تهران؛ محکومیت فعال کارگری ریحانه انصاری‌نژاد به ۴ سال حبس تعزیری

ریحانه انصاری‌نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، توسط شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به چهار سال حبس تعزیری و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.

photo 2023 07 27 17 46 03

به گزارش کولبرنیوز ریحانه انصاری‌نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، توسط شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال کارگری در باب مجازات تکمیلی نیز به منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و هم‌چنین منع خروج از کشور به مدت دو سال محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی چهار سال حبس برای این فعال کارگری و کارگر بازنشسته قابل اجرا است.

راضیه زیدی، وکیل ریحانه انصاری‌نژاد در گفتگویی با امتداد گفت که: مصادیق اتهامی مندرج در حکم این پرونده، صرفاً بر اساس کیفرخواست صادره نبوده و بر اساس گزارش ثبت شده وزارت اطلاعات در پرونده است؛ در حالی که مرجع صادرکننده حکم مکلف است صرفاً در محدوده مفاد کیفرخواست به پرونده رسیدگی و اقدام به صدور رای کند. 
پرونده موکلم مانند بسیاری از پرونده‌های موسوم به «پرونده‌های امنیتی» در تمام مراحل دادرسی از زمان تشکیل تا صدور حکم، مملو از موارد بسیاری از نقض و نادیده گرفتن قوانین است. موارد نقضی که متاسفانه هریک به تنهایی روشن کننده میزان استقلال دستگاه قضایی فارغ از شعبه رسیدگی کننده در بررسی و رسیدگی به  این دست از پرونده‌هاست.
پرونده‌هایی که با اتهامات واهی و با شکایت نهادهای امنیتی تشکیل شده و ماموران این نهادها، به عنوان ضابط قضایی در پرونده  حضور داشته و کیفرخواست و رای صادره در آن ها نیز بر مبنای گزارش ایشان و بدون توجه به دفاعیات متهم و وکیل پرونده، تنظیم و صادر می‌شود.

روز دوشنبه ٢۶ تیرماه ۱۴۰۲، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ریحانه انصاری‌نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری برگزار شد. بر اساس این گزارش، در جریان این جلسه که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد، وکیل ایشان لایحه دفاعی خود را به دادگاه ارائه کرد.
ریحانه انصاری‌نژاد روز جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، در آستانه اول ماه مه روز جهانی کارگر، همراه با ۸ تن دیگر از فعالین صنفی و کارگری از جمله عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، کامیار فکور، سروناز احمدی، حسن ابراهیمی، ژاله روحزاد و الدوز هاشمی، در حالی که به دیدار خانواده محمد حبیبی فعال صنفی معلمان رفته بودند، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی این فعال صنفی زندانی، به صورت همزمان بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.
نهایتاً روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، ریحانه انصاری‌نژاد فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری با تودیع وثیقه یک‌ میلیارد تومانی بصورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.
ریحانه انصاری‌نژاد در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با هجوم ماموران وزرات اطلاعات در ساعت دو بامداد به منزل شخصی‌اش بدون هیچ‌گونه وجاهت قانونی بازداشت شد. ماموران اطلاعات تا ساعت ۴ صبح منزل ایشان را تفتیش و بهم ریختند و گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، لوازم الکترونیکی و برخی کتاب‌های وی را نیز ضبط کردند. ریحانه انصاری‌نژاد بعد از گذراندان نزدیک به سه ماه در بندهای ۲۰۹ زندان اوین، از جمله در بند انفرادی، شنبه پانزدهم مردادماه ۱۴۰۱ از زندان اوین با قرار وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

کولبرنیوز

Next Post

زندان اوین؛ عدم رسیدگی پزشکی به آرش جوهری، فعال کارگری

پ جولای 27 , 2023
آرش جوهری، فعال کارگری که سومین سال از دوران محکومیت هفت سال و شش ماهه خود را در زندان اوین، سپری می‌کند، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است‌. به گزارش کولبرنیوز، به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، آرش جوهری، فعال کارگری و زندانی سیاسی محبوس در بند چهار زندان […]
photo 2023 07 27 17 49 26

You May Like