حکم دادگاه لاهه: یک پیروزی اخلاقی و سیاسی

photo 2024 05 27 10 30 44

کریم خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری لاهه، روز دوشنبه ٣١ اردیبهشت، برابر با بیست ماه مه ٢٠٢٤ میلادی، خواستار بازداشت قانونی نتان‌یاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و هم‌چنین سه مسئول اصلی سازمان اسلامی حماس ‌(یحیی السنوار و محمد ضیف و اسماعیل هنیه) گردید. تصمیم دادگاه بین‌المللی دادگستری در پاسخ به درخواست آفریقای جنوبی صادر شد. این در خواست شجاعانه، که علی‌رغم تهدیدات دولت آمریکا و بعضی دول اروپائی صادر شده، باید مورد تایید بالاترین مقامات قضائی دادگاه بین المللی لاهه قرار بگیرد.  نواف سلام، رئیس جلسه از دولت اسرائیل خواست که “فورا حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند.” ارتش و مقامات سیاسی اسرائیل بلافاصله بمباران نقاطی در غزه را تشدید کرده و لجن‌پراکنی علیه دادگاه را در ابعادی شروع کردند که حتی موجب اعتراض بعضی از کاربدستان دولت‌های همدست دولت اسرائیل گردید.

حکم بازداشت جنایتکاران مذکور چند روز پس از حمایت مجمع عمومی سازمان ملل در روز جمعه ٢١ اردیبهشت با ١٤٣ رای موافق از تقاضای فلسطین برای عضویت کامل در این نهاد اعلام گردید. قطعنامه مجمع عمومی از شورای امنیت خواست “این عضویت را با نظر مساعد بررسی کند.”

دولت آمریکا در آخرین جلسه شورای امنیت برای بررسی عضویت فلسطین این درخواست را وتو کرد، ولی رای مثبت کنونی به این طرح نشانه‌ای از حمایت گسترده بین‌المللی برای پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و مخالفت با آراء وتوی آمریکا تلقی می‌شود.

همزمان تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، جمهوری ایرلند و نروژ اخیرا اعلام کردند از بیست و هشتم ماه مه ٢٠٢٤ کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه با رادیوی اسپانیا گفت که کشور اسلوونی و احتمالا شمار دیگری از کشورهای اروپایی در این ماه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

از سال ۱۹۸۸ تاکنون ۱۳۹ کشور از مجموع ۱۹۳ عضو سازمان ملل کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. قطع‌نامه مجمع عمومی در روز جمعه اعلام کرد که “دولت فلسطین طبق ماده ۴ منشور سازمان ملل متحد واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد است و بنابراین باید به عضویت در این سازمان پذیرفته شود.”

البته احکام دادگاه لاهه برای شورای امنیت سازمان ملل و دولت‌هائی نظیر اسرائیل و امپریالیسم آمریکا، که این دادگاه را به رسمیت نشتاخته‌اند، الزام‌آور نیست، اما برای اعضای آن الزام‌آور می‌باشد. در مورد حکم دستگیری و بازداشت نتانیاهو و دیگران همین قاعده عمل می‌کند. برای مثال نتان‌یاهو، یوآو گالانت، یحیی السنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه اگر به کشورهای عضو دادگاه نظیر بریتانیا بروند پلیس وظیفه دارد تا آن‌ها را دستگیر و تحویل دادگاه آن کشور دهد. بنابراین امکانات سفر جنایتکاران نامبرده محدود می‌شود. اما تاثیرات مهمتر مطالبه مذکور اخلاقی و سیاسی است. اکنون کابینه نتانیاهو بیش از همیشه رسوا شده و مسئله فلسطین و نسل‌کشی هیات حاکمه اسرائیل در غزه، که به کمک امپریالیسم آمریکا انجام گرفته و می‌گیرد، اعتراضات توده‌ای گسترده‌ای را در سطح جهانی موجب شده است. شخص بایدن و وزیر امور خارجه‌اش نیز به لحاظ سیاسی در اذهان انسان‌دوستان داخل و خارج آمریکا بی‌اعتبارتر از گذشته شده‌اند. افکار عمومی در داخل اسرائیل نیز بیشتر علیه کابینه حاکم به حرکت درآمده و شمار بیشتری از مردم اسرائیل خواهان متوقف شدن جنگ در غزه شده‌اند. این امر حتی در ستون‌نویس‌های سیاسی با وجدانی چون گیدئون لوی، نویسنده اسرائیلی الاصل، خود را نمایان ساخته است. او در بیست و سوم ماه مه، برابر با سوم خرداد در سرمقاله‌ی روزنامه هاآرتص نوشت که دولت اسرائیل در غزه مرتکب جنایت جنگی شده و حکم دادگاه لاهه درست و عادلانه است.

حکم دادگاه کیفری لاهه در شرایطی صادر شده که انسان‌دوستان فعالِ صلح‌طلب و ضد جنگ در جهان خواهان محکوم کردن دولت اسرائیل، قطع فوری کمک‌های تسلیحاتی و مالی دولت‌های پشتیبان آن‌ها و مقدم بر همه دول آمریکا، آلمان و بریتانیا و آتش‌بس فوری در غزه شده‌اند. آن‌ها خواهان بازسازی غزه و دادن غرامت به قربانیان نیز هستند. تاثیراتِ مبارزات این انسان‌دوستان در نوشته‌ها، اعلامیه‌ها، گردهمائی‌های اعتراضی، تظاهرات در خیابان‌های شهرهای بزرگ و نیز جنبش دانشجوئی ضد نسل‌کشی اسرائیل و آمریکا در غزه، در آمریکا و اروپا نمایان شده و در صدور حکم‌های تاریخی دادگاه لاهه و ازیاد دول‌ خواهان به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین نمایان شده است.

اعتراض و نفرت نسبت به آدم‌کشی‌های دول اسرائیل و آمریکا در بین کارگران و زحمتکشان ایران گسترده و عمیق است. اما این نفرت و اعتراضات از ترس همسو شدن با رژیم جنایتکار اسلامی و سازمان اسلامگری حماس، بروز عینی نیافته است. اما این ترس و نگرانی دلیل عینی ندارد. مردم فلسطین و بویژه ساکنین غزه در عکس‌العمل نسبت به مرگ رئیسی جلاد نشان دادند که با حماس و رژیم اسلامی هم‌موضع نیستند. در حالیکه مسئولین حماس تسلیت‌گویان به دیدار خامنه‌ای رفتند، گزارش‌های رسیده از غزه حاکی از آن است که مردم غزه جمهوری اسلامی و شخص رئیسی را از عوامل مصائب عظیمی می‌شمارند که اسرائیل بر سر آن‌ها آورده است.

کولبرنیوز

Next Post

سنندج؛ وخامت وضع سلامت یک کولبر مجروح بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی

د مه 27 , 2024
Share on Facebook Tweet it Share on Reddit Pin it Share it وضع سلامت یک کولبر اهل سنندج که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی زخمی شده بود، وخیم گزارش شده است. به گزارش کولبرنیوز، وضع سلامت فردین ویسی، کولبر اهل سنندج که در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه سال جاری در […]
photo 2024 05 27 12 40 40

You May Like