اطلاعیه کولبرنیوز ‌به‌مناسبت جانباختن تراژیک ۵۲ کارگر معدن زغال‌سنگ طبس

کولبرنیوز ‌به‌مناسبت جانباختن تراژیک ۵۲ کارگر معدن زغال‌سنگ طبس

شامگاه شنبه سی‌و‌یکم شهریورماه ۱۴۰۳، خبر فاجعه‌بار مرگ ۵۲ کارگر زحمت‌کش به دلیل تصاعد گاز متان در تونل‌های معدن زغال‌سنگ معدنجو شهرستان طبس قلب‌های ما را به درد آورد. این حادثه دردناک نه تنها غم از دست رفتن جان انسان‌هایی زحمت‌کش را به همراه داشت، بلکه بار دیگر نشان داد که چگونه در ساختار طبقاتی موجود، حقوق و کرامت کارگران در ایران نادیده گرفته می‌شود و آن‌ها قربانی ستم اقتصادی و اجتماعی هستند.
به گفته استاندار خراسان، دست کم ۵۲ کارگر جانباخته‌اند و از سرنوشت شماری دیگر از کارگران تاکنون اطلاعی در دست نیست. حادثه در عمق ۲۵۰ متری معدن روی داده است. ایرنا خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید در زمان وقوع حادثه ۶۹ کارگر در دو بلوک سی (C) و بی (B) این معدن مشغول کار بودند، ۲۲ نفر در بلوک سی”C” و ۴۷ نفر در بلوک بی “B”. گفته می‌شود که به دلیل حجم زیاد گاز متان عملیات نجات با دشواری صورت می‌گیرد.
این کارگران، که در شرایطی طاقت‌فرسا و خطرناک برای تأمین معیشت خود و خانواده‌هایشان به کار مشغول بودند، قربانی فقدان استانداردهای ایمنی و عدم رعایت حقوق انسانی شدند. حادثه معدن طبس، نمادی است از بی‌توجهی مداوم به شرایط کاری کارگران، که نتیجه آن، فاجعه‌هایی از این دست است. در جامعه‌ای که منافع طبقه‌ای خاص بر شانه‌های کارگران بنا شده و حقوق ابتدایی آن‌ها به بهای حفظ سود و سرمایه‌ی عده‌ای معدود نادیده گرفته می‌شود، چنین حوادثی نه تصادف، بل‌که پیامد اجتناب‌ناپذیر نظام سودمحور سرمایه‌داری است.
این تراژدی تلخ نشان‌دهنده عمق بی‌عدالتی و نابرابری در ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران است. طبقه کارگر، که پایه و ستون اقتصاد ایران را می‌سازد، بیشترین زحمت را متحمل می‌شود و در عین حال، از کمترین امنیت، دستمزد منصفانه، و امکانات بهره‌مند است. در حالی که صاحبان سرمایه و مدیران از حاصل دسترنج این کارگران سود می‌برند، خود کارگران در معرض خطرات مرگبار و محروم از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی خود قرار دارند.
این حادثه را به خانواده‌های داغدار، همکاران این عزیزان و تمامی کسانی که برای آزادی، برابری و احقاق حقوق کارگران مبارزه می‌کنند، تسلیت عرض می‌کنیم. این غم، تنها با تغییرات اساسی در ساختارهای طبقاتی و احقاق کامل حقوق کارگران تسکین می‌یابد. ما هم‌صدا با کارگران و تمامی برابری‌طلبان خواستار پایان دادن به بهره‌کشی و نابرابری هستیم که ریشه در نظام طبقاتی و سرمایه‌داری دارد.

یاد و خاطره این کارگران قهرمان برای همیشه در دل‌های ما زنده خواهد ماند.

کولبرنیوز

کولبرنیوز

Next Post

ارومیه؛ «صیاد درویشی» جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد

ی سپتامبر 22 , 2024
«صیاد درویشی» پس از حضور در دادسرای ارومیه، بازداشت و جهت سپری کردن حکم به زندان این شهر منتقل شد. به گزارش کولبرنیوز در روزهای گذشته، «صیاد درویشی» برادر جانباخته قیام ژینا پس از احضار و حضور در دادسرای ارومیه، جهت سپری کردن حکم زندان خود، بازداشت و به زندان […]
صیاد درویشی جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی