گزارشی از وضعیت هوتگ‌ها و آمار مرگ و میر کودکان غرق شده در آن

از ابتدای فروردین ماه ۱٤٠١ تاکنون دستکم ۸ کودک و دو شهروند که یکی از آنها تبعه اهل بنگلادش بوده، در هوتگ (گودال آب) در دو شهرستان چابهار و دشتیاری غرق شده و جان خود را از دست دادند.

1 102 1024x512 1

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، از ابتدای امسال تاکنون، دستکم هشت کودک و دو شهروند که یکی از آنها تبعه خارجی بوده در هوتگ غرق شدند.

براساس گزارش‌های کمپین فعالین بلوچ، کودکان غرق شده در هوتگ‌ها، زیر ده سال بوده‌اند که در حال بازی در کنار گودال‌های آب سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از شهروندان غرق شده در هوتگ، “یاسمین هوت” معلم فرهنگی بوده که جهت نجات‌ جان دو دانش‌آموز غرق شده خود در هوتگ جان خود را از دست داده است.

پیشتر معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود آب در جنوب بلوچستان گفته بود: “در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد روستاهای حوزه انتخابیه چابهار به آب شرب دسترسی ندارند که حدود ٤۰۰ الی ۵۰۰ روستا با جمعیت تقریبی ۲۰۰ هزار نفر هستند.”

مدرس خیابانی استاندار سیستان‌وبلوچستان با اعلام ممنوعیت تردد در کنار هوتگ‌ها از اختصاص بودجه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای حصارکشی و ایمن سازی هوتک‌ها از سوی وزارت نفت خبر داده است.

براساس آمارهای حکومتی، دستکم ۸۹ هوتک در شهرستان چابهار در مسیر مدارس و خانه‌های روستایی واقع شده‌اند که خطری جدی برای کودکان است‌.

علی علیجانی مسئول ایمن‌سازی هوتگ‌ها و نقاط پرخطر در سیستان‌وبلوچستان در حالی از لوله کشی آب پایدار در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری خبر داده که معین‌الدین سعیدی در گفت‌و‌گو با عصر ایران گفته بود: “بیش از ۵۰ درصد روستاهای حوزه انتخابیه چابهار به آب شرب دسترسی ندارند که حدود ٤٠٠ الی ۵۰۰ روستا با جمعیت تقریبی ۲۰۰ هزار نفر از دسترسی به آب شرب لوله کشی سالم و بهداشتی رنج می‌برند.”

فقدان شبکه آبرسانی و نبود آب شرب سالم و بهداشتی در جنوب بلوچستان باعث شده است شهروندان این مناطق، نیازهای آبی خود را از طریق هوتک‌ها تأمین کنند. این در حالی است که میلیون‌ها متر مکعب آب ذخیره شده دو سد بزرگ زیردان و پیشین، در سایه نبود شبکه آب‌رسانی تبخیر می‌شوند و شهروندان از آن محروم هستند.

براساس آمار حکومتی، در حال حاضر، هزار و هفتاد هوتگ در حوزه شهرستان چابهار، ۳۰۰ هوتگ در حوزه ‏شهرستان دشتیاری، ۱۸ هوتگ در حوزه شهرستان کنارک، ۵۰ هوتگ در حوزه شهرستان ‏قصرقند و ۳۰ هوتگ در شهرستان سیب‌سوران وجود دارد.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۳٧ شهروند بلوچ که ۲۱ تن از آنها کودک بوده؛ اند بر اثر غرق شدگی در آب هوتگ، رودخانه، دریا، کانال آب یا ریزش دیواره هوتگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

کولبرنیوز

Next Post

غرق شدن یک کودک بلوچ در شهرستان پنوچ

ش جولای 16 , 2022
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it غرق شدن یک کودک ده ساله بلوچ بر اثر سقوط در حوض آب در روستای مدانچ از توابع شهرستان پنوچ. به گزارش رسیده روز سه‌شنبه ٢١ تیرماه ۱٤٠١ یک کودک بلوچ پس از سقوط به داخل یک حوض […]
photo 2022 07 16 09 08 57

You May Like