وضعیت نگران‌کننده یاشار توحیدی در زندان اوین

یاشار توحیدی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که در شب آتش‌سوزی زندان اوین با تیراندازی نیروهای سرکوبگر زخمی شده بود در وضعیت وخیم سلامتی قرار دارد و از خدمات درمانی محروم می‌باشد.

d

به گزارش کولبر نیوز امروز پنج‌شنبه دهم آذرماه ١۴٠١، یاشار توحیدی دانشجوی مهندسی هوافضای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران که در شب آتش‌سوزی زندان اوین با تیراندازی نیروهای سرکوبگر زخمی شده است همچنان پس از گذشت چهل و شش روز از خدمات درمانی مناسب محروم می‌باشد. پای چپ وی به شدت ملتهب است و با برانکارد در زندان جابجا می‌شود.

شامگاه ۲۳ مهر پس از آنکه اعلام شد در زندان اوین آتش‎سوزی رخ داد هر دو پای او بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی نیروهای امنیتی به شدت مصدوم شد. در این مدت در زندان تنها گلوله‌ها را از پای او خارج کرده‌اند. مسئولان بهداری زندان صرفاً به تجویز مسکن اکتفا می‌کنند که دیگر قویترین مسکن‌ها هم از شدت درد وی کم نمی‌کند.

به نقل از رادیو زمانه، یاشار توحیدی را از خرداد سال جاری در زندان اوین حبس کرده‌اند. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام عضویت در گروه‌های مارکسیستی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال و پنج ماه زندان محکوم کرد که دو سال و ۹ ماه از این محکومیت قابل اجرا است.
ماموران حکومتی او را در دی ۱۳۹۶ برای نخستین بار بازداشت کردند. او پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد اما در خرداد ۱۳۹۷ باردیگر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و یک ماه بعد با سپردن وثیقه از زندان بیرون آمد. در تیر ۱۴۰۰ ماموران امنیتی برای سومین بار یاشار توجیدی را بازداشت و به بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل کردند. او این بار پس از ۱۲ روز با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان بیرون آمد. در بهمن ۱۴۰۰ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران این فعال دانشجویی را به سه سال و ۹ زندان بابت اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های چپ مارکسیستی و هشت ماه بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم کرد که سه سال و ۹ ماه از این حکم قابلیت اجرا دارد.
خرداد ۱۴۰۱ او را برای اجرای حکم به زندان اوین بردند و از آن زمان در زندان اوین حبس کرده‌اند.
او به همراه شمار دیگری از زندانیان بند هشت زندان اوین در شامگاه ۲۳ مهر مجروح شد. در این شب ابتدا رسانه‌های داخلی ایران از «آتش سوزی در زندان اوین» خبر دادند. به دنبال انتشار این خبر ماموران ضد شورش به زندان اوین گسیل داده شدند و زندانیان را با خشونت سرکوب کردند. هنوز جزئیات کامل واقعه ۲۳ مهر ماه در زندان اوین روشن نشده است اما برخی از زندانیان آزاد شده گفته‌اند که ماجرای آتش سوزی برنامه‌ریزی شده و با هدف سرکوب زندانیان صورت گرفته است.
مسئولان حکومتی کشته شدن حداقل هشت نفر و مصدومیت ۶۱ تن دیگر را در شامگاه ۲۳ مهر تأیید کرده‌اند اما تا به حال در باره جزئیات این واقعه توضیح نداده‌اند.

کولبرنیوز

Next Post

کشتە شدن یک سوختبر بلوچ در زاهدان

ش دسامبر 3 , 2022
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it کشته شدن یک سوختبر بلوچ در پی تصادف و آتش سوزی خودرو در محور بم بە زاهدان کشتە شد. به گزارش رسیده روز جمعه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۱، بر اثر تصادف منجر به آتش سوزی یک دستگاه خودروی سوختبر […]
photo 2022 12 03 10 34 19

You May Like