ثبت ازدواج دست‌کم ۲۷ هزار کودک زیر ۱۵ سال در طی یک سال گذشته

 دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد دختر زیر پانزده سال در نقاط مختلف ایران از زمستان ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ ازدواج کرده‌اند.

telegram cloud photo size 4 5879529281984511659

به گزارش کولبر نیوز، بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران که روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ منتشر شده است، ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد دختر زیر پانزده سال در نقاط مختلف ایران از زمستان ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ ازدواج کرده‌اند. بر اساس این آمار، این روند از سال ۹۶ شکل نزولی پیدا کرده بود ولی از سال ۹۸ به همان روال قبلی بازگشت و صعودی شد. بە گونه‌ای که آمار ازدواج دختران زير ۱۵ سال در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتيب به ۳۱ هزارو ۶۴۶ و ۳۲ هزار و ۶۵۵ مورد رسيد و در سال ۱۴۰۱ مجموع ازدواج‌های زير ۱۵ سال در سال ۱۴۰۱ این آمار عدد ۲۷ هزار و ۴۴۸ را نشان می‌دهد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است، ثبت ازدواج دختران با بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله نيز بيش از ۵ هزار و ۵۰۰ دختر نسبت به فصل گذشته یعنی تابستان ۱۴۰۱ بوده است.

نکته قابل توجه در این آمار این است که بیشتر زنان کودک‌همسر در همان سنین پایین مادر می‌شوند و بر اساس این اطلاعات، هر سال به طور متوسط ۱۴۵۰ نوزاد توسط مادران زیر ۱۵ سال و حتی جوان‌تر در ایران به دنیا می‌آیند.

در ایران سالانه دست‌کم ۱۳۵ هزار ازدواج دختران زیر ۱۸ سال ثبت می‌شود که حدود ۱۷۰۰ ازدواج مربوط به دختران زیر ۱۳ سال است.

لازم به ذکر است، بر اساس معیارهای بین المللی ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال کودک‌همسری و غیرقانونی محسوب می‌شود که در مغایرت کامل با قوانین اسلامی در ایران قرار دارد که تنها ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به «رضایت ولی» و «تشخیص مصلحت دادگاه» نیاز دارند.

Next Post

توماج صالحی برنده جایزه سازمان مدافع آزادی بیان شد

ج اکتبر 20 , 2023
توماج صالحی، رپر زندانی حامی معترضان، از سوی سازمان «ایندکس آن سِنسِرشیپ» به عنوان برنده جایزه سالانه آزادی بیان در بخش هنر معرفی شد. این سازمان غیردولتی مدافع آزادی بیان، تلاش‌های هنری توماج صالحی در حمایت از معترضان ایران به دنبال کشته‌شدن ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد را «الهام‌بخش» […]
telegram cloud photo size 4 5877693157695667774 y
Telegram Channel