بیانیه‌ انجمن صنفی معلمان کوردستان (سنندج، سقز و زیویه، مریوان و سروآباد، دیواندره‌) به‌مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن

انجمن صنفی معلمان کوردستان به‌مناسبت ٨ مارس روز جهانی زن

«به‌نام ژن ژیان ئازادی»

امسال در حالی ۸ مارس را گرامی می‌داریم که‌ بخش حداکثری جامعه‌ از نگاه‌ سنتی به‌ زن در عرصه‌های فرهنگی، حقوقی و سیاسی گذر کرده‌ و حضور زن فارغ از نگاه‌ جنسیتی در ابعاد مختلف اجتماع امری عادی و پذیرفته‌ شده‌ است بر مبنای تساوی کامل حقوق زن و مرد. این تحول گفتمانی بدون شک در سایه‌‌ی سال‌ها مبارزه‌ زنان پیشرو و مردان برابری‌خواه‌ صورت گرفته‌؛ زنانی که‌ هم داس ناموس بر گردن داشتند و هم نگاه‌ سنتی به‌ زن آن‌ها را در پستوی خانه‌ها و آشپزخانه‌ها به‌ بهانه‌ حفظ حرمت و کرامت محصور کرد، شٲنشان را نیمه‌ و سهم‌شان را نصف شمرد. واقعیت آن است که‌ حامی بی‌چون و چرای این نگاه‌ واپسگرا حکومت‌هایی بودند/هستند که‌ سقام و دوام خود را ادامه‌ همان روند بشدت تبعیض‌آمیز و ناعادلانه‌ می‌دانند، لذا راه‌ ترقی را بر زنان مسدود و درِ زندان را به‌ رویشان گشودند تا صدای انسانی‌شان در گلو بماند.
جنبش‌های اجتماعی که‌ معلول تغییرات بنیادین و رنسانس فکری جوامع‌اند نقش بسزایی در تحولات اجتماعی و شیفت گفتمانی جامعه‌ دارند. تغییرات فکری در جنبش‌های اجتماعی در معرض آزمایش قرار می‌گیرند، محک می‌خورند و آنچه‌ دوام پیدا می‌کند و می‌ماند همان است که‌ به‌ واقعیت اجتماعی تبدیل شده‌ و خود بعدها منشا تغییرات دیگر می‌شود.
در جنبش ژن ژیان ئازادی (زن رندگی آزادی) گفتمان مترقی و فلسفە پیشرو آن انرژی پیش برندە این جنبش بود کە بر اساس ده‌ها تحقیق میدانی حکایت از شیفت گفتمانی جامعە و قبول برابری حقوق زن و مرد بعنوان حقیقتی انکارناپذیر در جامعە ایران دارد.
آنچه مترقی بودن جنبش “ژن ژیان ئازادی” را عیان می‌کند حضور اندیشه و فعالیت زنان در این جنبش و پیش از آن است.
انجمن صنفی معلمان کوردستان بر این باور است کە تغییرات زیر در اندیشه و ضمیر جامعه و نیز نگاه و تصمیم حاکمان باید صورت بپذیرد:

١- آزادی زنان مطابق مفاد منشور جهانی حقوق بشر
۲- آزادی همە زندانیان صنفی و سیاسی زن
۳- لغو حکم اعدام به ویژه زنانی کە بعلت کودک‌همسری و شرایط زیست نامناسب مرتکب جرم شدەاند
۴- ممنوعیت کامل کودک همسری و انجام سریع اصلاحات حقوقی در جهت حذف عامل‌های این پدیده‌ی شوم
۵- فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل دختران و جلوگیری از ترک‌تحصیل آنان
۶- فراهم کردن راە ترقی زنان بر اساس شایستگی برای بر عهدە گرفتن بالاترین مسئولیت‌های سیاسی، حقوقی و قضایی
۷- تصویب برابری کامل حقوق زن و مرد در زمینە ارث و میراث
۸- هیچکس مالک بدن زن نیست و بە بهانە حفظ ناموس کسی حق ندارد حق حیات را از زن سلب کند. برای جلوگیری از قتل‌های ناموسی تصویب قوانین حمایتی از زنان امری ضروری است
۹- زنان حق انتخاب نوع پوشش خود را دارند و حکومت باید این را بپذیرد

انجمن صنفی معلمان کوردستان بر این باور است کە دوران تبعیض بر زنان بە تاریخ پیویستە و عاقلانەترین راە را پذیرش واقعیت و تغییراتی می‌داند کە در جامعە روی دادە است.

با هەزار (زێ) و (گادەر) و (لاوێنی) ڕوونیشمان هەبێ
تاکوو ژن ئازاد نەبێ سەرچاوەکەی ژین لیخنە
“مامۆستا هێمن”

انجمن صنفی معلمان کوردستان (سنندج، سقز و زیویە، مریوان و سروآباد، دیواندرە)
۸ مارس ۲۰۲۴
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ (۲۷۲۳ ی کوردی)

کولبرنیوز

Next Post

نوسود؛ زخمی شدن یک کولبر توسط نیروهای هنگ‌مرزی

ش مارس 9 , 2024
یک کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود زخمی شد. بیش از ۵۰ گلوله ساچمه‌ای به بدن این کولبر اصابت کرده است. به گزارش کولبرنیوز شامگاه جمعه ١٨ اسفندماه ۱۴۰۲، نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود با سلاح ساچمه‌ای به سوی یک کولبر شلیک کرده و او را به […]
telegram cloud photo size 4 6010287615691047547 y

You May Like