سراوان؛ مجروح شدن سه کودک‌سوختبر بلوچ در کله‌گان

سه کودک‌سوختبر بلوچ بر اثر تیراندازی و ضرب و شتم نیروهای نظامی در مرز کله‌گان سراوان مجروح شدند.

photo 2024 07 21 11 37 29

به گزارش کولبرنیوز روز شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، سه کودک‌سوختبر بلوچ سرنشین یک خودرو سوختبر در منطقه مرزی کله‌گان از توابع شهرستان سراوان، توسط نیروهای مرصاد بدون ایست و هشدار قبلی مورد هدف گلوله قرار گرفته و دو تن با اصابت گلوله بشدت مجروح شده و یک تن دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفته و او نیز مجروح شده است. هویت این سه سوختبر نوجوان،«عمران بلوچ‌زهی» ۱۴ ساله و برادرش «رحمان بلوچ‌زهی» ۱۶ ساله هر دو فرزندان اشرف، و «باسط بلوچ‌زهی» ۱۵ ساله فرزند غوث‌بخش، هر سه اهل و ساکن روستای مودگلی واقع در بخش بم‌پشت از توابع شهرستان سراوان می‌باشد.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی مرصاد با کمین در مسیر تردد سوختبران در منطقه کله‌گان از توابع شهرستان سراوان، بدون ایست و هشدار قبلی به سمت خودرو این کودکان سوختبر که در حال بازگشت به منزل بود شلیک کردند که راننده خودرو رحمان با اصابت گلوله از ناحیه شکم و برادرش عمران با اصابت گلوله از ناحیه کمر در نزدیکی قلبش به شدت مجروح شده‌اند.
هر دو برادر به همراه باسط که پسر عمویشان است و با ضرب و شتم نیروهای نظامی مجروح شده به بیمارستان رازی سراوان منتقل شده و وضعیت عمران وخیم عنوان شده است.

سوختبری از جمله کارهای نامتعارف و خطرآمیزی محسوب می‌شود که بسیاری از مردم بلوچ در بلوچستان بدلیل نبود شغل مناسب و پایدار اجباراً به آن روی آورده‌اند. تصادف، واژگونی خودرو و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی، بخشی از خطراتی هستند که در این راه جان سوختبران را تهدید می‌کند. با استناد به گزارش فعالین بلوچ در در ۶ ماه نخست سال ٢٠٢۴ میلادی، دستکم ١٣٣ سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی، تصادفات رانندگی و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست داده و ٨٠ تن دیگر نیز طی این حوادث زخمی که از این آمار ٩ تن کودک بودند.

کولبرنیوز

Next Post

فراخوان فوری درخواست یاری از تشکل‌ها، نهادهای کارگری و حقوق بشری در سراسر جهان برای حمایت از شریفه محمدی

ی جولای 21 , 2024
به:تشکل‌های کارگری، سندیکاها، اتحادیه‌ها، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌های کارگری در سطح کشورها، منطقه‌ای و جهانی، نهادهای کارگری زیرمجموعه سازمان ملل منجمله سازمان جهانی کار (آی.ال.او) و نهادهای و سازمان‌های مدافع حقوق کارگران در سراسر جهان و تشکل های مستقل کارگری و صنفی در ایران. به:نهادهای حقوق بشری در سراسر جهانرونوشت به: […]
photo 2024 07 21 14 05 56

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی