جنبش روژآوا خاری در چشم اردوغان و دولت ترکیه

photo 2024 06 09 10 51 52

جنایات دولت ترکیه در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک همچنان ادامه دارد. روز جمعه ۱۸ خرداد مقامات محلی کوردستان سوریه ‌( روژآوا)، اعلام کردند نیروی هوایی ترکیه بار دیگر مناطق شمال و شرق سوریه را با پهپاد و توپخانه‌ مورد حمله قرار داده است. ارتش ترکیه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ ببعد، با استفاده از معطوف شدن رسانه‌ها و اذهان عمومی به حملات ددمنشانه دولت اسرائیل به غزه، در ادامه یورش‌های قبلی خود بطور منظم مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دیموکراتیک را بمباران کرده است. در این حملات وحشیانه نیروگاه‌های برق، پست‌های انتقال انرژی، پالایشگاه‌های نفت تخریب شده‌اند. آن‌ها بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها و تاسیسات تأمین آب را به کرات مورد حملات هوائی و توپخانه‌ای قرار داده‌اند. هدف اصلی این حملات از بین بردن سیستم خود مدیریتی روژآوا و “نیروهای دموکراتیک سوریه” است که ارگان‌های سیاسی، قضائی، آموزشی، اداری و نظامی روژآوا نظیر ی پ گ (یگان‌های مدافع خلق) و ی پ ژ (یگان های مدافع زنان) در درون آن نقش برجسته دارند. ارتش ترکیه گذشته از حملات هوائی نیروهای مزدور خود برای حملات زمینی را به کار گرفته است که با مقابله شجاعانه نیروهای مسلح زنان و مردان منطقه عقب زده شده‌اند. اما علی‌رغم یورش‌های جنایتکارانه ارتش ترکیه نهادهای دموکراتیک و مردمی منتخب خدمات عمومی در هیچ زمینه‌ای را تعطیل نکرده‌اند. در عین حال یک همبستگی گسترده جهت بازسازی خرابی‌های ناشی از اقدامات ددمنشانه ارتش ترکیه و نیروهای نیابتی‌اش ایجاد شده است. در چنین شرایطی جشن فارغ‌التحصیلی ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه کوبانی در استادیوم این شهر برگزار شد که هزاران نفر از مردم مردم منطقه در آن شرکت داشتند. قرار بود در چند روز آینده انتخابات شهرداری‌ها برگزار شود که به دلیل تهدیدات دولت ترکیه و به منظور حفظ امنیت رای‌دهندگان فعلا انجام آن عقب افتاده است.
همزمان با تلاش‌های مردم روژآوا برای بهبود شرایط زندگی مردم، در سطح بین‌المللی نیز تلاش‌هائی برای کمک به مردم مبارز روژآوا در جریان است. اخیرا در برلین، یک کمپین بین‌المللی با هدف نصب پانل‌های خورشیدی برای تأمین برق تأسیسات عمومی، بیمارستان‌ها، مدارس و غیره آغاز به کار کرده است. دکتر شروان بری، پزشک و عضو مؤسس «هلال احمر کوردستان» که تا سال ۲۰۲۱ آن را مدیریت می‌کرد، در مراسم آغاز کمپین در برلین گفت: «در سایه جنگ در غزه، ترکیه ماه‌هاست با حملات خود مرتکب جنایات جنگی می‌شود، بدون اینکه جامعه غربی مداخله کند.» بری گزارش داد حملات، زندگی روزمره مردم در شمال و شرق سوریه را به شدت مختل کرده است. صدها روستا و جوامع مردمی به دلیل حملات کاملاً از دنیای خارج جدا شده و ساکنان آن‌ها مجبورند بدون برق در تاریکی بمانند.
مدیکو انترنشنال، سازمان بشر دوستی که در آلمان فعالیت می‌کند، از کمپین “همبستگی خورشیدی” حمایت کرده است. ایبو محمد از سازمان “جمعه‌ها برای آینده” شاخه آلمان نیز حمایت خود را از این کمپین اعلام کرد و گفت: “ما به مردم در شمال و شرق سوریه بدهکاریم و باید به آن‌ها کمک کنیم”.
در عین حال متفکرین برجسته جهانی از جمله نوام چامسکی، دیوید هاروی از آمریکا، آیدا شبلی از فلسطین و راژندرا سینگ از هندوستان و ده‌ها اندیشمند دیگر نامدار جهان از سیستم مدیریتی و نظام کمونی روژآوا پشتیبانی کرده‌اند. دولت ترکیه که درجه‌ای از دموکراسی و آزادی انتخاب را در این منطقه بر نمی‌تابد کمر به نابودی آن بسته است؛ اما مقاومت شهروندان شمال و شرق سوریه و حمایت انسان‌دوستان، سوسیالیست‌ها و همه آزاداندیشان از آنان سبب شده “نیروهای دموکراتیک سوریه” اردوغان و نیروهای نظامی، نیابتی و مورد حمایتش را با ناکامی و شکست مواجه سازند.

Next Post

اشنویه؛ زخمی شدن یک شهروند توسط نیروهای مرزبانی

ی ژوئن 9 , 2024
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it یک شهروند اهل پیرانشهر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی اشنویه زخمی شد. به گزارش کولبرنیوز شامگاه شنبه نوزدهم خردادماه ۱۴۰۳، نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی اشنویه به ظن حمل کالای قاچاق یک شهروند را مورد هدف تیراندازی مستقیم قرار […]
photo 2024 06 09 11 49 52
Telegram Channel