گزارشی از مراسم چهلم جانباختگان جوانرود و وقایع پس از آن

گزارشی از مراسم چهلم جانباختگان جوانرود و وقایع پس از آن

photo 2023 01 03 18 55 51

شهر جوانرود در روزهای ۲۹ و ۳۰ام آبان‌ماه یعنی در اوج اعتراضات جنبش اخیر، با تجمعات اعتراضی گسترده‌ی مردم در سطح شهر روبرو بود که در جریان آن با سرکوب وحشیانه‌ی نیروهای سپاه و مزدوران رژیم، دستکم ۷ تن بە شهادت رسیدند.

طی فراخوانی که برای روز ۱۰ام دی‌ماه مصادف با چهلم شهدای جوانرود منتشر شده بود، همراه با اعتصاب در کل بازارِ شهر، از همان ساعت‌های آغازین روز، هزاران نفر از مردم برای برگزاری مراسم چهلم راهی گورستان حاجی ابراهیم (محل دفن شهیدان) شدند. اما به محض رسیدن به محل موردنظر، مردم متوجه می‌شوند که تمامی ورودی‌های گورستان توسط نیروهای سپاه و لباس شخصی‌ها مسدود شده و این نیروها مانع ورود مردم به گورستان و برگزاری مراسم می‌شوند.

طبعا مردم با مشاهده‌ی این محاصره، دست به مقاومت زده و از هر طریقی خواهان ورود به گورستان و برگزاری مراسم می‌شوند. اما مقاومت آنها با ممانعت سخت نیروهای رژیم روبرو می‌شود که همین امر منجر به ایجاد خشم در مردم شده و این خشم به صورت سردادن شعارهای ضدحکومتی و درگیری با مزدوران رژیم بروز می‌کند.
مورد مهمی که از ویدیوهای منتشر شده در گورستان حاجی ابراهیم حائز اهمیت است، حضور گسترده‌ی زنان و آمادگی آنان برای مراسم بود که با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون “از جوانرود تا تهران،ستم علیه زنان” و “ژن، ژیان، ئازادی” و همینطور شعار نویسی‌ بر روی حصارهای بتنی اطراف گورستان قابل مشاهده است.

ممانعت از برگزاری مراسم چهلم شهیدان و درگیری با مزدوران رژیم در گورستان، باعث ایجاد خشمی عمیق در میان مردم سوگوار می‌شود. مردم خشمگین همراه با سردادن شعارهای ضدحکومتی راهی خیابان‌ها شده و تجمع و اعتراضات خیابانی دهم دی‌ماه از اینجا آغاز می‌شود.

طی این اعتراضات خیابانی، مردم خشمگین نمادهای حکومتی را در سطح شهر هدف قرار می‌دهند. از جمله تابلوی میدان‌ موسوم به “میدان امام خمینی” را از جا کنده و با شجاعتی بی‌نظیر، برای تحقیر این نماد آن را به صورت وارونه در مقابل درب یکی از گردان‌های بسیج و سپاه شهر در دست می‌گیرند. همینطور به بانک کشاورزی و سپه (نمادهای فساد مالی حاکمیت) در این شهر یورش برده و این دو مکان را تسخیر می‌کنند.

photo 2023 01 03 18 59 45

طی این اعتراضات خیابانی، مزدوران رژیم که بسیاری از آنها روز قبل از فراخوان مراسم چهلم شهدا از شهرهای دیگر وارد جوانرود شده بودند، شروع به پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی به سمت مردم می‌کنند که در جریان این تیراندازی‌ها چند تن از شهروندان زخمی شده و یکی از شریف‌ترین و خوش‌نام‌ترین جوانان شهر، به نام #برهان_الیاسی با شلیک دو گلوله (یکی به پا و یکی به قلب) به شهادت می‌رسد.

بعدازظهر روز دهم دی‌ماه، مردم شهر جوانرود که خود را برای مراسم چهلم شهیدان دو ماه قبل آماده کرده بودند، برای مراسم خاکسپاری یکی دیگر از جان‌های عزیز شهرشان راهی گورستان دیگر شهر (حسن گایر) شدند.

با وجود فضای رعب و وحشتی که در شهر ایجاد شده بود، هزاران نفر از مردم برای برگزاری مراسم خاکسپاری برهان در گورستان حضور یافتند و با سردادن شعار “مادر برای فرزندت گریه نکن، عهد می‌بندیم که انتقامش را می‌گیریم” عهد و پیمان خود را با شهیدان محکم‌تر کردند.

با تمام این تفسیرها، بهتر است یادمان نرود که بازوی سرکوب رژیم همچنان فعال است و وحشیانه به سرکوبِ پس از قیام ادامه می‌دهد. در روزهای پس از اعتراضات خیابانیِ دهم دی‌ماه در جوانرود نیز، فضای شهر کاملا امنیتی است. نیروهای سپاه و مزدوران آنها در طول روز در سطح شهر جولان می‌دهند و نیروهای لباس شخصی نیز نیمه‌های شب به خانه‌های مردم حمله برده و با ایجاد رعب‌ و وحشت معترضینی را که شناسایی کرده‌اند، دستگیر می‌کنند.
این دستگیر شدگان در صورت سکوت رسانه‌ها، با خطر شکنجه و اتهام‌های سنگین روبرو هستند و جان آنها در خطر است.

کولبرنیوز

Next Post

پیوستن ١۴ زندانی زن به اعتصاب غذای خشک آرمیتا عباسی در زندان کچویی + اسامی

چ ژانویه 4 , 2023
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it ١۴ نفر از زندانیان زن محبوس در زندان کچویی کرج در همراهی با آرمینا عباسی و در اعتراض به بازداشت و وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زدند. به گزارش رسیده روز دوشنبه ١٢ دی‌ماه ۱۴۰۱، چهارده نفر […]
photo 2023 01 04 09 27 13

You May Like