ایران؛ افزایش نرخ بیکاری زنان جوان در ۲۰ استان کشور

مرکز آمار ایران در گزارشی رسمی، از افزایش نرخ بیکاری زنان جوان در ۲۰ استان کشور خبر داد. این آمار نشان‌دهنده‌ی تناقضی آشکار با ادعای دولت مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در کشور است.

photo 2024 05 05 09 40 42

به گزارش کولبرنیوز، نرخ بیکاری زنان ١٥ تا ٢٤ ساله در زمستان ١٤٠٢ به ٣٦.٤ درصد رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (زمستان ١٤٠١) افزایش یافته است.

در ٧ استان کشور، که لرستان با ٨٦.٢ درصد بالاترین نرخ را دارد، بیش از نیمی از زنان جوان جویای کار هستند.


نرخ مشارکت اقتصادی زنان (١٣.٨ درصد) یک سوم نرخ مشارکت کل (٤٠.٨ درصد) و یک پنجم نرخ مشارکت اقتصادی مردان (٦٨ درصد) است. همچنین، نرخ بیکاری زنان ١٨ تا ٣٥ ساله (٢٧.١ درصد) بیش از دو برابر نرخ بیکاری مردان در این گروه سنی (١٢.٧ درصد) است.


نکته قابل توجه، سهم بالای زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه در میان جمعیت بیکاران است. ٣٩ درصد از جمعیت بیکاران در سال ١٤٠٢ (معادل ٨٨٤ هزار نفر) فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که سهم زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه از این جمعیت ٦٩.٣ درصد و سهم مردان ٢٥.٥ درصد است.


گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که علیرغم ادعای مقامات دولتی، وضعیت اشتغال زنان در کشور، به‌ویژه زنان جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، بسیار نگران‌کننده است.


از جمله چالش‌های موجود می‌توان به کاهش مشاغل کشاورزی به دلیل کم‌آبی و سیاست‌های دولت در جهت محدود کردن حضور زنان در برخی مشاغل، افزایش مشاغل غیررسمی و تمرکز دولت بر مشاغل خانگی و خرد به عنوان راهکاری برای اشتغال‌زایی زنان اشاره کرد.

کولبرنیوز

Next Post

سیب و سوران؛ کشته و‌ زخمی شدن شش شهروند از جمله چهار سوختبر در تصادف رانندگی

ی مه 5 , 2024
در یک سانحه رانندگی در شهرستان سیب و سوران، شش شهروند از جمله چهار سوختبر کشته و‌ زخمی شدند. به گزارش کولبرنیوز، به نقل از منابع بلوچستان، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در یک‌ سانحه رانندگی در پی برخورد سه دستگاه خودرو در شهرستان سیب و سوران، دو سوختبر بلوچ […]
photo 2024 05 05 09 59 55

You May Like