تهران؛ برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین در شعبه ۱۲۰۷ کیفری دو مجتمع قضایی شهید کچویی تهران برگزار شد. این پرونده باشکایت آمنه سادات ذبیح‌پور، بازجو خبرنگار صدا و سیما علیه وی گشوده شده است.

image 25

به گزارش کولبرنیوز روز یکشنبه پانزدهم مرداد ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین برگزار شد. در جریان این جلسه که در شعبه ۱۲۰۷ کیفری دو مجتمع قضایی شهید کچویی تهران به صورت غیرعلنی برگزار شد، خانم قلیان به همراه امیر رئیسیان، وکیل مدافع خود درخصوص شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور احمدی، بازجو خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی از بابت اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در فضای مجازی» و اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی»  به دفاع از خود پرداخته است.
امیر رئیسیان، وکیل خانم قلیان با بیان اینکه در جلسه بعدی دادگاه باید شاکی پرونده یعنی خانم ذبیح‌پور در جلسه حضور داشته باشد، اعلام کرد: توضیحات‌مان را ارائه دادیم و تقاضایی که از دادگاه برای رفع نقص تحقیقات داشتیم را هم اعلام کردیم و منتظریم دادگاه در این مورد تصمیمات خود را اتخاذ کند.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین که قرار بود در تاریخ ٢٨ تیرماه ۱۴۰۲، به صورت علنی در شعبه ۱۲۰۷ کیفری دو مجتمع قضایی کچویی تهران برگزار شود، به دلیل «قبول نکردن حجاب اجباری» از جانب خانم قلیان، این دادگاه لغو شد.
خانم قلیان در تاریخ ٢٨ تیرماه، درخصوص شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور احمدی، بازجوخبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی از بابت اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در فضای مجازی» و اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی» به شعبه ۱۲۰۷ کیفری دو مجتمع قضایی کچویی تهران احضار شده بود.
سپیده قلیان، کنش‌گر سیاسی و حامی حقوق کارگران، بعد از تحمل چهار سال و هفت ماه حبس در زندان‌های مختلف مانند اوین، زندان بوشهر و زندان سپیدار اهواز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ از زندان اوین آزاد شد. او پس از آزادی در حالی‌که لباس بلوچی بر تن داشت، مقابل زندان اوین فریاد زد: «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک».
سپیده قلیان پیش‌تر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ساعاتی پس از آزادی از زندان اوین، در مسیر برگشت به خانه توسط نیروهای امنیتی به اتهام سردادن شعار علیه خامنه‌ای در شهر قم بازداشت شد. نیروهای امنیتی ابتدا او را به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده و نهایتاً این فعال مدنی و حقوق کارگران در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ ١۴٠٢، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت پرونده سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین گفت: پرونده سپیده قلیان پس از صدور کیفرخواست در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ از دادسرای عمومی و انقلاب شهر تهران به دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شده است.
سپیده قلیان در تاریخ ۲۷ آبان‌ ۱۳۹۷ به همراه دستکم ۱۹ تن از فعالین کارگری از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد.
او در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ با قرار وثیقه آزاد شد. در جریان پخش اعترافات اجباری سپیده قلیان، اسماعیل بخشی توسط صدا و سیما، این دو فعال کارگری، پیش از پخش این مستند اعلام کرده بودند که نیروهای وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای امنیتی آنها را شکنجه کرده‌اند. آنها ساعاتی بعد از این اظهارات مجدداً توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
سپیده قلیان در تاریخ ۴ آبان‌ ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد و در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به ۵ سال حبس قطعی محکوم شد.
سپیده قلیان نهایتاً در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۰ اسفند همان سال از بند زنان زندان اوین به زندان بوشهر تبعید شد.
سپیده قلیان شهریور ۱۴۰۰ طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی برای دفاع از اتهامات «نشر اکاذیب رایانه‌ای و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر فراخوانده شد.
سپیده قلیان در تاریخ ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۰ از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود، در تاریخ ۱۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۲ مهرماه، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او نهایتاً ۱۳ آبان‌ ۱۴۰۰، با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

Next Post

تهران؛ برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نازیلا معروفیان

س آگوست 8 , 2023
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نازیلا معروفیان، روزنامه نگار روز یک‌شنبه ۱۵ مردادماه ١۴٠٢ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. به گزارش کولبرنیوز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نازیلا معروفیان، روزنامه نگار روز یک‌شنبه ۱۵ مردادماه ١۴٠٢ در […]
photo 2023 08 07 23 52 21
Telegram Channel