جنبش کارگری، ستون اصلی مبارزات آزادیخواهانه و رهائی بخش در جامعه ایران

کارگری، ستون اصلی مبارزات آزادیخواهانه و رهائی بخش در جامعه ایران

به گزارش کانال افکار نفت روز جمعه یازدهم خردادماه، جمعی از کارکنان رسمی و عملیاتی شاغل در شرکت نفت فلات قاره ایران در محوطه محل کار خود در جزیره لاوان گردهمائی اعتراضی بر پا کردند. مطالبات کارگران عبارتند از:
حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق، حذف سقف‌حقوق، اصلاح کف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌ سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰، پرداخت بک-پی ماده ۱۰، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده و ابلاغ هرچه سریعتر اضافات شایستگی‌ها.
این گردهمائی در تداوم اعتصابات و مبارزات کارگران رسمی و پیمانی اخیر نفت و پالایشگاه‌ها جهت تحقق خواست‌های بر حقشان صورت گرفته است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت نیز گزارش داد که روز دوشنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۳ کارگران در شرکت پایندان، اکسیر صنعت و شرکت”آی پی ام آی ” در فاز ۱۴ کنگان، سایت های ۱و ۲ و ۳ پترو پالایش، شرکت اکسیر، شرکت کیسون و کیان سازه وارد چندمین روز اعتصابات خود شده و کماکان ادامه دارد. در همین گزارش آمده است که بیش از ۱۰۰۰ کارگر پروژه ای در سایت‌های ۱و ۲ و ۳ پترو پالایش بدلیل عدم قبول افزایش دستمزدها مطابق درخواست کارگران در اعتصاب بسر برده و از اول خرداد از سایت‌ها خارج شده‌اند. کارگران پروژه‌ای پتروپالایش علاوه بر اعتراض به سطح نازل دستمزدها ، به شیفت‌های طولانی کار ۲۲ روز و ۲۴ روزه و وضع اسفناک ایمنی کار معترضند. در ادامه گزارش میخوانیم:
بیش از ۱۲۰۰ نفر از کارگران شاغل در شرکتهای پایندان، اکسیر صنعت و شرکت ” آی پی ام آی”در فاز ۱۴ کنگان دست به اعتصاب زده بودند. محل کار را ترک کرده و در خوابگاه‌ها هستند و اعتصاب آنان ادامه دارد.
کارگران پایپینگ کار شاغل در شرکت اکسیر دست به اعتصاب زده و محل کار را ترک کرده‌اند. آنها دستمزد اسفند خود را نیز طلب دارند. به این اخبار باید اعتصاب کارگران شاغل در شرکت کیسون را اضافه کرد که بخاطر عدم پاسخگویی مطالباتشان دست از کار کشیدند. کارگران پیمانکاری کیان سازه نیز با خواست افزایش حقوق و پرداخت فوری طلب فروردین ماه خود کارگاه را ترک کردند.
شورای سازماندهی اعتراضات نوشته که در برابر اعتصابات همکاران برای خواست افزایش دستمزدها پیمانکاران چپاولگر به هر کلکی دست میزنند. از جمله مدیر عامل شرکت « آلای مهستان» کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده و به جای آنها نیرو جدید استخدام کرده است. این موضوع موجب خشم و اعتراض کارگران شده است و پاسخ این توطئه گریها تجمع اعتراضی کارگران است. در جاهایی پیمانکاران با وعده افزایش دستمزد و سردواندن همکاران سعی میکنند جلوی گسترش اعتصابات را بگیرند.
همزمان با اعتصابات و مبارزات کارگران رسمی و پیمانی کارگران شاغل در بخش نفت و پتروشیمی ها، بازنشستگان مبارز تامین اجتماعی با شعارهای مطالباتی و سیاسی روز یکشنبه ۶ خرداد ماه در چند شهر از جمله در اهواز و کرمانشاه با برپایی تجمع اعتراضی به اعتراضات خود ادامه دادند. در این تجمعات شعارهایی از جمله “بازنشسته بیدار است از تبعیض بیزار است!”، “بازنشسته داد بزن ، حقتو فریاد بزن” ، ” کارگر زندانی، آزاد باید گردد “، ” معلم زندانی آزاد باید گردد” و ” مالیات بیشمار، امکانات اسفبار” سرداده شد.
بازنشستگان فولاد نیز در شهرهایی از جمله تهران و اصفهان تجمعات اعتراضی برگزار کردند. آنها علیه اجرایی نشدن مصوبات و حق و حقوق خود ماه‌های طولانی است که به اعتراضات خیابانی خود ادامه می‌دهند. در این تجعات شعار‌هایی از جمله ” یه اختلاس کم بشه، چند اختلاس پشتشه ” و ” اتحاد اتحاد ، علیه فقر و فساد ” داده شد.
جنبش کارگری ایران در کنار مبارزات زنان آزاده، بازنشستگان رزمنده، دادخواهان حق طلب، جوانان مبارز، فعالان تامین آزادی‌های سیاسی و همه آزادیخواهان ستون اصلی مبارزات آزادیخواهانه و رهائی بخش در جامعه ایران هستند. در دل مبارزات طبقه کارگر و پیوستگی جنبش‌های اجتماعی است که گام به گام تشکل‌های کارگری و توده‌ای شکل خواهند گرفت و به نیروی محرکه انقلاب در ایران تبدیل می‌شوند. کارگران مرد و زن در ایران با مبارزات، اعتصابات، مطالبات عادلانه و موضعگیری هایشان در سالهای اخیر نشان داده‌اند که می‌روند تا چنین ظرفیتی را بدست آورند.

کولبرنیوز

Next Post

سراوان؛ زخمی شدن یک کودک کار بلوچ در پی آتش‌سوزی

د ژوئن 3 , 2024
در پی آتش گرفتن دکه فروش بنزین در سراوان، یک کودک کار بلوچ زخمی شد. به گزارش کولبرنیوز، روز شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳، وقوع آتش سوزی در یک دکه فروش بنزین باعث زخمی شدن یک کودک کار بلوچ شد. از هویت این کودک کار که ۱۳ سال سن داشته تا […]
شدن یک کودک کار بلوچ در پی آتش‌سوزی

You May Like