نوروز خونین کولبران؛ کشته و زخمی شدن ۴٣ کولبر در دو هفته نخست سال ١۴۰۳

در دو هفته اول سال ١۴۰۳، جمعاً ۴٣ کولبر از جمله ۴ کودک‌کولبر در نوارمرزی کوردستان کشته و زخمی شدند. یک کودک‌کولبر توسط دادگاه انقلاب به شلاق، زندان و جریمه نقدی محکوم و ١٢ کولبر نیز توسط نیروهای مرزبانی عراق (حرس‌الحدود) بازداشت شدند.

و زخمی شدن ۴٣ کولبر در دو هفته نخست سال ١۴٠٣

با استناد به آمار ثبت شده در کولبرنیوز، در دو هفته نخست سال ١۴۰۳، جمعاً ۳۶ کولبر زخمی و ۷ کولبر نیز در نوارمرزی کوردستان کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش ۲۹ مورد معادل %۶۷ با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است. طی دو هفته گذشته، دو کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی، دو کولبر به دلیل سرمازدگی، دو کولبر بر اثر سقوط از کوه و ارتفاعات در حین تعقیب و گریز توسط نیروهای هنگ‌مرزی و یک کولبر نیز به علت ایست قلبی در حین کولبری جانشان را از دست داده‌اند.
شمار کولبران زخمی نیز طی دو هفته نخست سال ١۴۰۳، سی و شش کولبر بوده است. ۲۷ مورد با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی، ۷ کولبر نیز بر اثر سقوط از کوه در حین تعقیب و گریز و توسط نیروهای هنگ‌مرزی و ۲ کولبر نیز بر اثر انفجار مین زخمی شده‌اند.

▪️کشته و زخمی شدن ۴ کودک‌کولبر و محکومیت یک کودک‌کولبر دیگر به زندان، شلاق و جزای نقدی

در میان کولبران کشته و زخمی، حداقل چهار تن کودک‌کولبر بودند. یک نفر از آن‌ها با نام «هستیار عبدالکریمی» ١۵ ساله و اهل شهر دیواندره بر اثر سرمازدگی در مرز میشاو سقز جانش را از دست داد. دو کودک دیگر با اسامی «میلاد حسینی» ۱۶ ساله اهل دیواندره و «پیمان (فامیلی نامشخص)» اهل شهر دیواندره نیز با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی زخمی شدند. «میلاد محمدی» ١۵ ساله و اهل شهر جوانرود نیز بر اثر سقوط از کوه در نوارمرزی نوسود زخمی شده است. لازم به ذکر است که «محمد بایرمحمدی»، پدر میلاد نیز دو روز بعد در همین مرز بر اثر فشار و استرس ایست قلبی کرد و جانش را از دست داد.
«دانیال مام‌احمد» کودک ١٧ ساله اهل شهر مریوان نیز از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مریوان به دو سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ٢ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد.

▪️بازداشت کولبران توسط نیروهای مرزبانی عراق و ایران

نیروهای مرزبانی عراق (حرس‌الحدود) نیز شامگاه دوشنبه ششم فروردین‌ماه ١۴٠۳، دوازده کولبر اهل شهر جوانرود را به مدت ۲۴ ساعت در مرز بیاره اقلیم کوردستان بازداشت و مورد بی‌احترامی قرار دادند.
روز یک‌شنبه دوازدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳، یازده کولبر اهل شهرهای سنندج و کامیاران در نوارمرزی انجیران مریوان توسط نیروهای هنگ‌مرزی بازداشت شدند. تا زمان تنظیم این گزارش از سرنوشت و هویت این کولبران اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

▪️مشخصات کولبران کشته شده:

  • روز شنبه چهارم فروردین‌ماه ١۴۰۳، «پیمان احمدی» ۳۵ ساله و اهل شهر جوانرود با اثر تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود کشته شد.
  • روز یکشنبه ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، «سوران عبدی» ۲۲ ساله کولبر جوان اهل بانه با تیراندازی نیروهای هنگ‌مرزی در منطقه مرز هه‌نگه‌ژال این شهر کشته شد. سوران متاهل بود و همسرش باردار است.
  • روز یکشنبه ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، «محمد بایر محمدی» کولبر ۴۸ ساله اهل روستای زیران از توابع شهر جوانرود بر اثر ایست قلبی در حین کولبری در نوار مرزی نوسود، جان خود را از دست داد.
  • شامگاه یکشنبه پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ یک کودک‌کولبر با هویت «هستیار عبدالکریمی» ١۵ ساله و اهل شهرستان دیواندره در مرز “میشاو سقز” بر اثر گیرافتادن در برف و سرمازدگی جانش را از دست داد.
  • روز یکشنبه تاریخ ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، «سعید سلوسی» کولبر اهل شهر پیرانشهر که در حین کولبری مفقود شده بود، پس از دو روز جستجوی مردمی، سرانجام روز چهارشنبه ٨ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ پیکر این کولبر در حالی که بر اثر سرمازدگی جانش را از دست داده بود، پیدا شد.
  • روز پنج‌شنبه نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳، «شورش شکری» اهل روستای آلمانه از توابع شهر مریوان بر اثر سقوط از کوه در ارتفاعات کوهستانی ته‌ته هورامان و شدت جراحات وارده جانش را از دست داد.
  • روز پنج‌شنبه نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳، «ابوبکر ماخوذی‌فرد»، اهل روستای میرآباد سردست، براثر سقوط از ارتفاع در ارتفاعات وزینه سردشت جان خود را از دست داد. او متاهل و دارای یک فرزند بوده است.

با استناد به آمار ثبت شده در کولبرنیوز در سال ۱۴۰۲ شمسی، جمعاً ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کوردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۴۴ کولبر معادل (١۰٪) کشته و ۴۰۰ کولبر معادل (۹۰٪) زخمی شدند.

کولبرنیوز

Next Post

هورامان؛ زخمی شدن یک کولبر بر اثر سقوط از کوه

چ آوریل 3 , 2024
یک کولبر بر اثر سقوط از کوه در ارتفاعات مرزی ته‌ته هورامان، به شدت زخمی شد. به گزارش کولبرنیوز، صبح امروز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، یک کولبر بر اثر سقوط از کوه در ارتفاعات مرزی ته‌ته هورامان، از ناحیه گردن و پشت دچار شکستگی شدید شده است. هویت این کولبر […]
photo 2024 04 03 12 34 07

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی