لابیاپلاستی و فمینیسم؛ قرار نیست همه بدن‌ها شبیه به هم باشند!

image 1

بحث پیرامون عمل «لابیاپلاستی» یا همان جراحی زیباسازی آلت جنسی در زنان، هرازچندگاهی در شبکه‌‎‌های اجتماعی مطرح می‌‎شود. چندی پیش نیز توییت یک کاربر که در مورد انجام عمل لابیاپلاستی برای یک زن و زیبا و قشنگ شدن آلت جنسی‌اش پس از جراحی نوشته شده بود، واکنش‌‎های مختلفی را برانگیخت.

در ایران نیز مانند دیگر کشورها در سال‎‌های اخیر جراحی لابیاپلاستی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی بوده و شمار زنان جوان متقاضی این عمل روزبه‌روز در حال افزایش است. با وجود تمام دستاوردهای فمینیستی، هنوز وقتی به آناتومی بدن زنان می‌رسد حجم شوکه‌کننده‌‎ای از تحقیر وجود دارد و جمعیت زیادی از زنان با دنبال کردن تصویر ایده‌‎آل سرمایه‌‎داری و دنیای مد از زن، تلاش می‌‎کنند با انجام جراحی‏‌های زیبایی مختلف، خود را به این تصویر نزدیک‌تر کنند.

بحث پیرامون فمینیسم و جراحی‌های زیبایی اغلب پیچیده است، و تقریبا همه در مورد آن نظری دارند. یکی از داغ‌ترین موضوعات نیز «لابیاپلاستی» یا جراحی زیباسازی آلت جنسی است. اما از بحث و جدل در مورد تصویرسازی بدن زن در پورنوگرافی تا مجلات زنان، فمینیسم اغلب در تضاد با صنعت آرایشی و بهداشتی بوده است.

لابیاپلاستی جراحی‌‎ای برای تغییر ظاهر کُس است که با تغییر اندازه‌های لب‌های کوچک، بطوری‌که زیر لب‌های بزرگ قرار گرفته و آویزان نشوند، انجام می‌گیرد. دلایل چنین جراحی‌ای گاهی تنها زیبا شدن آلت جنسی نیست و می‌تواند مرتبط با زایمان یا به دلیل ورزش نیز باشد.

درحالی که لابیاپلاستی بطور فزاینده‌ای میان زنان محبوب شده، آمارها نشان می‌دهند که اشتیاق و تمایل دخترها به این عمل نیز روزبه‌روز در حال افزایش است. تا جایی‌که کالج آمریکایی زنان و زایمان ACOG ، مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای پزشکان در مورد نحوه صحبت با افراد نوجوانی که خواهان انجام این جراحی هستند صادر کرده است. به اعتقاد ACOG، دلایل تمایلاتی مانند شیو کردن یا لیزر موهای بدن و جراحی‎‌های مختلف زیبایی، مواجهه زنان و دختران با تصاویر ایده‌آل‎‌سازی‌شده از بدن زن در صنعت پورن است. بنابراین اولین قدم این است که به دخترها گفته شود قرار نیست همه بدن‎‌ها شبیه به یکدیگر باشند.

فلورانس شچتر با همین دیدگاه در سال ۲۰۱۹ در لندن موزه واژن را به عنوان اولین موزه جهان که به آناتومی بدن زنان اختصاص دارد ( The Vagina Museum) افتتاح کرد. زویی ویلیامز، سخنگوی این موزه می‌گوید بزرگترین مشکل این است که اغلب زنان، ولوا یا آلت جنسی زنان دیگر را ندیده‌‎اند.« اغلب حتی آلت جنسی خودشان را هم ندیده‌اند، بنابراین داشتن تصوری از اینکه چه چیزی و یا چه شکلی نرمال و طبیعی است، سخت است. به خصوص در تاریخ هنر، تصاویر زنان لخت اغلب بدون لابیاهای بیرون زده است و اغلب آنها انگار فقط یک شکاف کوچک دارند.»

زنی که در انگلیس جراحی لابیاپلاستی انجام داده است می‌گوید که سایز لابیاهایش همواره او را در وضعیت ناراحت قرار می‌داده و باعث می‌شده تا علاوه بر عدم راحتی در فعالیت‌‎های روزمره نسبت به ظاهر آن نیز احساس شرم داشته باشد. او می‌گوید علی‌رغم گذشت چهارسال از جراحی‌اش هنوز احساسات متناقضی نسبت به آن دارد. « به فاصله چندماه بعد از عمل، علی‌رغم اینکه هنوز کمی احساس ناراحتی داشتم، اما احساس خوبی نسبت به سایز جدید لابیاهایم داشتم. از ظاهرشان خوشم می‌آمد و از اینکه دیگر لازم نبود در موردشان فکر کنم، راضی بودم. به خودم می‌گفتم فمینیسم همیشه می‌خواهد که زنان با آزادی برای بدنشان تصمیم بگیرند و البته هنوز هم همینطور فکر می‌کنم.»

افزایش درخواست برای انجام جراحی لابیاپلاستی خیره‌کننده است. براساس گزارش انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک و زیبایی، تعداد جراحی‌های لابیاپلاستی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ چهل‌وپنج درصد افزایش یافته است که بزرگترین رشد در بین هر روش جراحی زیبایی دیگری است.

در یک رای‎گیری از ۳۶۰۰ خواننده یک مجله آنلاین زنان مشخص شد تقریبا نیمی از آنها (۴۸ درصد) در مورد ظاهر آلت جنسی‌شان نگرانی داشتند. از این عده ۶۴ درصد در مورد سایز آن، ۶۰ درصد در مورد شکل و سی درصد نیز در مورد رنگ آن نگران بودند. اما چه چیزی این شرم و انزجار را بوجود آورده است؟ شرمی که زنان را مجبور می‌کند تا به جراحی تن دهند؟

جولیا بوئنو، روان‌درمانگر این مساله را بطور گسترده‌‎تری با نحوه نگاه به بدن زنانه مرتبط می‌‎داند. «فرهنگ ما انتظار دارد که بدن زنانه، صاف، نرم، کنترل‌شده و دلپذیر باشد و واقعیت بدن سرکش زن، ترشحات، شیر مادر و .. در سایه قرار گرفته و به آن انگ زده می‌شود.» او می‌گوید که این انزجار فرهنگی درونی شده است.

فمینیست‌های موج دوم با ارتقای آگاهی در گروه‌های زنان به صراحت به این موضوع پرداختند. جایی که هرکسی با یک آینه به تماشای آلت جنسی‌‎اش می‌پرداخت.  اما در دهه نود و پس از آن، هر تصور عمومی در مورد ظاهر کُس، توسط پورنوگرافی ایجاد می‌شد که با بی‌مویی کامل شروع شد و بعد بطور فزاینده‏‌ای تصویر آلت جنسی تبلیغ‌شده توسط پورنوگرافی، کودکانه بود. بدون مو، بدون لب‌های قابل مشاهده. و پورنوگرافی اغلب تنها جایی است که مردم ظاهر آلات جنسی دیگران را می‌بینند.

حال آنکه در شبکه‌های اجتماعی حتی مفهومی‌ترین آثار بازنمایی فمینیستی با برچسب «برهنگی» سانسور می‌شوند. ویلیامز سخنگوی موزه واژن می‌گوید:« موزه واژن با مشارکت کالالی (یک برند تامپون) طرح‌‎های واقع‌گرایانه‌ای از کُس‌های مختلف را سفارش داد. ما اینها را در اینستاگرام منتشر کردیم. اما بلافاصله حذف شدند. این نشان می‌دهد با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی فضایی را برای شنیده شدن صداهای مختلف فراهم کرده اما همچنان به شدت تحت کنترل است. برای یک الگوریتم سخت است که تفاوت میان یک تصویر پورنوگرافی و یک طراحی فمینیستی رهایی‌بخش را تشخیص دهد.»

زنی که چهارسال پیش در انگلیس جراحی لابیا را انجام داده است می‌گوید «حالا که چهارسال از آن گذشته، عاقل‌تر شده‌ و بیشتر با نظریات فمینیستی آشنا شده‌ام، نسبت به جراحی‌ام احساسات متناقضی دارم. من نوجوانی در دهه نود بودم. زمانی که مجلات و تلویزیون به اعتقاد من به بی رحمانه‌ترین شکل ممکن به زنان نگاه می کردند. تعجبی نیست که من و دیگران فشار خردکننده‌ای را برای تغییر ظاهرمان احساس می‌کردیم. از اینکه در مکالمه با دوستانم یک‌جورهایی به آنها این احساس را دادم که بهتر است این جراحی را انجام دهند، احساس گناه می‌کنم. از اینکه به تداوم این تصور کمک کردم که اندام جنسی زنان باید شکل خاصی باشد، احساس گناه می‌کنم و حالا هم از اینکه دارم به زنانی که این جراحی را انجام داده‌اند احساس شرم می‌دهم، احساس گناه می‌کنم.»

با اینهمه اما حالا یک جنبش نوپا در حال شکل‌گیری است. جنبشی برای رد ایده بی‌‎نقص بودن ظاهر آلت جنسی و بازپس‌گیری «تفاوت» به عنوان بخشی از انسان بودن- یا به بیان دیگر ارزش دادن به آن چیزی که در رسانه‏‌های اجتماعی به عنوان «لابیای بیرونی» شناخته می‌شود.

ویلیامز سخنگوی موژه واژن در تمرین‏‌هایش معمولا به افراد تکالیفی نیز می‌دهد، او در این‌‎باره می‌گوید:« تکالیف خیلی ساده‌‎ای هستند. مثل اینکه وقتی لخت در حمام هستید، یک آینه بردارید و به ناحیه جنسی‌‏تان نگاه کنید، ببینید که چقدر بی‌نقص و مطابق الگوی اولیه هستند. کار ما این است که نشان دهیم چطور باید خودتان را سکسی و جذاب ببینید نه اینکه چطور به نظر سکسی برسید.»

منبع اصل:

https://www.independent.co.uk/voices/surgery-women-uk-labiaplasty-b2313110.html

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2021/sep/13/labia-liberation-the-movement-to-end-vulva-anxiety-for-good

منبع بە فارسی:

https://zaagaah.com/1845

کولبرنیوز

Next Post

کرمانشاه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی دو شهروند

ج مه 17 , 2024
آروین اقبالی و صهیب اقبالی دو شهروند اهل شهر پاوه، علی‌رغم گذشت ۹ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در یکی از بازداشتگاه؛ های امنیتی کرمانشاه بسر می‌برند. به گزارش کولبرنیوز آروین اقبالی و صهیب اقبالی کماکان در بازداشت بسر می‌برند. بر اساس این گزارش إروین و صهیب […]
2024 05 17 12.38.00

You May Like