نروژ؛ حزب سبز/محیط‌زیست نروژ(MDG) پیشنهاد کرده است که شهر اُسلو با شهر غزه شهرهای خواهرخوانده شوند

هنگامی که دو سال پیش حزب سرخ Rødt نروژ در شورای شهر اُسلو همین موضوع را مطرح کرد، حزب MDG و سایر احزاب نروژی به آن رای منفی دادند. 

2024 06 07 15.47.44

سیرین ستاو، رهبر گروه در حزب MDG، معتقد است که نسبت به آن زمان، وضعیت در حال حاضر به شکل چشم‌گیری تغییر کرده است. او می‌گوید: «ما شاهد یک وضعیت انسانی ناامید کننده در نوار غزه هستیم که هیچ مشابهی در تاریخ ندارد. دستکم ۳۶٫۰۰۰ کشته و تعداد بیشتری زخمی و زیر ویرانه‌ها مانده‌اند». 

او می گوید: بنابراین، ما معتقدیم که اُسلو باید هم با کمک‌های بشردوستانه کمک کند و هم همکاری نزدیک‌تری با یک شهر فلسطینی برقرار کند که انجام این کار نمادی از همبستگی با فلسطینی‌ها در فلسطین و اُسلو خواهد بود.

سیرین ستاو می‌گوید که دوستی با شهر غزه به معنای دوستی با «حماس» نیست و می‌افزاید: هدف در این‌جا همکاری مردم با مردم، همکاری با جوانان و جامعه مدنی مانند مدارس و مؤسسات فرهنگی است. شهر «ترومسو Troms» در شمال نروژ بیش از ۲۰ سال است که یک شهر دوقلو با شهر غزه بوده و وضعیت خوبی دارد. پس از حمله تروریستی «حماس» در ۷ اکتبر، «ترومسو» توافقنامه دوستی را مورد ارزیابی مجدد قرار داد، اما در نهایت ترجیح داد همچنان به این همکاری فرهنگی ادامه دهد.

شهر «هامار Hamar» در نروژ هم‌چنین یک شهر دوقلو در نوار غزه دارد: شهر «خان یونس». چندین شهر نروژ دارای شهرهای خواهرخوانده در کرانه باختری هستند. شهر «استاوانگر» با «نابلوس Nablus»، شهر «تروندهایم» با «رام الله» و شهر «بَرگِن» با شهر «هبرون Hebron» شهرهای خواهرخوانده هستند.

با این همه، شهر اُسلو هنوز شهر خواهرخوانده یا دوقلو ندارد. مدت‌هاست که همبستگی گسترده‌ای وجود دارد که پایتخت کشور نباید سیاست خارجی را دنبال کند.

آخرین باری که این مناظره مطرح شد نوامبر سال گذشته میلادی بود که حزب سرخ پیشنهاد کرد تالار شهر اُسلو را با رنگ‌های پرچم فلسطین نورپردازی کنند اما ماجرا با یک پرچم‌گذاری ساده به پایان رسید.

منبع خبر به نروژی:

www.nrk.no/stor-oslo/mdg-vil-gjore-oslo-til-vennskapsby-med-gaza-by-1.16904004

کولبرنیوز

Next Post

نقده؛ آزادی سه شهروند با تودیع وثیقه

ج ژوئن 7 , 2024
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it شوانه خضرنژاد، احد خضرنژاد و صلاح خضرنژاد با تودیع وثیقه از زندان نقده آزاد شدند. به گزارش کولبرنیوز روز چهارشنبه شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳، شوانه خضرنژاد، احد خضرنژاد و صلاح خضرنژاد سه شهروند اهل شهر پیرانشهر با تودیع وثیقه […]
photo 2024 06 07 19 45 55

You May Like