نوروز در کوردستان: تقابل آشکار با‌ رژیم اسلامی

photo 2024 03 24 13 34 25

جشن‌های نوروزی در کوردستان امسال با شکوه و گستردگی بی‌سابقه‌ای برگزار شد. مردم در اکثر شهرها و روستاها با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و شاد، رقص و پایکوبی، و استفاده از شعارها و نمادهای سیاسی کوردی، بار دیگر انزجار خود از حکومت جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته و در عمل پایداری خیزش انقلابی ژینا را نشان دادند. این شور و اشتیاق به گونه‌ای بود که بار دیگر نشان داد نوروز فراتر از یک رویداد طبیعی و کرونولوژیک، بعدی کاملا سیاسی دارد و به نمادی از مبارزه آزادیخواهانه مردم کورد تبدیل شده است.
اما همزمانی نوروز امسال با ماه رمضان بعدی معنادارتر به این مراسمات بخشیده است. رژیم اسلامی که همواره سعی در تحمیل مناسک مذهبی خود بر مردم داشته و ایام رمضان از حساسیتی بالا برای او‌ برخوردار بوده است، از برگزاری جشن‌های نوروزی در ماه رمضان به شدت خشمگین است.

با اینحال گستردگی برگزاری این مراسمات، با وجود اقدامات پیشگیرانه رژیم، از جمله تلاش برای منحل کردن برخی از مراسمات و دستگیری تعدادی از برگزارکنندگان، حکومت را ناچار به نوعی از خویشتنداری معنادار کرده و نهایتا این مردم کوردستان بودند که در برابر این فشارها تسلیم نشده و قدرت و انسجام خود را در به چالش کشیدن ایدئولوژی و قوانین جمهوری اسلامی نشان دادند.

اکنون اما شاهد آن هستیم که این موضوع خشم جیره‌خواران حکومت، مانند «ملا قادر قادری»، را برانگیخته است. این افراد با بهانه اینکه برگزاری جشن‌های نوروزی در ماه رمضان بی‌احترامی به دین و دینداران است، علنا از حکومت خواستار سرکوب و کنترل مردم شده‌ است. حکومت برای جبران این شکست، به نظر می‌رسد با اقدام به پلمپ کردن برخی از مکان‌ها و تنبیه “قانونی” برخی از افراد و مکان‌هایی که در برگزاری این مراسمات دست داشته‌اند، سعی در جلب رضایت هواداران خشمگین خود دارد.

کولبرنیوز

Next Post

منوجان؛ جان باختن دو سوختبر بلوچ در یک سانحه رانندگی

ی مارس 24 , 2024
دو سوختبر بلوچ در یک سانحه رانندگی در شهرستان منوجان، جان خود را از دست دادند. به گزارش کولبرنیوز، به نقل از حال‌وش، روز شنبه چهارم فروردین‌ماه ۱۴۰۳، در پی برخورد دو‌ دستگاه خودرو سوختبر در نزدیکی روستای چاه‌شاهی از توابع شهرستان منوجان، دو سوختبر بلوچ جان خود را از […]
IMG 4795

You May Like