بازگشت خزیده گشت ارشاد، مقاومت مردم و تشدید اختلافات درونی

photo 2023 07 19 10 05 56

روز دوشنبه ٢٦ تیرماه خبر رسید که نیروی انتظامی ون‌های گشت ارشاد را به خیابان‌های سنندج برگردانده است. این ون‌ها هیچ علامتی ندارند و مردم از روی رفتار آزاردهنده ماموران زن علیه زنان و دخترانی متوجه قضیه شده‌اند که آزادانه لباس می‌پوشند. مسئولان تاکید کرده‌اند که ماموران بار اول در موارد ضروری تنها تذکر لسانی می‌دهند. لباس شخصی‌های مزدور نیز با روی پوشیده در کنار نیروهای انتظامی حضور دارند.

سخنگوی فراجا در روز ٢٥ تیر در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران بدون اشاره به گشت ارشاد تایید کرده بود که گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در خیابان‌ها مستقر شده‌اند. او تاکید کرده بود ماموران در سراسر کشور با زنانی برخورد خواهند کرد که به قول او هنجارشکن هستند. او تاکید کرد که تشدید اقدامات علیه زنان به دستور روسای مجریه و قضائی انجام گرفته است.

این خبر که به معنای برگشت آزمایشی، خزیده و از روی ترس گشت ارشاد می‌باشد، امواجی از اعتراض را در شهرها برانگیخته که در مقاومت زنان و مردم آزاده در برابر مزدوران رژیم و نیز در شبکه‌های اجتماعی منعکس گردید. به دلیل اعتراضات وسیع در جامعه بعضی از دولتیان به شکلی ترس‌زده در تماس با تسنیم تاکید کرده‌اند که رئیسی دستوری برای بازگشت گشت ارشاد نداده است.

ترس عوامل رژیم از مقاومت جانانه مردم و بویژه زنان واقعی است. پخش فیلم مقاومت و درگیری یک دختر در گیشای تهران در ٢٤ تیر در مقابله با یک مامور زن در شبکه‌های اجتماعی انعکاس وسیعی داشت. به همین جهت پلیس ون‌ها و نیروهای پیاده‌اش را تنها در چند نقطه معدود از تهران مستقر کرد. در همین روز جمعی از حضار در برج میلاد تهران و به هنگام برگزاری جشنواره لیدوما به ابراز رقص و شادمانی پرداختند. پایکوبی زنان بدون حجاب اجباری انجام گرفت. کارگزاران با خاموش کردن برق سالن ترس خود از اقدام حاضرین را نشان دادند. گزارش‌ها و اخبار رقص و شادمانی آزادانه در جشنواره مذکور، که برای ستایش از هنر و موسیقی مردم لر انجام گرفته بود، در جامعه و در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال وسیع قرار گرفت.

در روز ٢٥ تیر نیز تعدادی از زنان و مردان آزاده در رشت با مامورین گشت خزیده ارشاد درگیر شدند. در آن روز مزدوران قصد داشتند سه زن آزاده و آزادپوش را دستگیر کنند که با مقاومت مردم روبرو شده و در انجام اقدام خود ناتوان ماندند. در ادامه آن وضعیت، افراد لباس‌شخصی سعی در متفرق کردن جمعیت با گاز اشک‌آور داشتند و مردم با شعار “مرگ بر خامنه ای” آنها را عقب نشاندند. بر اساس یک ویدیو که روی یوتیوب پست شده در روز ٢٦ تیر ماموران گشت ارشاد در اصفهان تلاش می‌کنند زن آزاده‌ای را به بهانه بی حجابی دستگیر کنند که مقاومت مردم آنها را ناکام می‌گذارد.

دست اندرکارانی که خود را “دلسوز نظام” می نامند شروع خزیده و آزمایشی گشت ارشاد را به، به‌اصطلاح نیروهای “تندرو” نسبت داده‌اند. آنها پذیرفته‌اند که مردم از معبر حجاب عبور کرده‌اند و نمی‌شود به دوره قبل برگشت. روزنامه اعتماد نوشته است: گشت ارشاد به اندازه‌ای آثار سوء در افکار عمومی داشته که ظهور دوباره آن با هیچ منطق و عقل سلیمی همخوانی ندارد.

اصلاح طلبان حکومتی نیز در مورد خطر بازگشت گشت ارشاد هشدار داده‌اند. جماران در ٢٦ تیر نوشت که محمد خاتمى امروز در میان جمعى از مشاوران خود بازگشت گشت ارشاد را خودبراندازی خوانده است.

سران رژیم که توان انجام هیچ اصلاحاتی برای کاستن از فقر، بیکاری، بی مسکنی و عدم رضایت گسترده از فقدان حقوق دموکراتیک و ازادی را ندارند در این روزهای منتهی به سالگرد انقلاب “زن، زندگی، آزادی” بر شدت اقدامات سرکوبگرانه افزوده‌اند. بازگشت خزیده و آزمایشی گشت ارشاد نیز در همین راستا انجام گرفته است. صاحبان قدرت دریافته‌اند که هرگونه سازش با کارگران مبارز (شامل معلمان و بازنشستگان کارگری)، زحمتکشان رزمنده، زنان آزاده، دادخواهان و در راس آنها مادران جسور، دانشجویان رادیکال و هنرمندان معترض کلیت رژیم اسلامی را با تلاشی محتوم روبرو خواهد کرد. آنها بنابراین با مردم وارد کارزاری سرنوشت‌ساز شده‌اند. همه اعتصابات، مبارزات و اعتراضات رو به رشد گواهند که زنان و مردان خشمگین و مبارز برای پیروزی در این کارزار از تمام توان و تجارب خود استفاده کرده و به گور سپردن جمهوری اسلامی را به واقعیت نزدیک می‌کنند.

کولبرنیوز

Next Post

تهران؛ لغو جلسه دادگاه سپیده قلیان به دلیل عدم قبول حجاب اجباری از سوی سپیده قلیان

چ جولای 19 , 2023
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سپیده قلیان در خصوص شکایت بازجوخبرنگار آمنه سادات ذبیح‌پور، به دلیل عدم قبول حجاب اجباری از سوی سپیده قلیان، برگزار نشد. به گزارش کولبرنیوز، ایسنا به نقل از شعبه ۱۲۰۷ دادگاه کیفری ۲ […]
photo 2023 07 19 10 36 34

You May Like