از کابل تا تهران، مرگ بر طالبانبه مناسبت سالگرد سلطه طالبان بر افغانستان

IMG 2167

نیروهای اسلامی طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، برابر با ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰، حمله به کابل، پایتخت افغانستان، را شروع و بدون هیچ‌گونه مقاومتی آن‌را تصرف کردند. پس از بیست سال از حضور نظامی آمریکا و هم‌پیمانان او در افغانستان، بیلانِ جنگ تنها برای آمریکا، کشته شدن ٢۴٠٠ سرباز آمریکایی و معلول شدن چند برابر این تعداد و صَرف حدود یک هزار میلیارد دلار از هزینه مردم آمریکا بوده است. بیلان مردم افغانستان در این جنگ به مراتب از این هم دردناک‌تر و فاجعه‌بارتر است. کشته شدن چند صد هزار سرباز و صدها هزار تَن از مردم بی‌دفاع، صدها هزار معلول و آسیب‌دیده جنگی، مردمی غرق در فقر و دولتی غرق در فساد.
تصرف افغانستان توسط این نیروی اسلامی و فوق ارتجاعی براساس موافقتنامه‌ای انجام گرفت که پس از دو سال مذاکره میان طالبان و حکومت امپریالیستی آمریکا در دوحه، پایتخت قطر، بدست آمده بود. آن مذاکرات از سال ۲۰۱۸ و زمانی آغاز شد که دولت‌های عضو ناتو و در راس آن‌ها دولت آمریکا شکست خود در افغانستان را پذیرفته بودند. سرعت متلاشی شدن نیروهای نظامی تربیت شده آمریکا برای صاحبان قدرت در آن کشور قابل پیش بینی نبود. به همین جهت فرماندهان نیروهای نظامی علی‌رغم توافقات قبلی نتوانستند یک عقب‌نشینی منظم را سازمان دهند. آن‌ها و بویژه غیرنظامی‌های آمریکایی و خدمتگزاران افغانستانی آن‌ها با پریشانی، شتابزده و شرم‌آوار افغانستان را ترک کردند. ارتش شکست خورده آمریکا در آن عقب‌نشینی مفتضح، بیش از ٧ میلیارد اسلحه و تجهیزات برای طالبان بجای گذاشتند. بطوریکه فروش سلاح و مهمات در کنار فروش مواد مخدر به یکی از منابع مهم درآمد طالبان در آمد.
زندگی زنان، کودکان، کارگران و زحمتکشان تحت حکومت دو ساله طالبان بر افغانستان فاجعه بار بوده است. بر اساس اطلاعات موجود از جمعیت ۴٠ میلیونی آن کشور حدود ٨٠ درصدشان در فقر مطلق زندگی می‌کنند. این آمار قبل از بازگشت طالبان ۵٠ درصد برآورد شده بود. در چنین شرایطی پدیده‌هایی چون فروش اعضای بدن، فروش کودکان، بویژه فروش دختران بالای هفت سال، رواج پیدا کرده است. میزان خودکشی در میان سرپرستان زن و مرد خانواده‌ها رو به افزایش است.
بیش از ۳ میلیون کودک افغانستانی در سن مدرسه از تحصیل بازمانده‌اند که ۶۰ درصد آن‌ها دختر هستند. اکثریت قریب به اتفاق این کودکان به بازار کار پرت شده‌اند.
عده‌ای از خانواده‌ها اگر شانس بیاورند کودکان‌شان را به مدارس دینی می‌فرستند تا حداقل تغذیه‌ای داشته باشند. این مدارس در ۵ سال گذشته ۵ برابر شده و به شش هزار و هشتصد و سی مدرسه رسیده است. در این مدارس مغزشویی اسلامی کودکان برای پیوستن به نیروهای نظامی، اطلاعاتی و مبلغین خرافه‌پرور تربیت می‌شوند.
در میان جمعیت افغانستان حقوق سیاسی، اجتماعی و معیشتی زنان بیش از سایر اقشار توسط حکومت طالبان پایمال شده است. محدودیت حضور یا فعالیت در فضای عمومی، ممنوعیت دخالت در امور سیاسی، محدودیت در حق شغل و کسب و کار. زنان پیشرو در افغانستان به طور مداوم علیه این بی‌حقوقی‌ها در خیابان‌ها تظاهرات و اعتراض کرده‌اند. عکس‌العمل طالبان در مقابل زنان مبارز ضرب و شتم، بازداشت، تیراندازی هوایی و در مواردی تیراندازی زمینی بوده است. برای نمونه مزدوران طالبان در ۷ سپتامبر ۲۰۲۱ به زنان معترض، در شهر هرات تیراندازی کردند. در نتیجه آن تیراندازی‌های جنایتکارانه ۳ زن مبارز جان باخته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.
بعد از زنان، این جوانان افغانستانی، و از جمله تحصیل کرده‌هایشان، هستند که بیشترین آسیب را از حکومت طالبان دیده‌اند. بخش قابل توجهی از آنان برای فرار از جهنمی که در کشور حاکم شده به خیل میلیون‌ها پناهجویانی پیوسته‌اند که در پاکستان، ایران، ترکیه و کشورهای اروپایی با مصیبتِ استثمار، تحقیر، دیپورت، شکنجه، غرق در دریاهای مدیترانه و اژه و یا کانال مانش روبرویند.
در کنار آنان باید به روزنامه‌نگاران و فعالین تلویزیون، سینما و نظایر آن‌ها نیز اشاره کرد. طالبان در دو سال گذشته ۴٠ درصد رسانه‌ها را تعطیل کرده است.
اکثریت مردم افغانستان پیوندهای نزدیک تاریخی و فرهنگی با مردم ایران دارند. میلیون‌ها کارگری که در این کشور برای سال‌ها کار و زندگی کرده‌اند به استحکام این پیوند یاری رسانده‌اند. معترضان افغانستانی و بویژه زنان پیشرو، از همان ابتدای شروع “انقلاب ژینا” به حمایت از آن برخاستند. زنان در بعضی از آکسیونهای خود ژینا را الهام‌بخش اعتراضات خود خواندند. شماری از شاعران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران جوان افغانستان در بیانیه‌ای از خیزش انقلابی ایران حمایت کرده و مبارزه را تنها راه رهایی از بنیادگرایی و افراطی‌گری خواندند.

شعار «از کابل تا تهران، مرگ بر طالبان» که این دو جریان اعتراضی در ایران و افغانستان را هم‌سو می‌کند نیز در میان فعالان و معترضان زن افغانستان دست به دست شده است. بدون شک شعله‌ور شدن دوباره انقلاب ژینا مبارزه برای رهایی افغانستان از سلطه طالبان، استمارگران و امپریالیست‌ها الهام‌بخش خواهد بود.

کولبرنیوز

Next Post

نقده؛ آزادی شورش ابراهیمی به قید وثیقه

ج آگوست 18 , 2023
شورش ابراهیمی شهروند اهل روستای “گرگول سفلی” از توابع شهر پیرانشهر با تودیع قرار وثیقه موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. به گزارش کولبرنیوز روز پنج‌شنبه ٢۶ مردادماه ١۴٠٢، شورش ابراهیمی شهروند اهل روستای “گرگول سفلی” از توابع شهر پیرانشهر با تودیع قرار وثیقه موقتاً […]
image 40

You May Like