گزارشی از اعتصاب عمومی و اعتراضات مردمی گسترده روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در کردستان

در جریان اعتصاب عمومی و اعتراضات مردمی دیروز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در کردستان در اعتراض به کشته شدن ژینا(مهسا) امینی، سه نفر کشته، بیش از دویست نفر زخمی و صدها تن از معترضین توسط نیروهای سرکوبگر و امنیتی بازداشت شدند.

tazahorat

به دنبال فراخوانی که از سوی احزاب کردستانی از جمله “مرکز همکاری احزاب کردستان ایران” و “کومه‌له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران” و تعدادی دیگر از تشکلات مستقل کارگری، فرهنگی و محیط‌زیستی در داخل کردستان و ایران به اعتصاب عمومی در کردستان در اعتراض به کشته شدن ژینا(مهسا) امینی جوان ۲۲ ساله سقزی توسط نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد، که برای روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱ داده شده بود. مردم معترض کردستان در بیش از بیست شهر کردستان از جمله سقز، سنندج، ایلام، مریوان، کامیاران، بوکان، مهاباد، بیجار، دهگلان، ارومیه، تکاب، سردشت، بانه، اشنویه، نقده، جوانرود، پاوه، روانسر، دیواندره، پیرانشهر و چند شهر دیگر کردستان دست به اعتصاب عمومی گسترده زدن و بار دیگر به جمهوری اسلامی “نه” گفتند. خشم و نفرت مردم کردستان و ایران از جمهوری اسلامی در اعتراض به کشته شدن ژینا امینی و سرکوب سیستماتیک مردم طی این چهل و جند سال توسط جمهوری اسلامی به حدی است، که همزمان با اعتصاب عمومی در کردستان،مردم معترض در بسیاری از شهرهای دیگر ایران از جمله تهران، رشت، اصفهان، کرج و مشهد و در بیش از ده شهر کردستان از جمله سنندج، دیواندره، سقز، کامیاران، پاوه، بوکان، دهگلان، مریوان، بانه، مهاباد، بیجار و چند شهر دیگر به خیابان‌ها آمده و اعتراض کردند. این اعتراضات مردمی با یورش نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به خشونت کشیده شد. در جریان یورش نیروهای سرکوبگر رژیم و تیراندازی آن‌ها به سوی مردم معترض کردستان ۳ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند که در میان آن‌ها تعداد زیادی زن و کودک وجود دارد.

محسن محمدی اهل دیواندره، رضا لطفی ۲۵ ساله اهل دهگلان و فریدون محمودی اهل سقز ۳ شهروندی هستند که در جریان اعتراضات روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه در نتیجه شلیک نیروهای دولتی کشته شدند.

سازمان حقوق بشر “هنگاو” آمار شهروندانی که دیروز با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم در شهرهای کردستان کشته و زخمی شدند را این‌گونه اعلام کرده است: تفکیک شهروندان کشته و زخمی شده در شهرهای مختلف:

دیواندره: ۱ کشته و ۳۳ زخمی ۴ نفر نوجوان
سقز: ۱ کشته و ۳۷ زخمی که ۱۶ نفر زن و ۴ نفر نوجوان بوده‌اند
بانه: ۴۰ زخمی که ۱۰ نفر زن و ۶ نفر نوجوان بوده‌اند
مهاباد: ۲۳ زخمی که ۸ نفر زن و ۷ نفر نوجوان بوده‌اند
بوکان: ۱۷ زخمی که ۴ نفر زن و ۳ نفر نوجوان بوده‌اند
سنندج: ۱۴ زخمی که ۶ نفر زن بوده‌اند
مریوان: ۵ زخمی
دهگلان: ۱ کشته و ۱۶ زخمی؛
بیجار: ۹ زخمی
قروه: ۹ زخمی
کامیاران: ۱۱ زخمی
تکاب: ۷ زخمی که ۳ نفر زن بوده‌اند.

لازم به ذکر است که در جریان اعتراضات دیروز کردستان که توسط نیروهای سرکوبگر رژیم به خشونت کشیده شد، بیش از ۲۵۰ نفر در شهرهای پاوه، کامیاران، سنندج، قروه، بیجار، دهگلان، مریوان، سقز، دیواندره، بانه، بوکان، مهاباد، اشنویه و تکاب توسط نیروهای امنیتی دستگیری و به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند.

Next Post

گزارشی از تجاوز جنسی فرمانده انتظامی شهرستان چابهار به یک دختر بچه ۱۵ ساله بلوچ

س سپتامبر 20 , 2022
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی فرمانده انتظامی چابهار در حین بازجویی از یک دختر بچه ۱۵ ساله بلوچ مظنون به قتل، به وی تجاوز جنسی کرده است. به گزارش کولبر نیوز به نقل از کمپین فعالین بلوچ، در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱، […]
photo 2022 09 20 15 17 18
Telegram Channel