اخاذی ماموران نظامی و پاسگاه‌های مرزی از سوختبران موتوری بلوچ در مرز کلەگان

ماموران نظامی در‌ مرز کلەگان با گرفتن موتور سیکلت‌های سوختبران از طریق دلالان خود، آن‌ها را بار دیگر در بازار می‌فروشند و از این طریق تجارت پر سودی برای خود آغاز کرده‌اند. ‌

photo 2023 08 08 12 45 22

به گزارش کولبرنیوز به نقل از کمپین فعالین بلوچ، سوختبران بلوچ منطقه کله‌گان سراوان، گزارش داده‌اند که ماموران نظامی در این منطقه مرزی ابتدا موتور سیکلت و گالن‌های سوخت آنها را به نام «قاچاق» مصادره کرده اما همان اموال را در بازار با قیمت نازلتری از طریق دلالان وابسته به خود به فروش می‌رسانند.
در روزهای گذشته ویدیوهایی از حضور ماموران در بین گازوئیل‌کشان موتوری نیز منتشر شده بود و هم‌چنین گزارش‌هایی از درگیری مردم با این ماموران پخش شده بود. تعدادی از سوختبران با تایید این گزارش گفتند که اغلب این اموال شخصی هیچگاه به صاحب بر نمی‌گردند و به محض مصادره با نوشتن جریمه‌های سنگین و باز کردن پرونده آن‌ها را می‌ترسانند که دنبال موتورسیکلت‌های خود نروند. هم‌چنین این سوختبران تایید کردند که این چرخه ادامه پیدا می‌کند و هر بار تعداد زیادی از همین موتورسیکلت‌ها و گالن‌های سوخت پس از مصادره در مدت زمان کمی دوباره در بازار توسط افرادی وابسته به این ماموران به سوختبران فروخته می‌شوند و از این راه پول زیادی عاید نیروهای مرزی می‌شود.

سوختبری از جمله کارهای نامتعارف و خطرآمیزی محسوب می‌شود که بسیاری از مردم بلوچ در بلوچستان بدلیل نبود شغل مناسب و پایدار اجباراً به آن روی آوردەاند. تصادف، واژگونی خودرو و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی، بخشی از خطراتی هستند که در این راه جان سوختبران را تهدید می‌کند. با استناد به گزارش فعالین بلوچ در سال ۲۰۲۲ میلادی دستکم ۱۰۵ سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی، تصادفات رانندگی و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست داده و ۵۲ تن دیگر نیز طی این حوادث زخمی شدند.

کولبرنیوز

Next Post

تهران؛ انتقال زهرا سعیدیان‌جو به زندان سپیدار اهواز

س آگوست 8 , 2023
زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان جو، یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، پس از گذشت یک ماه از زمان دستگیری به زندان سپیدار اهواز انتقال داده شد. به گزارش کولبرنیوز، زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان جو، یکی از جانباختگان اعتراضات […]
photo 2023 08 08 12 48 32

You May Like