بیانیه حقوق زنان بخش اول

بیانیه حقوق زنان بخش اول

به منظور هموار كردن هر چه بيشتر مسير پيشروی جنبش زنان در راه تحقق اهداف برابری‌طلبانه زن ومرد,… مطالبات زنان را بصورت(بيانيه حقوق زن) اعلام می‌نمايد. بی‌شك تحقق هر بند و يا كل مطالبات اين بيانيه به ميزان اتحاد, هوشياری و فعاليت آگاهانه و مبارزه قدم به قدم زنان و مردان خواهان آزادی و برابری بستگی دارد.
ما همه انسان‌های برابری‌طلب را به فعاليت پيگير برای تحقق بندهای اين بيانيه در جهت به حركت در آوردن جنبش زنان همسو با ديگر جنبش‌های انقلابی و راديكال جامعه فرا میخوانيم.

◾️حقوق اقتصادی

۱- زنان بايد از حق اشتغال وآزادی در انتخاب شغل بر خوردار باشند.
داشتن كار و آزادی در انتخاب شغل, حق همه افراد جامعه, حق همه زنان و مردان است. كليه قوانين ناقض اين حق بايد لغو شود. كليه محدوديت‌های قانونی در مورد كار زنان در رشته‌ها و عرصه‌های مختلف بايد الغا گردد. اشتغال زنان نبايد منوط به اجازه شوهر و يا پدر و برادر باشد.
زنان بايد بتوانند در زندگي توليدی جامعه شركت كنند و از استقلال اقتصادی برخوردار باشند. دولت موظف است كه امكان اشتغال زنان را در جامعه تسهيل نمايد و برای رفع محدوديت‌های اجتماعی وفرهنگی در مورد كار زنان اقدامات ويژه بعمل آورد.

۲- هرگونه تبعيض بر حسب جنسيت در امر اشتغال ممنوع است.
اعمال هرگونه تبعيض و نابرابری در امر استخدام, يا ارتقا مرتبه شغلی, بر حسب جنسيت بايد ممنوع گردد. تخصيص شغل‌ها و عرضه آن بر حسب جنسيت بايد ملغی شود و زنان و مردان برای استخدام و پذيرفته شدن به كارهای مختلف از حقوق يكسانی برخوردار باشند.

۳- زنان بايد در امر يافتن شغل, فرصت و امكاناتی برابر با مردان داشته باشند.
بمنظور رفع تبعيض ميان زنان و مردان در عرصه اشتغال, بايد عقب ماندگي‌هائی كه شرايط اجتماعی موجود به زنان تحميل نموده جبران شود. سطح آموزش, مهارت‌ها و تخصص‌های حرفه‌ای زنان بايد ارتقا يابد و شرايط اجتماعی و فرهنگی لازم برای از بين رفتن تقسيم شغل‌ها به مردانه و زنانه فراهم گردد. به اين منظور اولاً دولت بايد كلاس‌ها و دوره‌های ويژه سواد آموزی, آموزشی و تخصصي برای زنان ايجاد نمايد و ثانياً نهادهای آموزشی و ارتباط جمعی بايد زنان و مردان را به ورود به عرصه‌های شغلی و تخصصی كه تاكنون صرفاً و يا عمدتاً در انحصار جنس ديگر بوده است, ترغيب و تشويق نمايد.

۴- كليه مشاغل بايد بر مبنای معيارهای عينی يكسان ارزيابي و طبقه‌بندی شوند.
اغلب در مشاغل زنانه و رشته‌هايی كه بخش عمده شاغلين آن را زنان تشكيل می‌دهند سطح دستمزدها پائين‌تر از رشته‌های مشابه است. بمنظور رفع اين نابرابری لازم است كه سطح حقوق پايه و كليه مزايای شغلی در تمام رشته‌ها بر مبنای معيارهای عينی يكسان، نظير سختي كار, شدت كار, سابقه و تخصص كارگران و كاملاً مستقل از جنسيت كارگر تعيين گردد.

۵- در ازای كار برابر مزد برابر پرداخت گردد.
در شرايط كاری يكسان عمدتاً به زنان مزد كمتری از مردان پرداخت می‌شود. اين تبعيض بايد كاملاً از بين برود. برای تحقق واقعی و عملی اصل دستمزد برابر به ازاي كار برابر بايد حقوق پايه و كليه مزايای شغلی در كليه مشاغل برای زن و مرد به يكسان تعيين شود. دريافتی‌های مختلف نظير حق مسكن، حق اولاد و غيره بايد به يكسان به مردان و زنان تعلق بگيرد.

کولبرنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

زخمی شدن دو کولبر بر اثر سانحه رانندگی

ی فوریه 27 , 2022
زخمی شدن دو کولبر بر اثر سانحه رانندگی بنا بە گزارش يک منبع خبري امروز یکشنبه هشتم اسفندماه، خودروی حامل کولبران در گردنه شمشیر پاوه با ماشین سنگین دچار حادثه رانندگی شده و دو کولبر به نام‌های ” لایق رحمانی و هوشیار میرویسی” اهل شهرستان ثلاث باباجانی بر اثر سانحه […]

You May Like