ضرب و شتم و توقیف دو قایق سوختبران توسط نیروهای دریابانی در پسابندر

امروز دوشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲، نیروهای دریابانی پسابندر چند سوختبر بلوچ را مورد ضرب و شتم قرار داده و دو قایق موتوری آنها در محدوده ورودی ساحل گواتر توقیف کرده است.

بە گزارش کولبرنیوز عصر امروز دوشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲، نیروهای دریابانی پسابندر دو قایق موتوری سوختبری را تحت تقیب قرار داده و پس از ضرب و شتم سوختبران قایق ها را توقیف کرده و با خود به پسابندر منتقل کرده اند.

یک شاهد عینی در خصوص رفتار نیروهای دریابانی بە منابع محلی گزارش داد کە: «نیروهای دریابانی پسابندر روزانه چندین قایق سوختبران را مورد تعقیب قرار میدهند و از آنها اخاذی کرده کسانی که مبلغی همراهشان نباشد و‌یا حاضر به پرداخت مبلغ درخواستی نباشند مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قایق آنان را توقیف میشود.»

لازم به ذکر است هفته گذشته روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه نیروهای دریابانی دو سوختبر بلوچ را مورد ضرب و شتم قرار داده و آنها را به قصد غرق شدن در زیر آب نگهداشته و قایق و‌ بار سوخت های همراهشان را غرق کرده بودند.

سوختبری از جمله کارهای نامتعارف و خطرآمیزی محسوب می‌شود که بسیاری از مردم بلوچ در بلوچستان بدلیل نبود شغل مناسب و پایدار اجباراً به آن روی آوردەاند. تصادف، واژگونی خودرو و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی، بخشی از خطراتی هستند که در این راه جان سوختبران را تهدید می‌کند. با استناد به گزارش فعالین بلوچ در سال ۲۰۲۲ میلادی دستکم ۱۰۵ سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی، تصادفات رانندگی و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست داده و ۵۲ تن دیگر نیز طی این حوادث زخمی شدند.
گزارشات داخلی وابسته به حکومت نیز در سال ۱۴۰۱، از جانباختن دست‌کم ١٦٨ سوختبر بلوچ تنها در محور ایرانشهر– سرباز خبر دادەاند.

کولبرنیوز

Next Post

سنندج؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت آزاد حاجی میرزایی 

س سپتامبر 19 , 2023
آزاد حاجی میرزایی، شهروند اهل سنندج علی‌رغم گذشت سه روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. بی‌خبری از سرنوشت آزاد حاجی میرزایی، منجر به افزایش نگرانی‌های خانواده این شهروند بازداشتی شده است. به گزارش کولبرنیوز، آزاد حاجی میرزایی، شهروند اهل سنندج علی‌رغم گذشت سه روز از […]
telegram cloud photo size 4 5787168703228526505 y

You May Like