بانه؛ بازداشت کولبران و کشتار اسب‌ها توسط حرس‌الحدود

روز جمعه ٣١ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در مرز بانه، نیروهای حرس‌الحدود اقدام به بازداشت کولبران و کشتار اسب‌های آن‌ها کرد.

به گزارش کولبرنیوز نیروهای مرزبانی حکومت مرکزی عراق (حرس‌الحدود) در نوار مرزی بانه اقدام به بازداشت تعدادی از کولبران کرد و همزمان با شلیک گلوله اسب‌ها و حیوانات بارکش این کولبران را کشتند.
هویت و تعداد کولبران بازداشت شده در دست بررسی است.
این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که پیش‌تر نیز نیروهای حرس‌الحدود عراق اقدام به بازداشت، ضرب و شتم و تحقیر کولبران کرده بودند. همچنین در دوم بهمن‌ماه سال گذشته نیز نیروهای حرس‌الحدود اقدام به تیراندازی به سمت کولبران کردند که بر اثر آن یک کولبر باهویت «هوشیار محمودی» کشته و یک کولبر دیگر نیز زخمی شد.
کولبرنیوز ضمن محکوم کردن این اقدام هماهنگ نیروهای نظامی دوم حکومت فاشیست جمهوری اسلامی ایران و عراق، این اقدامات را بخشی از توافقات امنیتی دو رژیم علیه مردم کوردستان می‌داند.
داده‌های ثبت شده در مرکز آمار کولبرنیوز، نشان می‌دهد که شروع سال ۱۴۰۳ برای کولبران در مرزهای کوردستان، توام با خشونت و کشتار بوده و در این فاصله زمانی (ابتدای سال تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۳)، ١۰ کولبر بر اثر عواملی از جمله تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی کشته و ۳۹ کولبر دیگر نیز زخمی شدند. ۶۳٪ از این موارد، با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم رخ داده است.
با استناد به آمار ثبت شده در کولبرنیوز در سال ۱۴۰۲ شمسی، جمعاً ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کوردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۴۴ کولبر معادل (١۰٪) کشته و ۴۰۰ کولبر معادل (٩۰٪) زخمی شدند. از مجموع ۴۴۴ کولبری که در سال ۱۴۰۲ کشته و زخمی شده‌اند، جمعاً ٣٧۳ مورد، معادل (٨۴٪) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.
هم‌چنین از مجموع ۴۴۴ کولبری که طی سال ۱۴۰۲ در نوار مرزی کوردستان کشته و زخمی شده‌اند، ٣٧ نفر از آن‌ها کودکان زیر ١٨ سال هستند.
در سال ١۴۰٢ ما شاهد افزایش ۹۰٪ کشته و زخمی شدن کولبران در نوارمرزی کوردستان بوده‌ایم.

کولبرنیوز

Next Post

جنگ ابزاری علیه مردم، در خدمت بقا

ش آوریل 20 , 2024
اکنون دیگر پس از چندین ساعت انکار و ابهام‌گویی و بازی میدیایی از هر دو طرف، سرانجام معلوم شده است که ساعت ۵ صبح روز جمعه ۳۱ فروردین اسرائیل با چهار موشک هوا به زمین که توسط هواپیماهای جنگی شلیک شده است، حداقل یک پایگاه هوایی در نزدیکی شهر اصفهان […]
2024 04 20 18.24.59

You May Like