اعتصاب هزاران کارگر زن در ایسلند در اعتراض به شکاف ۲۰ درصدی مزد/ نیمی از زنان ایسلندی تجربه آزار در محیط کار دارند

نخست وزیر ایسلند به اعتصابات سراسری که خواستار برابری کامل جنسیتی از جمله حذف شکاف بین دستمزد زنان و مردان است، پیوسته است. کاترین جاکوبس‌داتیر، نخست‌وزیر ایسلند، وظایف رسمی خود را لغو کرد تا در امتناع از کار یا انجام کارهای خانه به زنان سراسر کشور بپیوندد.

در کشوری با جمعیت ۳۷۲ هزار نفر، صد هزار نفر از زنان و افراد نا‌‌ن‌باینری اعتصاب کردند، از کار دست کشیدند و برای دستمزد برابر، برابری جنسیتی در عرصه اشتغال و علیه خشونت جنسی و جنسیتی به خیابان آمدند. این اعتصاب مورد حمایت بزرگ‌ترین فدراسیون اتحادیه‌های بخش دولتی و هم‌چنین انجمن پرستاران ایسلندی و اتحادیه‌ انجمن‌های زنان ایسلندی بوده است. با شعار «یک روز مرخصی زنان»، اتحادیه‌های کارگری فراخوان اعتصاب دادند و از زنان و افراد نان‌باینری خواستند که در این روز از انجام هرگونه کار دستمزدی و غیردستمزدی امتناع کنند، از جمله از کار خانگی و مراقبت از کودکان و دیگر کارهای مراقبتی. ۲۴ ساعت هتل‌ها کثیف مانند، محیط‌های کاری درمانده شدند، حمل‌ونقل عمومی مختل و ایسلند زمین‌گیر شد تا همه بدانند حتی در کشوری که کمترین شکاف جنسیتی را دارد هنوز تا برابری فاصله است.

یکی از زنان شرکت‌کننده در اعتصاب نوشته است: «عده‌ای ما را زنان طبقه متوسط بی‌چشم‌ورو خطاب می‌کنند.‌ اما در تظاهرات به سخنرانی زنان الهام‌بخش که گوش می‌دادم گریه‌ام گرفت، ناگهان همه‌چیز به ذهنم هجوم آورد. چون از عمق وجود دغدغه‌ها و مصائب زنان کم‌برخوردار‌تر از خودم را حس کردم، زنانی که در نقاط مختلف این جهان آشوب‌زده زندگی می‌کنند. آن‌هم وقتی در ایسلند که رتبه یک برابری جنسیتی را دارد هنوز زن‌بودن با خشونت جنسی، دستمزد نابرابر، زن‌ستیزی و خودناباوری همراه است».

نخست‌وزیر کاترین جاکوبس‌داتیر به شبکه خبری ایسلند مانیتور گفت: خود من از کار در روز اعتصاب امتناع خواهم کرد و انتظار دارم زنان دیگر در دولت «در همبستگی با زنان ایسلندی» به او بپیوندند. کاترین جاکوبس‌داتیر گفت: «همانطور که می‌دانید، ما هنوز به اهداف خود برای برابری کامل جنسیتی نرسیده‌ایم و هنوز در حال رسیدگی به حل مشکل شکاف دستمزد مبتنی بر جنسیت هستیم که تداوم آن در بخش خصوصی در سال ۲۰۲۳ غیرقابل قبول است. ما هنوز در حال مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت هستیم که اولویت دولت من برای مقابله با آن بوده است».

فریجا استینگری مزدوتر، یکی از سازمان دهندگان اعتصاب و مدیر ارتباطات اتحادیه کارگری BSRB به نیویورک تایمز می‌گوید: وقتی درباره ما زنان و درباره ایسلند صحبت می‌شود، گویی وارد یک بهشت برابری جنسیتی شدیم. اما یک بهشت برابری جنسیتی نباید بیش از ۲۰ درصد شکاف دستمزد میان زن و مرد داشته باشد و نیمی از زنان در طول زندگی خود خشونت جنسی در محل کار را تجربه کنند. این چیزی نیست که زنان در سراسر جهان برای آن تلاش می‌کنند.

ایسلند برای ۱۴ سال متوالی در رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد به عنوان برابرترین کشور از نظر جنسیتی انتخاب شده است. زنان ۴۸ درصد از اعضای پارلمان این کشور را تشکیل میدهند. یک بررسی نشان می‌دهد که میانگین درآمد زنان در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰ درصد از میانگین درآمد مردان کمتر بوده است.

کولبرنیوز

Next Post

زنان فلسطینی در میدان کار، تلاش و مبارزه

ش اکتبر 28 , 2023
نماینده فلسطین در سازمان ملل در روز پنج‌شنبه ۲۶ اکتبر، برابر با چهارم آبان، گفت که در نسل‌کشی اسرائیل در غزه تا تاریخ مذکور ۱۷۰۰ زن جانباخته‌اند. چه تعداد از آنها دختر و یا مادر بوده و کودکانشان در میان ۳۰۰۰ جانباخته کم سن و سال بوده‌اند، نمی‌دانیم. چه تعداد […]
photo 2023 10 28 12 29 34

You May Like