زابل، ضرب و شتم سوختبرانِ کولبرِ بلوچ توسط نیروهای مرزبانی +ویدیو

امروز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲، ماموران مرزبانی مستقر در مرز میلک زابل، تعدادی از سوختبران بلوچ را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بە گزارش کولبر نیوز، بە نقل از حال‌وش، امروز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲، ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مستقر در مرز میلک زابل، تعدادی از سوختبران بلوچ را که بصورت کولبری اقدام به جابجایی سوخت می‌کنند را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در ویدیویی که گفته می‌شود مربوط به امروز است، برخورد خشونت‌بار نیروهای مرزبانی را مشاهده می‌کنید که سوختبران را مورد اذیت و آزار و خشونت فیزیکی قرار می‌دهند.

سوختبری از جمله کارهای نامتعارف و خطرآمیزی محسوب می‌شود که بسیاری از مردم بلوچ در بلوچستان بدلیل نبود شغل مناسب و پایدار اجباراً به آن روی آوردەاند. تصادف، واژگونی خودرو و تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی، بخشی از خطراتی هستند که در این راه جان سوختبران را تهدید می‌کند. با استناد به گزارش فعالین بلوچ در سال ۲۰۲۲ میلادی دستکم ۱۰۵ سوختبر بلوچ با تیراندازی نیروهای نظامی، تصادفات رانندگی و آتش گرفتن خودرو جان خود را از دست داده و ۵۲ تن دیگر نیز طی این حوادث زخمی شدند.
گزارشات داخلی وابسته به حکومت نیز در سال ۱۴۰۱، از جانباختن دست‌کم ١٦٨ سوختبر بلوچ تنها در محور ایرانشهر– سرباز خبر دادەاند.

کولبرنیوز

Next Post

زمین‌لرزە در افغانستان؛ تعداد جان‌باختگان و مجروحان بە بیش از دو هزار و پانصد نفر رسید

چ اکتبر 11 , 2023
بعد از زلزله ویرانگر روز شنبه در ولایت هرات در غرب افغانستان، بامداد امروز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ١٤٠٢، زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۶.۳ درجه ریشتر بخشی از ولایت هرات در غرب افغانستان را لرزاند. این دومین زمین‌لرزه قدرتمند این کشور پس از روز شنبه است که منجر به مرگ دست‌کم […]
photo 2023 10 11 19 31 21

You May Like