حمایت “جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان” از شریفه محمدی

به مناسبت روز جهانی لغو مجازات اعدام بیانیه‌ای توسط‌ “جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان” صادر شده است. این بیانیه بازداشت و صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری و فعال لغو کار کودک را محکوم می‌کند و خواستار لغو فوری این حکم و آزادی بی‌قید و شرط شریفه است.

photo 2024 10 11 19 34 29

بخش‌هایی از بیانیه “جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان” در دفاع از شریفه محمدی از این قرار است:

“بازداشت شریفه محمدی، فعال لغو کار کودک و فعال کارگری و صدور حکم اعدام علیه او امری‌ست غیرقابل‌قبول و هم‌‌اکنون باید لغو شود.
جامعه‌ی بشری، مدت‌هاست که صراحتاً مخالفت خود را با کلیه‌ احکام و قوانین غیرانسانی اعلام کرده است. بازداشت و به‌زندان‌ افکندن فعالین اجتماعی-سیاسی، صدور احکام اعدام، انجام شکنجه‌های  روحی و جسمی هم‌چنین محرومیت از حقوق ابتدایی براساس موازین داخلی و بین‌المللی از جمله اقدامات از سوی حاکمیت‌ها هستند که نه‌تنها موجب رعب و وحشت فعالین و جامعه نشده، بلکه به افزایش تضادها و شکاف‌های موجود منجر شده است.
تلاش برای پاک‌کردن صورت‌مسأله با فشار، سرکوب و حتی شنیع‌تر از آن، صدور حکم اعدام نه‌تنها مشکل را از میان برنمی‌دارد بلکه به‌ نوعی موجب تحریک عامدانه‌ی احساسات جامعه، تکثیر خشم و ایستادن در برابر مطالباتِ به‌ حق ایشان می‌شود.
جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و فعالین لغو کار کودک، در کنار سایر فعالین اجتماعی، صنفی از جمله پرستاران، معلمان، کارگران، زنان، بازنشستگان و… خواستار پایان‌دادن به تضییع حقوق قانونی و بشری همه‌ی طبقات جامعه است. در شرایط فعلی تبعیض‌های ملی، قومی، نژادی، جنسی-جنسیتی، تحمیل دستمزدهای چند برابرِ زیر خط فقر به کارگران و مزدبگیران، عدم برخورداری از حق تشکل و اعتراض، عدم دسترسی کودکان و عموم‌ جامعه به حق آموزش رایگان و باکیفیت، هزینه‌های گزاف بهداشت و درمان، تورم و سایر مشکلاتی که بر همه‌گان عیان و روشن است، زندگی را برای آحاد جامعه به‌ویژه طبقه‌ی کارگر و کودکان بیش‌از‌پیش دشوار و طاقت‌فرسا کرده است. در چنین شرایطی پُرواضح است که وجدان روشن و بیداری چون شریفه محمدی برای بهبود وضعیت کارگران و کودکان تلاش کرده و در کنار سایر فعالینِ لغو کار کودک و فعالین کارگری، حقوقِ این طبقه را بدون لکنت مطالبه‌ نماید. ما “فعالین لغو کار کودک” خواستار جهانی هستیم که شایسته‌ی کودکان باشد.
ما نیک آگاهیم که شرایط موجود بر پایه‌ی ایجاد یأس، ترس و عدم امکانِ تغییر استوار شده است. ما تاکید می‌کنیم فعالیت برای پیگیری مطالبات و احقاقِ حقوق انسان‌ها جرم نیست. مجازات ظالمانه و حکم شنیع اعدام باید لغو شود. وجود این‌ قبیل مجازات‌ها، حتی در صورتی که هیچ‌گاه اجرایی نشوند؛ ایستادن در برابر خواسته‌های جامعه و تهدید صریح فعالان اجتماعی است.
بازداشت و صدور احکام زندان و اعدام و اِعمال رویه‌های خشونت‌آمیز علیه کّنش‌گران، باید متوقف شود.
شریفه محمدی و دیگر شریفان در بند، باید فوراً و بی‌هیچ قید و شرطی آزاد شوند.

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

مطالبه ی لغو مجازات اعدام، از جمله اعتراض به حکم اعدام شریفه محمدی و سایر فعالین محکوم یا در معرض محکومیت به اعدام، از زبان فعالین مدنی، اجتماعی، بازنشستگان، کارگران و هنرمندان شنیده می‌شود. لغو حکم اعدام فعالین مدنی و سیاسی اکنون به یک مطالبه‌ی اجتماعی تبدیل شده است و یک نه بزرگ به قتل عمد حکومتی است. در جهانی که حقوق بشر و حق حیات به‌عنوان اصول اساسی پذیرفته شده‌اند؛ جایگاهی برای اعدام به‌عنوان مجازاتی رسمی وجود ندارد.

کمپین دفاع از شریفه محمدی
بیستم مهرماه ۱۴۰۳

کولبرنیوز

Next Post

منوجان؛ جان باختن یک سوختبر بلوچ بر اثر واژگونی خودرو

ش اکتبر 12 , 2024
بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو سوختبر در منوجان، یک سوختبر بلوچ حان خود را از دست داد. به گزارش کولبرنیوز، به نقل از منابع بلوچستان، روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳، واژگونی یک دستگاه خودرو سوختبر در پی انحراف از مسیر خود در حدفاصل روستای سرراس از توابع دهستان قلعه‌ […]
photo 2024 10 12 09 04 45

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی