ در سراسر جهان ضمن پشتیبانی از خواست‌های فوری مذکور، راه‌حل‌هایی نیز برای حل مسئله اسرائیل و فلسطین ارائه دادند. این راه‌حل‌ها در کنار تظاهرات‌های میلیونی انجام گرفت. روز شنبه ٢١ اکتبر (برابر با ٢٩ مهرماه ۱۴۰۲)، سیصد هزار معترض با نادیده گرفتن قدغن بودن، با افراشتن پرچم فلسطین و سر دادن شعار به نفع فلسطینی‌ها، در لندن راه‌پیمایی کرده، به نفع آن مردم شعار سر داده و پرچم‌های فلسطین را به اهتزار درآوردند. در هفته قبل‌تر ١۵٠ هزار تظاهر کننده در راه‌پیمایی مشابهی شرکت کرده بودند و افزایش تعداد چشم‌گیر آن‌ها نشانه شکست تبلیغات زهرآگین هیئت حاکمه و کلیه دست راستی‌های حاکم و رسانه‌هایشان در بریتانیا به نفع دولت اسرائیل و تایید جنایت‌های آنست.

حامیان فلسطین و بویژه جوانان در ایالات متحده آمریکا در چند شهر و از جمله کلانشهرِ نیویورک و چندین دانشگاه راه‌پیمایی کرده و تبلیغات دولت و رسانه‌هایشان و فرستادن پول و تجهیزات نظامی پیشرفته به اسرائیل را محکوم نموده و خواهان توقف آتشباران بی‌وقفه و در مقیاس بی‌سابقه دولت اسرائیل علیه مردم غزه و بقیه نقاط در بخش فلسطین و لبنان شدند.
کابینه مکرون در فرانسه هرگونه تظاهرات به نفع فلسطینی‌ها را قدغن کرده و پلیس و سایر نیروها برای جلوگیری از راه‌پیمایی علیه اسرائیل را بسیج کرد. صدها جوان در ۱۴ اکتبر در زیر آبپاش‌های قوی و گاز اشک‌آور به نفع توده فلسطینی و علیه دولت راه‌پیمایی کردند. در روز شنبه ۲۱ اکتبر تعداد تظاهرکنندگان حامی مردم غزه به ۱۵ هزار نفر تنها در پاریس رسید. در آلمان نیز نواده‌های نازی‌ها هرگونه تظاهرات به نفع مردم فلسطین را فاشیستی خوانده و قدغن کردند. اما حامیان حل عادلانه مسئله فلسطین در شهرهایی نظیر برلین صفوف فشرده پلیس را نایده گرفته و ضمن محکوم کردن اقدامات سرکوبگرانه دولت، خواهان توقف جنایات ارتش اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه گردیدند.

گردهمایی و راه‌پیمایی‌های مشابهی در برخی از شهرهای دیگر کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا، ایتالیا، یونان و سوئد، کشورهای آمریکای لاتین نظیر آرژانتین و برزیل و بعضی از کشورهای قاره‌های آسیا و آفریقا سازمان داده شد. در کنار آکسیون‌های مذکور تشکل‌های کارگری و مقامات دانشگاهی طی بیانیه‌هایی مواضع خود در برابر منازعه اسرائیل و فلسطین را روشن کردند. بیش از ۱۷۰۰ استاد جامعه‌شناسیِ دانشگاه‌ها در سراسر جهان طی یک نامه سرگشاده مشترک با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند. این اساتید در پاراگراف اول نامه، که ١٨ اکتبر روی سایت‌ها پست شد، نوشتند: “ما به عنوان جامعه‌شناس و هم‌چنین عضوی از جامعه بشری، خشونت اخیر علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری توسط رژیم اسراییل را بدون قید و شرط محکوم می‌کنیم”.
آن‌ها ضمن برشمردن جنایات اسرائیل، که ادامه خشونت‌های ٧۵ ساله می‌باشد، کمک‌های بی‌دریغ دولت‌های غربی و در راس آن‌ها دولت آمریکا به دولت اسرائیل را محکوم نمودند. این جامعه‌شناسان در پایان خواهان آتش‌بس فوری در جنگ شده و از همکاران خود در جهان خواستند علیه جنایات اسرائیل موضع بگیرند.

لازم است همزمان با نیروهای ضد‌جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین به واقعیت مهمی توجه کرد. برای متوقف کردن جنایات مرتجعین مذهبی از هر نوع آن و کوتاه کردن دست امپریالیست‌ها، باید برای حل مسئله فلسطین و اسرائيل راه‌حل ریشه‌ای پیدا کرد. مبارزات مردم کشورهای منطقه برای آزادی و برابری، پیروزی مردم ایران در سرنگونی انقلابی حکومت اسلامی، می‌تواند تاثیر سرنوشت‌سازی بر مبارزات مردم فلسطین و مردم آزاده و صلح‌طلب اسرائیل داشته باشد.

Next Post

پیرانشهر؛ انتقال حسین بورکه و سوران محمودی به زندان نقده

پ اکتبر 26 , 2023
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it حسین بورکه و سوران محمودی دو شهروند اهل پیرانشهر از بازداشتگاه این شهر به زندان نقده منتقل شدند. به گزارش کولبرنیوز حسین بورکه و سوران محمودی دو شهروند اهل روستای سوغانلو از توابع پیرانشهر از بازداشتگاه این شهر به زندان […]
photo 2023 10 26 10 40 09
Telegram Channel