شرح وقایع اعتراضات خراسان شمالی

اعتراضات به طرز بی‌سابقه‌ای در خراسان شمالی شکل گرفت که موجب شگفتی نه تنها مردم انقلابی بلکه نیروهای مزدور دولتی گردید. جرآشخانه، از شهرستان‌های خراسان شمالی، سه شهرستان دیگر، بجنورد، شیروان و اسفراین دست به تظاهرات زدند که شرح واقعه در این خفقان خبری به شرح زیر جمع آوری گردیده است:

photo 2022 10 04 21 16 45
عکس از اعتراضات شهرهای ایران گرفتە شدە است.

اعتراضات به طرز بی‌سابقه‌ای در خراسان شمالی شکل گرفت که موجب شگفتی نه تنها مردم انقلابی بلکه نیروهای مزدور دولتی گردید. جرآشخانه، از شهرستان‌های خراسان شمالی، سه شهرستان دیگر، بجنورد، شیروان و اسفراین دست به تظاهرات زدند که شرح واقعه در این خفقان خبری به شرح زیر جمع آوری گردیده است:

اعتراضات در هر سه شهر حدود ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشبنه ۳۰ شهریورماه ۱٤۰۱ شروع گردید و در شیروان یک کشته، در اسفراین و بجنورد تعداد زیادی زخمی بر جای گذاشت.

-اعتراضات بجنورد

تجمعات به صورت خودجوش و پراکنده و با پیشقراولی زنان از مرکز شهر بین چهارراه هفده شهریور و فلکه شهید، پس از غروب آفتاب شکل گرفت. نیروهای انتظامی با پرتاب گاز اشک آور سعی در پراکنده کردن جمعیت داشتند اما تنها نتوانستند مردم انقلابی را عقب برانند. مردم دو گروه شده و نیمی در چهاراه هفده شهریور و نیمی در چهاراه مخابرات شروع به شعار دادن کردند و با پرتاب سنگ سعی در رسیدن به میدان اصلی شهر که محل تجمع نیروهای سرکوبگر رژیم بود را داشتند. ماموران با تیراندازی‌های مستقیم با سلاح ساچمه‌ای و پرتاب گاز اشک‌آور جلوی این پیشروی را گرفتند. در ادامه یک آمبولانس که حامل نیروهای سرکوبگر بود در چهارراه مخابرات به دست مردم معترض واژگون و به آتش کشیده شد. همچنین خودروی فرماندهی نیروی انتظامی نیز به آتش کشیده شد. معترضین پس از آن به سمت مصلی حرکت کردند. در این مابین گروه دیگری از جوانان انقلابی در میدان کارگر کیوسک پلیس را به آتش کشیدند و به سمت مصلی حرکت کردند. در انتها نیروهای مسلح حاضر در فرمانداری بجنورد با شلیک مستقیم با سلاح ساچمه‌ای و کلاشینکف از سقوط فرمانداری جلوگیری کردند، اما معترضین خشمگین جایگاه ویژه مراسم روز ارتش را در بخش مصلی به آتش کشیدند و بنرهای قاسم سلیمانی و خامنه‌ای را پایین کشیدند. بعد از ساعت یک بامداد شهر زیر چکمه‌های پلیس سرمایه‌داری قرار گرفت و موج دوم سرکوب توسط نیروهای اطلاعاتی در منازل مردم آغاز شد.

-اعتراضات اسفراین:

بنا به فراخوانی که شب قبل انجام شده بود مردم مردم پیش از غروب آفتاب کم‌کم در خیابان خمینی و در میدان شروع به تجمع کردند. زنان که باز هم پیشرو اعتراضات بودند با شعارهایشان مردم را دعوت به همراهی می‌کردند. شعارها رادیکال‌تر و تعداد مردم بیشتر و بیشتر می‌شد. شعارها از زن زندگی آزادی به مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای رسید. اینجا شور انقلابی جوانان را بر آن داشت که شروع به از بین بردن المان‌ها و نمادهای رژِیم بزنند. در این هنگام جوانی که سعی در بالا رفتن از کنار میدان برای پایین آوردن تابلوی خامنه‌ای کرده بود مورد اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای مزدوران قرار گرفت و از ارتفاع ۴ متری سقوط کرد که از ناحیه سر و سینه دچار آسیب شد. وی توسط نیروهای امنیتی همان‌جا بازداشت گردید. نیروهای امنیتی که غافلگیر شده بودند و چماقدارانشان در میدان حضور نداشتند با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و اشک‌آور سعی در متفرق کردن مردم داشتند. ابتدا تیراندازی فاصله اینقدر کم بود که افراد زیادی زخمی شدند. یک دختر ۱۳ یا ۱۴ ساله از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و به شدت مصدومیت شد که باعث تخلیه چشم راست و کوری او گردید.

-اعتراضات در شیروان:

حدود ساعت هشت شب اعتراضات باز هم با پیشقراولی زنان شروع شد و تا حدود بامداد ادامه داشت. اعتراضات به مرکزیت خیابان امام رضا و خیابان خمینی شروع شد. نیروهای سرکوبگر با پرتاب گاز اشک‌آور، سلاح ساچمه‌ای و شلیک مستقیم گلوله سعی در پراکنده کردن معترضین کردند. در میدان اصلی شهر یکی از معترضین از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و همان جا جانباخت. تعداد زیادی هم مورد اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفته و زخمی شدند. توده مردم خشمگین با حمله به خانه امام جمعه وی را از خانه‌اش بیرون کردند. در حرکتی خودجوش المان‌های قاسم سلیمانی و خامنه‌ای سوخته و یا پاره شد همچنین بانک‌های زیادی توسط نوجوانان خشمگین به آتش کشیده شد.

در هر سه شهر سرکوب و بازداشت‌ها تا صبح با شدت خیلی زیاد و در روزهای دیگر با شدتی‌ کمتر ادامه داشت. بازداشت شدگان مورد شکنجه شدید قرار گرفتند که بعد از آزادی نیز هیچ گونه مصاحبه‌ای، از رعبی که برایشان ایجاد شده بود، با کسی نمی‌کردند.
آمار دقیقی از کشته شده‌ها و زخمی‌های این اعتراضات در خراسان شمالی در دست نیست.

کولبرنیوز

Next Post

تداوم بازداشت و بی‌خبری از مظفر صالح‌نیا

چ اکتبر 5 , 2022
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it مظفر صالح‌نیا از اعضای هیأت مدیره‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران که روز سی‌ام شهریورماه توسط مأموران وزارت اطلاعات سنندج در محل کارش دستگیر شده کماکان در بازداشت به سر می‌برد و هیچ‌گونه اطلاعاتی از دلایل بازداشت و وضعیت […]
photo 2022 10 05 10 50 18

You May Like