نامه سپیده قلیان برای نمایشگاه کتاب تورین ایتالیا

image 32

از سرزمینی به شما درود می‌فرستم که قدر و منزلت تفکر در آن را بیش از هر جایی باید در جد و جهد مستبدان در خفه کردن صدای نویسندگان و شاعرانش جُست. از گلوله‌ای که یک قرن پیش قلب میرزاده عشقی، شاعر بلند آوازه مشروطه را درید، تا چنگالی که تقریباً دو سال پیش دهان بکتاش آبتین، شاعر و نویسنده برنده انجمن قلم آمریکا را بست، هیچ‌گاه زندان و شکنجه‌گاه‌های دولت‌های مستبد ایران نگذاشتند جای خالی نویسندگانمان بر دوش طناب‌های دار سنگینی کند.(۱) از سلاخی بیش از ٨٠ نویسنده و شاعر و مترجم در قتل‌های زنجیره‌ای تا سال‌ها زندان و شکنجه برای ترجمه‌ای که هرگز منتشر نشد.
آری در این سرزمین هنوز، و اکنون بیش از هر زمان دیگری، به درستی انتشار هر کتاب نشانی از تَرَک انداختن بر شیشه جهان خیالی انقیاد و جمود ظالمان است که می‌کوشد راهی به لایتناهی بجوید و شما می‌دانید چنین تلاشی برای آنان مستوجب آتش است. اما عزیزانم اجازه بدهید با شما بگویم که با همه این‌ها اینجا شاعرانش هم‌چنان در خیابان سرود آزادی می‌خوانند و دست در دست یکدیگر به امید روزگاری نو به استقبال گلوله‌ها می‌روند و هنوز نویسندگانش از درون زندان‌ها صدای رسای انقلابند. فقط اینبار فراموش نکنید که درخت نام زنانش است! (٢) آری! این روزها و در این سرزمین قدر و منزلت زنان را نه در پای ننهادن در دوزخ که در دستگیری آنان از همگان و علی الخصوص شاعران و نویسندگانش می‌یابند. تا پیمودن یکایک طبقات و رسیدن به بهشتی که در آن زن، زندگی و آزادی به هزاران صدا و کلمه در روزگار آزادی فریاد زده شود ما راوی خونهایی می‌شویم که سر می‌کشند و امید داریم که نوای آزادیمان را به زودی در کنار یکدیگر و در کتاب‌هایمان با یکدیگر بخوانیم.

۱- اشاره به شعر اکاردئون محزون از بکتاش آبتین
٢- اشاره به نام کتاب تازه منتشر شده سپیده رشنو، «درخت نام اوست»

سپیده قلیان بند زنان زندان اوین

کولبرنیوز

Next Post

پرهام پروری؛ تعیین زمان دادگاه پس از هشت ماه بلاتکلیفی

د مه 22 , 2023
جلسە دادگاه رسیدگی به اتهامات پرهام پروری، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر روز یکشنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۲، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. بنا به گزارش کولبرنیور، بر اساس احضاریەای که اخیرا به مازیار طاطایی، وکیل مدافع پرهام پروری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر ابلاغ شده است، […]
photo 2023 05 22 20 59 43

You May Like

در دفاع از شریفه محمدی